Pandémia ich postavila do pozície, že jeden bez druhého nemôžu fungovať. Reč je o "talianskom vzťahu" medzi reštauráciami a donáškovými službami. Na Slovensku ich ovláda trio Bolt, Wolt a Bistro.sk.
Donáškové služby hovoria o pomoci partnerom z gastra a minimalizácii pandemických reštrikcií, ktoré budú aktuálne aj počas tretej vlny covidu. Reštaurácie zasa argumentujú, že výška provízie donáškových spoločností ich oberá aj o rentabilitu, ktorú potrebujú na prežitie.
Konflikt ohľadom provízií nie je nový. Už koncom novembra minulého roka sa ho snažila riešiť Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska. Žiadala donáškové firmy, aby výrazne znížili poplatky, a tak zvýšili šance gastra na prežitie. Aktuálne sú poplatky vo výške 30 percent, čo priznáva napríklad Wolt.

Donáškové služby zo svojich poplatkov nezvoľnili, ale umožnili zákazníkom dávať reštaurácii (dobrovoľné) prepitné. Napríklad Wolt tvrdí, že touto formou išlo na podporu reštaurácií 20-tisíc eur. Donáškové služby tiež argumentujú, že za gastro robia marketing a o reštauráciách sa dozvie viac klientov.
Kto má v tomto konflikte pravdu? Pozrime sa na čísla.