Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Z internetu na bicykle. Košický Antik prekročil tieň telekomu

Predstavujeme nomináciu na biznis cenu INDEXU a Slovenskej sporiteľne.

Majiteľ a konateľ spoločnosti Antik Telecom Igor KollaMajiteľ a konateľ spoločnosti Antik Telecom Igor Kolla (Zdroj: Antik)

Keď vlani na jar Slovensko prepadla pandémia covidu, internetový a televízny operátor Antik Telecom spustil kanál Corona Virus Info TV. V marci a apríli bol medzi jeho zákazníkmi šiestym nasledovanejším programom. Do ponuky ho zaradili aj dvaja ďalší televízni operátori.

Biznis cena FéliX

Nápad na covidový infokanál si majiteľ a konateľ Antiku Igor Kolla priniesol z Číny, ktorá je jeho akoby druhým domovom. Dohliada tam na výrobu set-top boxov a ďalších zariadení, ktoré používajú jeho zákazníci, a zbiera tam aj inšpiráciu na nové biznisy.

Vďaka nim už Antik nie je iba o internete a televízii. V posledných rokoch jeho logo čoraz častejšie vidieť aj na bicykloch alebo skútroch. A siaha po ďalších technológiách, ktoré majú zlepšiť život v domácnostiach či mestách.

Z Košíc do Bratislavy

Igor Kolla založil Antik koncom 90. rokov ako lokálneho internetového providera v Košiciach, kde si postupne vybudoval dominantnú pozíciu. Na rozdiel od iných providerov sa nespoliehal na štátom riadenú liberalizáciu, ktorá im mala telefónne linky Slovak Telekomu vybudované v časoch socializmu sprístupniť tak, aby aj cez ne mohli poskytovať vlastné služby.

Liberalizácia vlastne nikdy poriadne nefungovala, Slovak Telekom dokázal svoje „rodinné striebro“ v rozhodujúcich momentoch ochrániť. Do popredia sa preto dostali firmy, ktoré začali včas investovať do vlastných káblov a optických vlákien. To bol aj prípad Antiku.

Keďže kvalitou a rozsahom služieb za „veľkou konkurenciou“ nezaostával, pričom možno zafungoval aj faktor „Košičania radi košické“, Antiku sa podarilo získať kritickú masu zákazníkov.

„Držíme sa toho, aby sme zákazníkom dodali taký produkt, ktorý vždy aspoň o niečo prekoná ich očakávania,“ vysvetľoval Igor Kolla ešte v roku 2009 pre Trend svoju stratégiu.

Po Košiciach sa Antik podujal replikovať svoj biznis model v ďalších slovenských mestách. Bolo to preňho dôležité, ak chcel udržať krok s Telekomom a Orangeom, ktorí začali do slovenských domácností vo veľkom naťahovať nové optické prípojky.

Na mapu Antiku postupne pribúdali ďalšie lokality. Najprv na východnom Slovensku, neskôr aj v jeho západnejších regiónoch. V roku 2015 prišiel aj do Bratislavy.

V súčasnosti Antik na optických vláknach poskytuje internet a digitálnu televíziu v tridsiatich mestách a 150 obciach, pričom v rozširovaní siete chce pokračovať. Trúfol si ísť aj na satelit, a keď sa z neho začiatkom tohto roka stiahol oranžový konkurent, prevzal jeho pozície u prevádzkovateľa satelitu, spoločnosti Eutelsat.

Celkovo má Antik v súčasnosti zhruba stotisíc zákazníkov a podľa oficiálnych štatistík je štvrtým najväčším poskytovateľom rýchleho internetu (broadbandu) na Slovensku. Viac klientov majú len nadnárodné značky Telekom, Orange a UPC.

Bikesharing v 14 mestách

V auguste tohto roka Antik spustil automatizované požičiavanie e-bajkov a elektrických skútrov v rekreačnej oblasti Domaša. Okolo jazera vybudoval sieť dvanástich dobíjacích staníc, takže bajk alebo skúter si môžete požičať napríklad v Dobrej a vrátiť ho v Tíšave.

Šéf Antiku to vníma ako „malý príspevok k oživeniu turistiky na Domaši“, ale pre jeho firmu je zdieľaná mobilita biznisom, do ktorého vrhá čoraz viac síl.

Prvý bikesharing s niekoľkými stovkami bicyklov spustil Antik najprv v „domovských“ Košiciach v máji roku 2019. Stalo sa tak niečo vyše pol roka po tom, ako rovnakú službu na opačnom konci Slovenska otvoril bratislavský magistrát v spolupráci s rafinériou Slovnaft.

Rozdiel medzi oboma projektmi bol v tom, že kým v hlavnom meste zvolili systém s dokovacími stanicami, kde si bicykel požičiavate a aj ho odovzdávate, v metropole východu sú bajky voľne odparkované na verejných priestranstvách.

Aj na tento nápad si Igor Kolla priniesol inšpiráciu z Číny. „Funguje to tam tak – a verím, že tak isto to bude aj u nás na Slovensku –, že obyvatelia mesta vnímajú bikesharing ako niečo, čo im patrí. Ak človek nájde na chodníku spadnutý bicykel, tak ho postaví,“ vysvetľoval pred troma rokmi pre Trend.

Voľne odparkované bicykle, niekto by povedal voľne pohodené, sú na Slovensku vnímané rozporne, ale Antik to neodradilo. V súčasnosti prevádzkuje bikesharing v štrnástich mestách na Slovensku vrátane Bratislavy.

Naposledy ho koncom júla spúšťal v Sabinove a okolitých obciach, kde bicyklom a ich používateľom požehnal dekan rímskokatolíckej farnosti Mučeníckej smrti sv. Jána Krstiteľa.

Byť súčasťou komunity

Antik pre bikesharing vymyslel názov Verejný bicykel a z tohto prívlastku vytvoril brand aj pre ďalšie služby zdieľanej mobility. V Košiciach a Poprade požičiava tiež e-bajky, elektrické skútre a kolobežky, v portfóliu služieb má tiež Verejnú batériu a Verejnú kameru a pripravuje aj Verejný kajak.

Slovo verejný trocha naznačuje, že tieto služby pre Antik nie sú a možno nikdy nebudú kľúčovým zdrojom príjmov. V súčasnosti sa tak výnosy zo zdieľanej mobility na celkových tržbách podieľajú len minimálne. Súvisí to aj s tým, že nové projekty boli vlani pre covid spomalené, rozbehli sa až v tomto roku.

Aký to však má biznisový zmysel? Igor Kolla verí, že ak sa Antik stane súčasťou života komunity, budú ľudia lojálnejšími zákazníkmi iných jeho služieb a pomôže to budovaniu značky.

Gro tržieb firmy, ktoré za posledných desať rokov stúpli zo siedmich miliónov eur na vlaňajších vyše 17 miliónov eur, tak naďalej tvoria internet a televízia.

Slovenský vývoj, celosvetový predaj

Antik sa od konkurencie v telekomunikáciách aj v zdieľanej mobilite odlišuje tým, že hardvér a softvér pre svoje služby vyvíja vo vlastnej réžii.

Televízne set-top boxy, snímače spotreby elektrickej energie, smart termostaty, solárne nabíjacie stanice či mobilné aplikácie pre zdieľané bicykle navrhujú a programujú inžinieri a technici Antiku v Košiciach, ktorí tvoria významnú časť z jeho 250 zamestnancov.

Igor Kolla ich prakticky neustále zahŕňa novými nápadmi. Nadnesene hovorí, že žije v budúcnosti a ostatní tam za ním dobiehajú. „Hovoria mi – toto sa nesmie, na tamto nemáme zamestnancov alebo priestory... Ja im odpovedám, s tým na mňa nechoďte, máte peniaze, tak veci riešte. Ale mňa nespomaľujte,“ vysvetľuje svoju filozofiu.

Cez dcérsku firmu Antik Technology predávajú svoje produkty aj do zahraničia. Napríklad u jedného z operátorov v Nigérii nasadili systém pre digitálnu televíziu, v Albánsku zasa štátnej i súkromnej televízii dodali platformu na sledovanie vysielania cez mobil a smart TV.

Televízne hospitality systémy Antiku využívajú hotely v Saudskej Arábii, Singapure a Thajsku, ale aj väznica v novozélandskom Aucklande. Do siete kasín v Macau zasa Košičania dodali dvetisíc senzorov na meranie teploty a vlhkosti, ktoré podľa potreby zapínajú klimatizáciu.

Aktuálne Igora Kollu zamestnáva smart turizmus. „Snažíme sa spojiť mobilitu a smart prvky s výletmi do prírody,“ hovorí pre INDEX a ukazuje dizajn informačného panelu s digitálnou obrazovkou, bezdrôtovým pripojením, meteostanicou a so solárnou batériou.

Hneď nato púšťa video s parkovacou bariérou, ktorá sa ovláda na diaľku cez mobilnú aplikáciu – pretože jeho ďalšou srdcovkou sú technológie pre moderné mesto. „Vyformovali sme tím ľudí, ktorí rozumejú problematike smart city. Je to pre nás strategická cesta do budúcnosti,“ hovorí.

Technológiami proti covidu

Príležitosti priniesla Antiku aj koronavírusová pandémia. Nielen preto, že ako operátor poskytoval infraštruktúru pre home office a domáce vyučovanie.

Napríklad pre pražské metro vytvoril smart dávkovač dezinfekcie, ktorý na diaľku upozorňuje servisnú centrálu na prázdny zásobník alebo na poruchu zariadenia.

Do niektorých košických škôl zasa inštaloval merače kvality vzduchu, ktoré učiteľa v triede (a na diaľku aj riaditeľa školy) upozornia, že treba vyvetrať. „Vysoká hladina CO2 negatívne vplýva na koncentráciu žiaka a jeho schopnosť vnímať učiteľa pri výklade. Navyše, v dobre vetraných priestoroch sa znižuje riziko šírenia vírusu,“ dodáva Igor Kolla.

Pandemickou novinkou sú aj turnikety so skenermi digitálnych covid preukazov. Antik ich vyvinul v spolupráci so štátnou programátorskou firmou Slovensko IT.

A čo Corona Virus Info TV? Tá splnila svoj účel a už nevysiela, zmenili ju na skečovú Haha TV. „Je to celkom úspešné,“ uzatvára šéf Antiku.

Zistiť viac o cene FéliX.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  5. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 405
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 891
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 501
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 496
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 275
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 708
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 306
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 859
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 522
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šieste poschodie stavby na rohu ulíci Vajnorskej a Odbojárov využíval Norbert Bödör na pracovné schôdzky.

Odborníci označili bytovku za zlý výber, keď chce niekto schôdzku utajiť.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Od pondelka bude v čiernej farbe až 24 okresov.


a 1 ďalší 2 h
Obezitologička Adela Penesová.

Obezita je epidémiou 21. storočia.


10 h

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia projektu Nová Vajnorská.

Stavbu na rohu ulíc Vajnorská a Odbojárov prekresľujú.


2 h
Spoločnosť Invita sa špecializovala na výrobu oceľových rúr.

Majetok spoločnosť Invita rozpredávajú.


25. okt
Ilustračné foto.

Komodita tvorí len necelých 40 percent z ceny elektriny.


25. okt
Reťazce chcú znížiť svoju uhlíkovú stopu

Reťazce chcú znižovať emisie, stenčujú plastové obaly.


15. okt

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 948
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 435
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 761
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 423
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 869
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 478
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 143
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 950
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu