BRATISLAVA. Banky evidujú podvodné e-maily, ktoré využívajú logo Finančnej správy SR.
Obsah správ a e-mailov sa týka prísľubu vrátenia daňového preplatku, potravinových reťazcov sľubujúcich možnosť výhry, kuriérskych spoločností požadujúcich úhradu balíka alebo falošných kupujúcich na inzertných portáloch.
Podvodníci žiadajú údaje
Podľa hovorkyne ČSOB Anny Jamborovej ide o typický phishing, ktorý spája snaha podvodníka získať od klienta údaje o platobnej karte.
"Podvodníci napríklad využívajú logo Finančnej správy, pričom predmet e-mailu má evokovať dojem, že klient môže očakávať vrátenie časti dane. Tým, samozrejme, zvyšujú záujem ľudí na e-mail kliknúť a otvoriť ho. E-mail obsahuje priamo link, po kliknutí na ktorý podvodníci požadujú vyplnenie platobných údajov vrátane celého čísla platobnej karty, platnosť a podobne. Alebo vystupujú v mene potravinového reťazca a informujú o možnosti finančnej výhry," uviedla Jamborová.
Phishingové podvody
Okrem toho, že ide o úplne neštandardný spôsob komunikácie, treba si podľa Jamborovej uvedomiť, že ak niekto má poslať finančné prostriedky, potrebuje na to číslo účtu príjemcu, nie údaje o platobnej karte.
Tak, ako v prípade drvivej väčšiny phishingových podvodov, aj v spomínanom prípade komunikácie, keď sa podvodník vydáva za Finančnú správu, už neštandardná e-mailová adresa odosielateľa prezrádza, že ide o podvod. Tiež samotný link na formulár je na prvý pohľad nedôveryhodný.
Podľa Jamborovej pri týchto prípadoch platí zásada, že na podobné správy netreba odpovedať a okamžite ich zmazať, respektíve presunúť do spamu.
V ideálnom prípade na ne upozorniť inštitúciu alebo firmu, ktorej meno podvodníci zneužívajú a tiež svoju banku.
Finančná správa vyzývala pred pár týždňami verejnosť, aby na takéto e-maily nereagovala, neklikala na priložené linky a nevypĺňala žiadny 'formulár žiadosti' a obrátila sa na políciu. Žiadne takéto e-maily finančná správa totiž nerozposiela.