Poukázujú na akútnu potrebu starostlivosti o duševné zdravie a podporili vznik linky pomoci, pomohli gastro podnikom prežiť prvú vlnu pandémie či systematicky začleňujú znevýhodnených ľudí do pracovného života. Aj toto sú víťazi ocenenia Via Bona Slovakia, ktoré každoročne odovzdáva Nadácia Pontis.
O ocenenie sa uchádzalo 50 firiem so 70 príkladmi zodpovedného podnikania. Nezávislé hodnotiace komisie, zložené z odborníkov z firemného, neziskového i verejného sektora, posunuli do finále 21 nominácií a v druhom kole spomedzi nich vybrali víťazov. Viaceré projekty riešili dopady pandémie, ktorá prehĺbila existujúce nerovnosti v spoločnosti.
Okrem siedmich hlavných kategórií udelila Nadácia Pontis aj dve špeciálne ceny – Dobre spravovaná firma, ktorú udelila v spolupráci so Slovenskou asociáciou Corporate Governance, a Cenu verejnosti, o víťazovi ktorej rozhodovali čitatelia denníka SME v online ankete.
Kto získal ocenenie Via Bona Slovakia
- Zodpovedná veľká firma: Tesco Stores SR (Nevyhadzujte, radšej darujte. Proti odpadu bojujú už roky)
- Zodpovedná malá/stredná firma: Ares (Hendikep ani staroba nemusia byť v živote prekážkou)
- Zelená firma: Sensoneo (Slovenské zariadenie monitoruje zvoz odpadov v Malajzii či na Blízkom východe)
- Dobrý partner komunity: Orange (Pomoc existuje a je dostupná. Kapacitu krízových liniek zvýšili)
- Výnimočný zamestnávateľ: Tesco Stores SR (Ako dosiahnuť, aby bola firma miestom pre každého)
- Spoločensky inovatívna firma: Natur-Pack (Kajak vyrobený z PET fliaš? Aj k odpadu sa dá pristupovať kreatívne)
- Férový hráč na trhu: Plzeňský Prazdroj (Zastúpili štát. Pomohli gastru počas pandémie)
- Cena verejnosti: Tesco Stores SR
- Dobre spravovaná firma: Slovenská sporiteľňa
Novinkou tohto ročníka bol televízny dokument odvysielaný na RTVS, ktorý verejnosti priblížil víťazné projekty firiem, ako aj samotný koncept zodpovedného podnikania.
„Dokument je pestrou ukážkou toho, ako môžu firmy aktívne prispievať k riešeniu spoločenských problémov a zlepšovať tak krajinu, v ktorej žijeme. Verím, že prispeje k tomu, aby verejnosť vnímala férovosť a zodpovednosť firiem ako normu, nie ako čosi výnimočné,“ uviedol Michal Kišša, výkonný riaditeľ Nadácie Pontis.