Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
NOMINÁCIA NA BIZNIS CENU FÉLIX

Dixi, Barbus, Nubian. Herba Drug zo Smižian oživila nostalgické značky

Predstavujeme nomináciu na biznis cenu INDEXU a Slovenskej sporiteľne.

Majiteľ firmy Herba Drug Ivan MilýMajiteľ firmy Herba Drug Ivan Milý (Zdroj: Herba Drug )

Žihľavový alebo brezový šampón Dixi či mydlo na holenie Barbus mali za socializmu pevné miesto v každej slovenskej kúpeľni. Charakteristická vôňa výrobkov vzbudzuje nostalgické spomienky na detstvo či blízkeho člena rodiny.

Biznis cena FéliX

Značky s retro nádychom sú stále v obchodoch. Ujala sa ich rodinná firma Herba Drug zo Smižian neďaleko Spišskej Novej Vsi, ktorú vedie Ivan Milý s manželkou Soňou.

Ivan Milý sa v drogeristickom biznise pohybuje už tridsať rokov, hoci ako vyštudovaný elektrotechnický inžinier až do pádu režimu pracoval v Ústave rádioekológie.

Kľúčová transakcia

Na podnikateľskú dráhu sa Ivan Milý vydal v roku 1991, keď rozbehol dovoz kozmetiky z Francúzska. O tri roky neskôr sa pustil aj do výroby čistiacich prostriedkov, receptúry na ne kúpil v Česku.

Zlom prišiel v roku 2010, keď Herba Drug od levickej firmy De Miclén prevzala legendárne značky Dixi, Nubian, Barbus a Oli. Nebola to náhoda. V Smižanom tieto produkty dobre poznali, pretože talianski majitelia De Miclénu práve tam ich výrobu roky outsourcovali.

Rozhodnutie De Miclénu o odpredaji značiek vzal Ivan Milý ako šancu resuscitovať kedysi rozšírené značky v silnej nadnárodnej konkurencii. Herba Drug preto nakúpil nové technológie, postavil novú výrobnú halu a zvýšil výrobu.

V súčasnosti firma dodáva kozmetiku a čistiace prostriedky primárne do obchodných reťazcov a sietí drogérií. Rastie mu aj odbyt v Česku, kde si značky známe z obdobia socializmu takisto pamätajú.

Majiteľ Herba Drugu sa pred rokmi pohrával aj s myšlienkou, že si vybuduje pozície v širšom regióne strednej Európy. Jeho plán však narazil na kapitálové limity a silnú konkurenciu. Dnes je už v otázke expanzie na zahraničné trhy opatrnejší.

Vlastný vývoj

Nie všetky produkty, ktoré Herba Drug odkúpila, prežili. Firma stopla napríklad výrobu krémov Fyto a prípravkov pre deti Oli, ktorá jej ekonomicky nevychádzala. Najdôležitejším produktom z jej portfólia je šampón Dixi, tvorí najväčší podiel na jej tržbách.

Mydlo na holenie Barbus je zasa "dinosaurom". V čase holiacich strojčekov sa na prvý pohľad zdá, že nemá trhovú logiku, v skutočnosti má vernú klientelu starších mužov. Ročne sa predá 250-tisíc balení Barbusu a rastie aj jeho popularita medzi barbermi.

"Barbus bol kedysi trójsky kôň, ktorým sme sa dostali do drogérií. Odvtedy sa časy zmenili, ale nikdy neviete, kedy sa klasické mokré holenie opäť dostane do módy, preto vo výrobe budeme pokračovať," dodáva Ivan Milý.

Receptúry pre svoje produkty už Herba Drug dávno nenakupuje. Vývoj zastrešuje interné vývojové laboratórium, na inováciu zabehnutých receptúr využívajú vlastné know-how.

"Všetky receptúry vyvíjame vo vlastnej réžii. Aj keď sme niektoré v minulosti nakúpili, aby sme vývoj urýchlili, takmer vždy sa vyskytli problémy, pretože neboli dostatočne kvalitné," tvrdí majiteľ firmy.

Výsledkom interného vývoja je aj luxusný brand Carpathia Herbarium, ktorým smižianska firma cieli na spotrebiteľov s vyšším rozpočtom. Zahŕňa produkty s vyššou pridanou hodnotou, základom sú šampóny, ktoré riešia špecifické problémy s lupinami, mastnými vlasmi alebo s vypadávaním vlasov.

"Táto značka vznikla ešte v roku 2005 a bola pôvodne určená pre lekárne, ale pred piatimi rokmi sme ju začali ponúkať aj v komerčných sieťach," dodáva Ivan Milý.

Výhody privátnych značiek

Časť výrobnej produkcie vyčleňuje Herba Drug na privátne značky pre reťazce Coop Jednota a CBA.

"Privátne značky však pre nás predstavujú vyššie riziko. Odberateľ nás môže kedykoľvek vymeniť za iného výrobcu," hovorí majiteľ firmy. A spomína skúsenosť z minulosti, keď takto stratili Kaufland a Herba Drug musel prebytočné kapacity riešiť prepustením 40 percent zamestnancov.

Príjmy z predaja produktov pod privátnymi značkami tvoria v súčasnosti zhruba 20 percent tržieb. V objeme výroby je to o niečo viac, keďže tieto výrobky sú lacnejšie než produkty pod značkami Herba Drugu.

V biznis modeli firmy však privátne značky hrajú dôležitú úlohu z viacerých dôvodov. Pomáhajú napríklad znižovať fixné náklady.

"Na privátne značky i naše produkty využívame tie isté suroviny. Keď ich nakupujeme vo väčších množstvách, ušetríme, a takto zlacňujeme výrobu aj našich výrobkov," vysvetľuje Ivan Milý.

To isté platí pre logistiku a distribúciu: "Percentuálny náklad na logistiku je nižší, ako keby sme do obchodov predávali len vlastné značky."

Privátne značky pôsobia aj ako stabilizačný prvok výroby, majiteľ firmy to ilustruje na príklade opaľovacích krémov Nubian. Nakoľko sú sezónnou záležitosťou, zamestnancov a výrobu viažu len časť roka. Aby Herba Drug nemusel prepúšťať alebo prijímať brigádnikov, na výrobu sezónneho sortimentu stiahne ľudí zo sekcie privátnych značiek.

Benefitom privátnej značky je aj niečo, čo Ivan Milý opisuje ako biznisovú psychológiu. Ak firma pre obchodnú sieť vyrába privátnu značku a so spoluprácou sú spokojné obe strany, získava lepšiu vyjednávaciu pozíciu a do obchodov dokáže ľahšie umiestniť aj vlastné značky, ktoré sú drahšie.

Článok nájdete v septembrovom čísle časopisu INDEX. Práve v predaji. Článok nájdete v septembrovom čísle časopisu INDEX. Práve v predaji. (zdroj: Maňo Štrauch)

Najlepší rok v histórii

Rodinný biznis Milých zabezpečujú tri firmy. Do svojich kruhov Ivan Milý okrem synov a manželky počíta aj švagra Jána Hlavačku. Ten má podiel vo firme Herba Drug Trade, ktorá vyrába obaly a prevádzkuje centrálny sklad v Topoľčanoch. Ďalšia firma Ymcod zabezpečuje logistické služby. Dohromady zamestnávajú 120 ľudí.

Samotná Herba Drug dosiahla v minulom pandemickom roku čistý zisk 265-tisíc eur, čo predstavovalo päťnásobný medziročný nárast. Tržby stúpli o štvrtinu na päť miliónov eur. Firma tak prežila najlepší rok vo svojej histórii.

V čase pandémie Herba Drug využil možnosť získať štátny koronaúver, ktorý použil na nákup nového technologického zariadenia a na financovanie zásob.

Dobré výsledky pripisuje majiteľ firmy flexibilite rozhodnutí. Podaril sa im skokovo zvýšiť predaj mydiel, no predovšetkým uviesť nový produkt, ktorý si vyžiadal trh – dezinfekčný gél na ruky.

Herba Drug sa popasoval s jeho registráciou v Centre pre chemické látky a prípravky, pretože úrad bol pre výmenu vlády a pandémiu spomalený. "Vlani bol na trhu nedostatok bežných prípravkov - od tekutých mydiel cez dezinfekčné výrobky ako gély. Ich predaj len v prvom polroku 2020 vyletel o 1600 percent,“ vraví Ivan Milý.

Rok 2021 bude z pohľadu hospodárskych výsledkov o niečo slabší. Hoci tržby na tom aj vďaka intenzívnejšiemu marketingu v Česku nebudú zle. Problémom sú však drahšie vstupné materiály.

Ivan Milý hovorí, že už niekoľko mesiacov preto evidujú výrazný pokles marže: "V niektorých prípadoch vstupné suroviny zdraželi o sto percent. Nedarí sa nám zdvíhať ceny tak rýchlo, ako by sme si to priali."

Napríklad papier zdražel medziročne o 30 až 40 percent, plasty na výrobu obalov šli nahor o 70 percent a rástli aj ceny energií. Ako hovorí šéf firmy, k miernemu rastu cien museli pristúpiť v júli aj v auguste a ďalší predpokladajú v budúcom roku.

Lidl či Kaufland, do ktorých Herba Drug svoje výrobky distribuuje, sú pritom veľmi citlivé na rast cien. Ivan Milý preto očakáva, že na jeseň sa rozbehnú "vyjednávacie boje". Predpokladá, že rast cien nebude dramatický, odhaduje ho na dve až tri percentá. Časť rastúcich nákladov tak pôjde na vrub ziskovej marže firmy.

Nová generácia

Víziou majiteľa Herba Drugu je udržať firmu na trhu udržať, jeho stratégia stojí na troch pilieroch: lepší marketing, vývoj nových produktov v podnikovom laboratóriu a zlepšovanie technického vybavenia vo výrobe.

Už dnes sa rodinná firma pripravuje, že nástupníctvo časom preberie mladšia generácia.

Najstarší syn Ivan sa už po ukončení vysokej školy angažuje v obchode, prechádza rôznymi pozíciami, aby firmu detailne spoznal. Najmladší syn Pavol pracuje na marketingu. A Ivanova manželka, vyštudovaná farmaceutka, je zasa zamestnaná vo vývoji Herba Drugu.

Zistiť viac o cene FéliX.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  4. QSI International School of Bratislava
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  7. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 386
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 326
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 152
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 060
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 865
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 645
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 400
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 324
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 242
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prezident Prezídia Asociácie DDS Martin Višňovský

Martin Višňovský o Krajniakovej reforme dobrovoľného sporenia na dôchodok.


1 h
Pôvodná vizualizácia projektu Za stanicou.

Avoris sa stal spolumajiteľom pozemkov pod projektom Za stanicou.


12 h
Štátny tajomník ministerstva financií Marcel Klimek.

Kľúčová je dohoda koalície.


18. okt
Predajňa potravín Od našich v Devíne.

Obchod otvorí svoje brány v novembri.


18. okt

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 25 615
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 9 152
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 7 849
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 836
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 579
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 830
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 633
  8. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 058
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu