SME

Prieskum: Väčšina ľudí zmenila počas pandémie svoje nákupné správanie

Približne pätina respondentov obmedzila spotrebu.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Zmeny a obmedzenia, ktoré priniesla pandémia ochorenia COVID-19, sa výrazne prejavili aj na nakupovaní obyvateľov Slovenska. Približne tretina ľudí znížila frekvenciu nakupovania a pätina obmedzila spotrebu. Spolu tak zmenila svoje nákupné správanie viac ako polovica spotrebiteľov.

Vyplýva to z prieskumov agentúry Focus z novembra 2020 a z júna 2021 na vzorkách viac ako 1000 respondentov realizovaných pre výskumný tím vedcov z Univerzity Komenského v Bratislave a Slovenskej akadémie vied. O výsledkoch výskumu TASR informoval František Križan z Prírodovedeckej fakulty UK.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia nakupovali aj v panike

Z porovnaní údajov zistených počas pandémie s údajmi z januára roku 2018 okrem iného vyplýva, že sa pri nákupe potravín, drogérie a iných tovarov bežnej spotreby znížil na približne 25 % z pôvodných 40 % počet zákazníkov, ktorí nakupovali v hypermarketoch. Naopak viac zákazníkov pritiahli supermarkety a menšie samoobslužné obchody.

Nižšiu frekvenciu nákupov, no s rovnakým celkovým objemom ako pred pandémiou, uviedlo v novembri minulého roka 34 % respondentov a v júni 30 % opýtaných. Svoju spotrebu, a tým aj nakupovanie, podľa aktuálnych júnových údajov obmedzilo 22 % obyvateľov Slovenska.

Nakupovanie v štýle, keď sa z viacerých menších nákupov stal jeden veľký, bol príznačný najmä pre domácnosti s čistým mesačným príjmom 1800 eur a viac. Spotrebitelia z domácností s čistým mesačným príjmom do 800 eur počas pandémie obmedzili svoju spotrebu a celkovo nakupovali menej.

SkryťVypnúť reklamu

Snahu niektorých domácností o predzásobenie sa tovarom pre obavy z jeho možného nedostatku vedci označili za fázu „panickej spotreby“. Panický nákup mal vplyv na dočasný nedostatok niektorých tovarov.

V novembri 2020 nakupovalo do zásoby 33 % spotrebiteľov, v júni 2021 takto nakupovalo 36 % spotrebiteľov na Slovensku, pričom ženy nakupovali do zásoby viac ako muži.

Pandémia ovplyvnila aj online nákupy

Vo zvýšenej miere nakupovali do zásoby mladí spotrebitelia od 18 do 24 rokov a rovnako nadpriemerne nakupovali aj spotrebitelia vo vekovej kategórii 65 a viac rokov.

Najčastejším dôvodom nakupovania do zásoby boli neistota a obavy z budúcnosti a druhým najčastejším dôvodom boli práve obavy z vypredania potravín a drogériového tovaru.

Pandémia výrazne ovplyvnila aj online nákupy. Častejšie ako pred nástupom pandémie nakupovalo cez internet 44 % respondentov a naopak, nižšiu frekvenciu takýchto nákupov uviedlo iba 8 % opýtaných. Po skončení pandémie predpokladá častejšie online nákupy ako pred pandémiou 22 % spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšší podiel respondentov, ktorí súhlasia s tvrdením, že po skončení pandémie COVID-19 plánujú nakupovať online viac (častejšie) ako pred pandémiou, sa vyskytuje medzi najmladšími a mladšími spotrebiteľmi vo veku 18–44 rokov, spotrebiteľmi so stredoškolským vzdelaním s maturitou a s vysokoškolským vzdelaním.

Všetko o koronavíruse a ochorení COVID-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 4. 2025)
USD 1.108
AUD 1.791
CZK 25.110
JPY 161.280
CAD 1.561
GBP 0.858
HUF 406.750
PLN 4.254
CHF 0.930
SEK 11.019

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 335
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 569
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 343
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 394
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 541
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 246
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 556
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Dôvodom sú dovozné clá, ktoré povedú k zvýšeniu cien.


TASR 1
Ilustračné foto.

Celkové tržby dosiahli 23,3 miliardy eur.


SITA 1
Ilustračné foto

Spotrebiteľské ceny v Česku v marci medziročne vzrástli.


SITA
Ilustračné foto

Náladu na trhoch výrazne ovplyvňuje Trumpova obchodná politika.


TASR 4
SkryťZatvoriť reklamu