Cena verejnosti Via Bona Slovakia: Komu dáte hlas?
Kliknutím na vybrané meno v ankete uvedenej na začiatku článku odovzdáte hlas svojmu favoritovi. Po skončení ankety budú hlasy očistené od viacnásobného hlasovania z jednej IP adresy. Predstavenie všetkých nominovaných finalistov nájdete tu.
Čo s použitými plastovými fľašami? Nemusia nevyhnutne skončiť na skládkach či ako nechcený odpad v lese alebo v riekach. Dajú sa z nich vyrobiť tričká, mikiny a dokonca aj kajak.
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia (del-sec:35)
Anketa už bola ukončená.
Presne taký si zostrojil vodák Tomáš Ščepka z 280 PET fliaš nazbieraných v lese okolo Bratislavy. Úspešne na ňom splavil slovenský úsek Dunaja a poukázal na problém plastového odpadu v jeho lužných lesoch. PET kajak je len jedným z projektov, o ktorých sa ľudia mohli dozvedieť vďaka YouTube portálu organizácie Natur-Pack.
Triedenie a recyklácia, ale aj vzdelávanie
Natur-Pack financuje systém triedeného zberu a recyklácie odpadov v obciach. Prostriedky získava od rôznych výrobcov, ktorí sa musia postarať o všetko, čo zostane z ich výrobkov po spotrebovaní. Jeho nemenej dôležitou úlohou je zvyšovanie povedomia o problematike odpadov. Robí to prostredníctvom rôznych vzdelávacích programov a projektov.
V spoločnosti už dlhšie hľadali nástroj, pomocou ktorého by dokázali vzdelávať v reálnom čase oveľa viac účastníkov ako len tých, ktorí mohli prísť na podujatia osobne. A tak začali fungovať prvé online semináre.
„Hneď prvý dopadol nad naše očakávania a každý ďalší dokázal osloviť čoraz viac ľudí. Tie najúspešnejšie si pozrelo aj viac ako 800 z nich,“ hovorí Marek Brinzík, PR riaditeľ organizácie Natur-Pack.
Ich online aktivity nakoniec vyústili v roku 2013 do založenia YouTube portálu s pravidelnými témami o odpadoch.
„Ide o vôbec prvý samostatný YouTube portál na Slovensku, ktorý sa komplexne zaoberá problematikou odpadov a pomáha edukovať na jednej strane širokú verejnosť vrátane samospráv, škôl a pedagógov a na druhej strane výrobcov, ktorí financujú triedenie a recykláciu odpadov na Slovensku, ale zároveň musia dodržiavať nemalú spleť povinností zo zákona o odpadoch,“ hovorí Brinzík.
Na jeho väčšom rozvoji začali pracovať až v roku 2017, keď zverejnili svoje prvé videoreportáže pre verejnosť a prvý online seminár pre klientov. Keďže zaznamenali výborný ohlas, rozhodli sa pokračovať ďalej. V roku 2018 pôvodne
jeden kanál „videonaturpack“ rozdelili na dva samostatné kanály: Natur-Pack verejnosti a Natur-Pack klientom.
Na kanáli určenom verejnosti pokračovali v zdokonaľovaní výstupov z technickej i obsahovej stránky. Výsledkom viac ako ročného úsilia bolo spustenie pravidelných vysielaní v máji 2019. Odvtedy zverejňujú na tomto kanáli reportáže pravidelne minimálne na týždennej báze.
Zameriavajú sa na tri základné tematické okruhy. Prvý je predchádzanie vzniku odpadov, druhý triedenie a recyklácia odpadov a tretí okruh sú vzdelávacie aktivity pre obce a verejnosť. Na kanáli pre klientov sa zameriavajú na obsah určený najmä výrobcom.
YouTube kanál organizácie Natur-Pack dosiahol najväčší rozvoj v roku 2020, keď počet odberateľov stúpol v prípade kanála pre verejnosť o 320 percent (zo 647 na 2718) a v prípade kanála pre klientov o 222 percent (zo 149 na 480).
„To, že nám kanály nevytvára špecializovaná marketingová agentúra, ale náš vlastný tím, dáva nášmu obsahu autentickosť a v danom segmente ide o jedinečný a inovatívny prístup,“ hovorí Brindzík.
Na rozdiel od iných sociálnych sietí, YouTube vytvára v prípade úspešných videí dlhodobú a niekedy až trvalú informačnú a edukačnú hodnotu.
„Téma odpadov nepredstavuje pre širokú verejnosť zrovna najatraktívnejšiu oblasť, napriek tomu niektoré videá aj po dvoch rokoch stále získavajú nových sledovateľov a stovky pozretí každý mesiac,“ hovorí Brindzík. Podľa neho YouTube portál prináša informácie modernou a atraktívnou formou a vďaka tomu dokáže zaujať aj mládež vo veku, keď klasická ekovýchova už nie je efektívna.
Dokonca dva projekty, ktoré ich YouTube kanál spopularizoval, získali minulý rok prestížne ocenenia v súťaži Zlatý mravec, čo je vlastne taký odpadársky Oscar. Boli to projekt vzdelávacieho portálu www.garbagegobblers.sk a práve projekt PET kajaka.
Čo ďalej
Kanál pre verejnosť, určený samosprávam, školám i širokej verejnosti, sa postupne stal komunikačným kanálom pre aktivity partnerských zberových spoločností, neziskových organizácií a viacerých iniciatív ako napríklad Less Waste Run či Nie som prasa.
„S príchodom koronakrízy jeho potenciál ešte narástol vďaka tomu, že v tomto období sa takmer všetky aktivity začali realizovať prevažne v online priestore,“ hovorí Brindzík.
Ich plánom je do konca roka 2021 zvýšiť počet odberateľov príspevkov na kanáli pre verejnosť z aktuálnych 3160 na 5000 a v prípade kanála pre odberateľov z radov klientov počet aspoň zdvojnásobiť na 1000 odberateľov.
„Sme presvedčení, že potenciál nášho YouTube kanála na ďalší nárast je obrovský, vyžaduje si to však vytrvalosť, neustále zlepšovanie, rozvoj partnerstiev a budovanie ďalších spoluprác,“ hovorí Brindzík.