Dobrá/Čierna nad Tisou 24. júna (TASR) - Terminál kombinovanej dopravy (TKD) Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia v Dobrej pri Čiernej nad Tisou, ktorého kapacita je približne 180 000 ložných manipulovateľných jednotiek ročne, sa zatiaľ využíva len na 1 až 5 %. So stavom na termináli sa dnes počas kontrolného dňa oboznámil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič.
TKD, ktorého výstavba si už vyžiadala približne 750 miliónov Sk, z čoho polovicu tvorili prostriedky zo štátneho rozpočtu, je v prevádzke od roku 2001, ale ako samostatná jednotka pracuje len od 1. júna tohto roku.
Podľa Prokopoviča sa na termináli už urobilo veľa, ale o spokojnosti zatiaľ nemôže hovoriť. "Spokojný budem, až keď tade bude chodiť KIA a bude sa využívať aspoň na 80 %. Okrem toho, že je potrebné dokončiť niektoré technologické a stavebné úpravy, veľký dôraz treba venovať infraštruktúre pred a za terminálom, ktorá patrí Železniciam SR," zdôraznil minister.
Keďže rozvoj kombinovanej dopravy ako dopravy budúcnosti je prioritou EÚ i vlády SR, vyčlení kabinet na tento účel prostriedky v budúcoročnom štátnom rozpočte. Úplné využitie TKD v Dobrej však podľa Prokopoviča bude závisieť aj od prebiehajúcich rokovaní s ukrajinskou a ruskou stranou a vytvorenia takých podmienok pre firmy, aby neobchádzali kapacity Slovenska cez Poľsko či Maďarsko, ako sa to často deje teraz.
TKD je stupňom pripravenosti a kapacitou jedinečný v strednej a východnej Európe. Ako uviedol vedúci pracoviska Štefan Šimko, kamióny, kontajnery, či nákladné vozidlá sa môžu dostať z Dobrej po železnici do ktoréhokoľvek železničného uzla v Európe, vrátane námorných prístavov, pričom kombinovaná doprava je lacnejšia a šetrí životné prostredie.