Cena verejnosti Via Bona Slovakia: Komu dáte hlas?
Kliknutím na vybrané meno v ankete uvedenej na začiatku článku odovzdáte hlas svojmu favoritovi. Po skončení ankety budú hlasy očistené od viacnásobného hlasovania z jednej IP adresy. Predstavenie všetkých nominovaných finalistov nájdete tu.
Pocity osamotenia a strachu, myšlienky na samovraždu, covid-19, sexuálne a domáce násilie spolu s pokusom o ukončenie života boli témy, s ktorými sa ľudia najčastejšie obracali na Krízovú linku pomoci v roku 2020.
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia (del-sec:35)
Anketa už bola ukončená.
Tá bola založená v apríli 2020 ako reakcia na vzniknutú pandemickú situáciu. Kým sa pozornosť verejnosti a mnohých odborníkov sústredila na koronavírus a zabránenie jeho prenosu, iní odborníci upozorňovali na negatívne dosahy pandemickej situácie na duševný život ľudí žijúcich na Slovensku.
„Keď sme sa v prvej vlne dozvedeli alarmujúce dáta o dlhodobých vplyvoch pandémie na duševné zdravie a o tom, ako je to na Slovensku systémovo neriešené, museli sme reagovať,“ hovorí Andrea Ungvölgyi z Nadácie Orange, ktorá pomohla spojiť tri linky pomoci – Linku detskej istoty, Ligu za duševné zdravie a IPčko – do jedného projektu.
V aktuálnom ročníku ocenení Via Bona, ktoré každoročne udeľuje Nadácia Pontis spoločnostiam za zodpovedný a férový prístup, spoločnosť Orange súťaží v kategórii Dobrý partner komunity a uchádza sa aj o cenu verejnosti.
Na Nadáciu sa po prepuknutí pandémie obrátilo OZ IPčko s prosbou vytvoriť novú linku na poskytovanie dištančného poradenstva. Nadácia využila svoje technické a finančné možnosti a v rekordnom čase 12 dní vytvorili malé call centrum. Bezplatné číslo 0800 500 333 doplnili 10 číslami so smartfónmi, na ktoré sú presmerovávané prijaté hovory tak, aby linka fungovala aj v exponovanom čase.
IPčku podľa ich požiadaviek upravili aplikáciu na videoporadenstvo, ktoré na Slovensku nemá obdobu. Pomoc poskytujú aj cez chat a e-maily. Kapacitne posilnili okrem IPčka aj Linku detskej istoty a Ligu za duševné zdravie, vysvetľuje Ungvölgyi.
Pomoc existuje a je dostupná
Práve tieto linky pomoci boli v krízových časoch pandémie mimoriadne vyťažené. Marek Madro z IPčka hovorí, že poskytovali nonstop dostupnú, anonymnú a bezplatnú pomoc.
„Hlavnou myšlienkou je to, aby ľudia vedeli, že pomoc existuje a je dostupná,“ dodáva Madro. „Iniciatíva upozorňuje verejnosť aj štát na to, že treba zmeny v nazeraní na linky pomoci a na ich financovanie, ktoré je dlhodobo financované najmä vďaka podpore otvorených spoločností, donorov a darcov.“
Madro popisuje, že s príchodom koronavírusu a od prvého potvrdeného prípadu na území Slovenska sa veľký počet ľudí ocitol v situácii, ktorej čelili prvýkrát a ktorá so sebou zároveň priniesla a prináša mnohé straty, náročné situácie a stresujúce okamihy plné neistoty.
Od polovice marca v internetovej poradni IPčko.sk zaznamenali vysoký nárast kontaktov v súvislosti s koronavírusom. Postupne rozšírili svoj tím vyškolených psychológov z pôvodných 40 na 60 a neskôr až na 120, aby dokázali odpovedať na neustále žiadosti o kontakt. Zo 17-hodinovej prevádzky prešli na nonstop dostupnú pomoc a k pôvodnej chatovej a e-mailovej poradni pridali videoporadňu a telefonickú poradňu. „Denne nás na IPčko.sk a Dobrej linke o pomoc požiadalo až 200 prevažne mladých ľudí, ale kontaktovali nás aj dospelí a seniori, ktorí prekonali technické bariéry, aby sa dostali k pomoci,“ vysvetľuje Madro. „Aj napriek tomu, že sa zvýšil počet dobrovoľníckych poradcov, stále bolo mnoho žiadostí denne, ktoré sme nedokázali pre veľkú vyťaženosť poradcov prijať.“
Tieto skúsenosti a narastajúca potreba dostupnej pomoci bola pre nich tým najsilnejším impulzom k tomu, aby začali konať a vďaka podpore partnerov dokázali reagovať a priniesť pomoc v podobe Krízovej linky pomoci v rekordne krátkom čase.
Festival aj koalícia
Tam sa však záujem a podpora Nadácie Orange v oblasti duševného zdravia nekončia.
„Odhodlali sme sa im pomáhať dlhodobo a rozvíjame spoločne ďalšie projekty a aktivity na podporu destigmatizácie a prevencie v oblasti duševného zdravia,“ hovorí Andrea Ungvölgyi. „Chceme ľudí motivovať k tomu, aby so svojimi ťažkosťami neostávali sami.“
Nadácia Orange zorganizovala online Festival pre Dušu, uviedli do života prvé kontaktné centrum v Bratislave, Klub Machovisko, unikátny koncept pomoci mladým ľuďom v krízových situáciách. Podporujú výjazdový intervenčný tím IPčka aj projekt Zippyho kamaráti posilňujúci duševné zdravie detí.
Sú aj zakladajúcim členom Koalície firiem za duševné zdravie a okrem poskytovania bezplatného psychologického poradenstva, odborného obsahu voči zamestnancom rozvíjajú interný program doplnený o ďalšie formy pomoci.
„Uvedomili sme si katastrofálnu situáciu v spoločnosti a zaradili tému medzi svoje strategické priority v oblasti zodpovedného podnikania,“ poznamenáva Andrea Ungvölgyi.
IPčko v roku 2020 v číslach
- 52 682 pomáhajúcich komunikácií s ľuďmi v ťažkostiach a v kríze,
- 60 147 neprijatých žiadostí o pomoc z kapacitných dôvodov,
- 25 948 pomáhajúcich komunikácií s ľuďmi v ťažkostiach a v kríze cez chat,
- odpovede na 9663 poradenský e-mailov,
- 89 komunikácií prostredníctvom videoporadne,
- 8889 poradenských a krízových telefonátov,
- pracovníci z projektu Online terénnej práce intervenovali 8033-krát v uzatvorených skupinách na sociálnych sieťach a streamovacích platformách,
- 32-krát výjazdový Krízový intervenčný tím IPčko, ktorý vznikol počas druhej vlny pandémie, pomáhal obetiam domáceho násilia a pri samovražednom pokuse,
- 28 osobných stretnutí v špecifickej službe Káčko s ľuďmi v krízovej situácii.
Autor: Nina Hrabovská-Francelová