KODAŇ. Dánska lodiarska a ropná spoločnosť A. P. Moller-Maersk v utorok oznámila, že si objednala osem plavidiel na uhlíkovo neutrálny metanol, aby urýchlila dekarbonizáciu svojej flotily a uspokojila zvýšený dopyt zákazníkov po ekologickejšej doprave.
A. P. Moller-Maersk sa zaviazala, že v rámci obnovy svojej flotily bude objednávať iba plavidlá, ktoré môžu používať uhlíkovo neutrálne palivo, pretože sa snaží dosiahnuť nulové čisté emisie do roku 2050.
Lode vyrobí Hyundai do roku 2024
Keďže životnosť plavidiel je zvyčajne 20-35 rokov znamená to, že by mohla mať uhlíkovo neutrálnu flotilu do roku 2030.
Osem lodí, z ktorých každá unesie 16 000 kontajnerov, vyrobí juhokórejská spoločnosť Hyundai Heavy Industries a očakáva sa, že budú dodané do roku 2024.

Spoločnosť Maersk tiež uviedla, že viac ako polovica z jej 200 najväčších zákazníkov vrátane amerických gigantov Amazon, Disney a Microsoft si už stanovila alebo je v procese stanovovania cieľov na zníženie emisií vo svojom dodávateľskom reťazci.
„Táto objednávka dokazuje, že uhlíkovo neutrálne riešenia sú už k dispozícii v rámci všetkých segmentov kontajnerových plavidiel a že Maersk je odhodlaný podporovať rastúci počet našich zákazníkov, ktorí sa snažia dekarbonizovať svoje dodávateľské reťazce,“ uviedol generálny riaditeľ Maersk Soren Skou vo vyhlásení.
Zelený metanol sa vyrába z obnoviteľných zdrojov
Na približne 90 percent svetového obchodu prepravovaného po mori sa globálna lodná doprava podieľa takmer 3 percentá na svetových emisiách oxidu uhliťitého (CO2).
Nové plavidlá budú vybavené motormi na tzv. zelený metanol, ktorý sa vyrába z obnoviteľných zdrojov, ako je biomasa a slnečná energia, a tiež zásobníkmi na bežné palivo, pretože na trhu stále nie je k dispozícii dostatok uhlíkovo neutrálneho paliva.
Dánska firma tento mesiac uviedla, že podpísala zmluvu o zabezpečení zeleného metanolu na prevádzku svojej prvej uhlíkovo neutrálnej lode v roku 2023, čo je prvým krokom k vyriešeniu problémov spojených s adekvátnymi dodávkami.