BRATISLAVA. Verejná súťaž na rozšírenie úseku diaľnice D1 Bratislava - Triblavina, vrátane prepojenia D1 a D4 je už zverejnená v európskom vestníku.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) predpokladá, že stavebné práce v odhadovanej hodnote vyše 127 mil. eur bez DPH môžu trvať 1 300 dní, čiže tri a pol roka.
Štyri hlavné kritériá tendra
Výstavba by sa mala začať, v závislosti od priebehu verejného obstarávania, predbežne v marci 2022.
Chyba stará sedem rokov. Doležal vysvetľoval chýbajúce napojenie diaľnic ČítajtePonuky uchádzačov budú diaľničiari vyhodnocovať na základe štyroch kritérií, pričom celková navrhovaná cena má váhu 49 percent, lehota výstavby 25 percent, kvalita tímu odborníkov 16 percent a obmedzenie prevádzky dopravy 10 percent.
Cieľom stavby je rekonštrukcia D1 a ostatných súvisiacich objektov od Vajnor po križovatku Triblavina v dĺžke 3,6 kilometra.
"V rámci rekonštrukcie bude vybudované kompletné rozšírenie diaľnice D1, vrátane výmeny a zdvihu nivelety vozovky a zabezpečenie dopravného prepojenia medzi diaľnicami D1 a D4. Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatkových kolektorov od križovatky Vajnory po križovatku Ivanka sever, koordinácia s diaľnicou D4 a výmena vozovky v priestore mimoúrovňovej križovatky Triblavina, ako aj kompletizácia informačného systému," uviedla NDS.
Zdvihnutie diaľnice D1
Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania zverejnili v stredu v Úradnom vestníku Európskej únie.
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk v súťaži je 3. novembra, platiť musia minimálne do 31. októbra 2022. Rekonštrukcia diaľnice D1 v úseku Bratislava - Triblavina je podľa NDS nevyhnutná v súvislosti so zabezpečením križovania s diaľnicou D4.
S tým súvisí okrem kompletnej výmeny vozovky D1 a zdvihu jej nivelety aj výstavba mostov na D1, dokončenie križovatkových vetiev križovatky Ivanka, sever a tiež prevedenie dopravy z jestvujúcej D1 na obchádzkové trasy, ktoré sú tiež predmetom verejného obstarávania.
Kremský vyzval na urýchlené riešenia
Predseda Výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (OĽaNO) v súvislosti so stavbou križovatky D1 a D4 v stredu vyzval ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) a NDS, aby okamžite vytvorili krízový štáb, ktorý navrhne vyhlásenie mimoriadnej situácie a nápravu chýb NDS pri plánovaní výstavby.
Zároveň chce k problému zvolať mimoriadne rokovanie výboru. Križovatku D1 a D4 podľa neho treba dokončiť čo najskôr.
Keďže NDS v minulosti nepripravila križovatku s D1 pri Ivanke pri Dunaji, nebude sa z nultého okruhu na D4 dať vyjsť na D1, ani opačne.
"Vyzývam ministra dopravy, aby presadil urýchlené dokončenie aspoň najdôležitejších zjazdov, teda z D1 od Senca smerom na Jarovce a z D4 od Jaroviec smerom na Senec a Trnavu. Inak celá výstavba D4R7 nemá zmysel, pretože diaľnica bude využitá možno na 10 percent, ale Prístavný most bude stále upchatý," uviedol Kremský.
Výmysly a polopravdy
Podľa predsedu hospodárskeho výboru by NDS a ministerstvo dopravy konečne mali prestať zbavovať sa zodpovednosti za vlastné zlyhania a obviňovať z nich ministerstvo financií, bývalého starostu Vajnor či Občianske združenie Triblavina.
"Šíria výmysly a polopravdy, ktoré druhá strana o pár hodín vyvráti. Slúžia NDS len na odpútanie pozornosti od vlastnej pomalosti a neschopnosti," tvrdí Kremský. "
Ak vedenie NDS nedokáže prestať s výhovorkami a urýchlene vyriešiť tento problém tak, aby nultý obchvat nebol len zbytočnou a drahou stavbou, malo by prenechať svoje funkcie akcieschopným a dynamickým odborníkom, ktorí križovatku naozaj pohnú dopredu," dodal poslanec.
Ak sa rozšírenie D1 a križovatka D1 s D4 budú stavať doterajším tempom, podľa neho hrozia roky trvajúce hodinové zápchy na diaľnici D1 i v celom okolí.