Pandémia ich postavila do pozície, že jeden bez druhého nemôžu fungovať. Reč je o "talianskom vzťahu" medzi reštauráciami a donáškovými službami. Na Slovensku ich ovláda trio Bolt, Wolt a Bistro.sk.
Donáškové služby hovoria o pomoci partnerom z gastra a minimalizácii pandemických reštrikcií, ktoré budú aktuálne aj počas tretej vlny covidu. Reštaurácie zasa argumentujú, že výška provízie donáškových spoločností ich oberá aj o rentabilitu, ktorú potrebujú na prežitie.
Konflikt ohľadom provízií nie je nový. Už koncom novembra minulého roka sa ho snažila riešiť Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska. Žiadala donáškové firmy, aby výrazne znížili poplatky, a tak zvýšili šance gastra na prežitie. Aktuálne sú poplatky vo výške 30 percent, čo priznáva napríklad Wolt.
Kuchári a čašníci sú v automobilkách, rizikové gastro stráca ľudí ČítajteDonáškové služby zo svojich poplatkov nezvoľnili, ale umožnili zákazníkom dávať reštaurácii (dobrovoľné) prepitné. Napríklad Wolt tvrdí, že touto formou išlo na podporu reštaurácií 20-tisíc eur. Donáškové služby tiež argumentujú, že za gastro robia marketing a o reštauráciách sa dozvie viac klientov.
Kto má v tomto konflikte pravdu? Pozrime sa na čísla.