SME

Väčšina ľudí, ktorí sa nedali zaočkovať, nie sú antivaxeri (rozhovor)

O vakcinácii so špecialistom na ľudské správanie Matejom Šuchom.

Matej ŠuchaMatej Šucha (Zdroj: Mindworx)

Behaviorálne vedy sa zaoberajú ľudským správaním a rozhodovaním, a preto môžu byť užitočné aj pre nastavenie stratégie, ako ľudí presvedčiť, aby sa dali očkovať.

Expert v oblasti behaviorálnych vied Matej Šucha si myslí, že k zvýšeniu miery vakcinácie určite nepomôže očkovacia lotéria, ani sprostredkovateľský bonus. Oba nápady, za ktorými stojí minister financií a šéf OĽaNO Igor Matovič, považuje za zlé až hlúpe.

Súvisiaci článok Zľavy pre očkovaných sú podľa inšpekcie diskriminácia, právnik nesúhlasí Čítajte 

Iniciatívy gastropodnikateľov, ktorí ponúkajú zľavy alebo odmeny pre zaočkovaných, Matej Šucha oceňuje, ale podľa neho ide o symbolické gesto, ktoré problém nevyrieši.

SkryťVypnúť reklamu

"Nehovorím, že to nemajú robiť, pretože je to pekná iniciatíva, ale jej skutočný dosah bude malý. Nemyslím si, že by sa ľudia šli očkovať len preto, že v nejakom podniku dostanú pivo zadarmo," vysvetľuje Matej ŠUCHA v rozhovore pre INDEX.

Niektoré gastroprevádzky sa rozhodli zvýšiť motiváciu ľudí k vakcinácii tým, že zaočkovaným ponúkajú zadarmo pivo alebo zľavy z účtu. Môže mať takéto gesto zmysel aj z podnikateľského hľadiska?

Pre zákazníkov je slovíčko zadarmo magické. V jednom experimente dali účastníkom na výber z dvoch čokolád, ktoré mali odlišnú cenu. Prevažná väčšina si vybrala drahšiu čokoládu, hoci rozdiel v cene bol pár centov.

Nič sa na tom nezmenilo, ani keď čokolády zlacnili, ľudia si aj vtedy vzali tú drahšiu. Keď však jednu čokoládu dávali zadarmo a druhá stála pár centov, všetci ľudia siahli po čokoláde zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že ak niečo dávam zadarmo, pre zákazníka je to obrovský ťahák. Aj pivo zadarmo v reštaurácii. Navyše, komunikácia podnikateľa by mala vytvoriť jasný obraz. Z tohto pohľadu je pivo zadarmo konkrétnejšie a špecifickejšie než 10-percentná zľava.

Na podporu veci zadarmo existuje ešte jeden argument. Jedným z dôvodov, prečo zdieľajú ľudia príspevky na sociálnych sieťach, je ukázať, že majú niečo exkluzívne, čo ostatní nemajú.

Som si istý, že omnoho zdieľanejší bude obrázok, ako si popíjam pivko zadarmo, pretože som očkovaný, než bloček so zľavou.

Súvisiaci článok Očkovacia lotéria je zbytočný nápad. Môže skôr uškodiť, tvrdia ekonómovia Čítajte 

Prevádzkovatelia reštaurácií hovoria, že odmenami pre zaočkovaných chcú podporiť zaočkovanosť na Slovensku. Pomôže to?

Je to kvapka v mori a obávam sa, že kvapky v mori nám nepomôžu. Nehovorím, že to nemajú robiť, pretože je to pekná iniciatíva, ale jej skutočný dosah bude malý. Nemyslím si, že by sa ľudia šli očkovať len preto, že v nejakom podniku dostanú pivo zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

V týchto iniciatívach však vidím potenciál vytvárať pozitívnu sociálnu normu, ktorá sa môže prezentovať aj na sociálnych sieťach.

Ak som nerozhodný a vidím, že mám okolo seba ľudí, ktorí sú zaočkovaní a využívajú vďaka tomu výhody, vrátane takých maličkostí, ako je pivo zadarmo, tak to so mnou môže pohnúť.

Médiá i politici primárne riešia neočkovaných. Akoby sa zabúdalo na tých, ktorí sú zaočkovaní. Vplýva takáto atmosféra aj na to, že máme nízku zaočkovanosť?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C86ST na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Koronavírus SARS-CoV-2

Ilustračné foto.

Vyjadrenia splnomocnenca vlády považujú za ohrozovanie verejného zdravia ľudí.


TASR 1
Súvisiace témy: Očkovanie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 168
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 852
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 323
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 262
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 171
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 078
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 899
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 848
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 923
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 652
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 211
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 771
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 490
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 177
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 116
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Investori čakajú na ďalšie rokovania medzi USA a Iránom o jadrovom programe.


TASR
Ilustračné foto.

O kratšom pracovnom čase hovoril pred rokom aj Fico.


28

Ak by politici netorpédovali druhý pilier, na účtoch by ľudia mali o dve až osem miliard eur viac, hovorí Nalevanko.


a 2 ďalší 2
Kevin Hassett, riaditeľ americkej Národnej ekonomickej rady.

Ekonóm očakáva priebehu nasledujúcich dvoch týždňov nové obchodné dohody.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 848
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 923
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 652
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 211
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 771
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 490
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 177
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 116
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu