SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Sú aj desaťnásobne vyššie, české firmy čelia rastu nákladov na prepravu tovaru

Ceny vzrástli na najvyššie úrovne od roku 2010.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

PRAHA. České firmy čelia extrémnemu zdražovaniu prepravy tovaru. Jedna cesta nákladného kontajnera do Ázie a späť vyšla počas leta bežne na vysoké násobky cien zo začiatku tohto roka.

Dramatický rast nákladov na prepravu je odrazom globálneho kolapsu nákladnej dopravy, ktorá sa nedokázala popasovať so živelnou túžbou spotrebiteľov míňať v kombinácii so striktným prístupom Číny ku koronavírusu.

Prudký rast nákladov

Ako uviedol server E15.cz, napätie v globálnej preprave vyvrcholilo na konci prázdnin, keď ceny vzrástli na najvyššie úrovne od roku 2010. Navyše, rastú ďalej, a to doslova z hodiny na hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

V porovnaní s obdobím pred príchodom pandémie sme teraz na 400 percent pôvodných cien.

Martin Hrbek, obchodný riaditeľ divízie Air & Sea spoločnosti Gefco

"Záujem o tovar z Ázie je v súčasnosti extrémny, voľných kapacít je však málo. Ceny námornej dopravy sa prudko zvýšili, v niektorých prípadoch až desaťnásobne," povedala hovorkyňa online portálu Mall.cz Pavla Hobíková.

Podobné vyjadrenia zaznievajú aj z ďalších biznisových adries. "V roku 2021 sme zaznamenali až 9-násobné zvýšenie cien námornej prepravy. V predchádzajúcich rokoch stával kontajner pár tisíc dolárov, teraz platíme aj viac než 20-tisíc USD (16.858 eur) za kontajner," povedal šéf textilnej firmy Alpine Pro Václav Hrbek.

Situácia nemá obdoby

Práve námorná cesta bola pritom historicky najlacnejšou možnosťou na prepravu tovaru naprieč kontinentami. "V porovnaní s obdobím pred príchodom pandémie sme teraz na 400 percent pôvodných cien," zdôraznil obchodný riaditeľ divízie Air & Sea spoločnosti Gefco Martin Hrbek. Ako dodal, situácia nemá obdoby.

SkryťVypnúť reklamu

"Takúto situáciu sme ešte nezažili. Tlak na ceny sa síce spolu s ochladením dopytu oslabí, prepravné náklady však zostanú zrejme už trvale vyššie," uvádza šéf strojárskej firmy Atas elektromotory a podpredseda Asociácie exportérov Otto Daněk.

Problémom je podľa neho najmä rýchlosť, s akou náklady vzrástli. To potvrdzuje aj Martin Hrbek.

"Pri námornej doprave sme sa dostali do situácie, keď ceny letia nahor a cenové ponuky, ktoré od lodiarskych firiem dostávame, sú platné nie niekoľko dní, ale iba hodín," povedal Hrbek.

Hlavná vlna zdražovania v dôsledku nákladov na prepravu môže pritom prísť až neskôr. "Pri jesennej kolekcii Alpine Pro plánujeme zvýšenie cien pri vybraných artikloch o niekoľko percent. Zvýšené náklady na logistiku zohľadníme výraznejšie až pri jarnej kolekcii na rok 2022," dodal šéf textilky Václav Hrbek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 5. 2022)
USD 1.054
AUD 1.499
CZK 24.712
JPY 136.320
CAD 1.352
GBP 0.844
HUF 386.300
PLN 4.649
CHF 1.046
SEK 10.439

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 093
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 814
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 186
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 347
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 078
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 033
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 390
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 208

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 825
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 903
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 381
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 280
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 095
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 424
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 655
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 896
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika privádzajú na súd.

Prvostupňový verdikt padol v septembri. Dostal 14 rokov.


15 h
Peter Tkačenko

Stámilióny už ministrovi financií nestačia, potrebuje miliardy.


17 h

Slovákov čaká štvrtý super na MS.


Jakub Bobovič 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Chorvátsko a Turecko vycítili príležitosť.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Od Číny sa nemôžeme úplne odpojiť, tvrdí expertka na medzinárodné vzťahy Theresa Fallon.


13 h
Na výstavbu vodovodov a kanalizácií v obciach získava vodárenská spoločnosť peniaze z eurofondov. Teraz sú niektoré projekty ohrozené.

Môže ísť o šesť stavieb za 13 miliónov.


12 h
Minister financií Igor Matovič.

Rafinéria by takto podľa Matoviča mala prispieť do rozpočtu sumou takmer 300 miliónov eur ročne.


SITA a 1 ďalší 15 h
Starosta Kuzmíc Martin Vincej.

Kvalita vody sa zhoršuje, je bezmocný.


12 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 825
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 903
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 381
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 280
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 095
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 424
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 655
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 896
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu