SME
Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Obchvat Bratislavy je mixom lajdáckych rozhodnutí (otázky a odpovede)

Ako vznikol problém s križovatkou D1/D4 a čo bude ďalej?

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Väčšinu z posledných úsekov nultého obchvatu Bratislavy D4/R7 mali otvoriť už tento víkend, ale situácia sa opäť skomplikovala.

Motoristom sprístupnia časť diaľnice D4 od križovatky Bratislava-Petržalka po križovatku Ketelec (označovaná ako Bratislava – Juh), ktorej súčasťou je aj nový Lužný most cez Dunaj.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek od Petržalky po Jarovce, ktorým sa vodiči budú môcť napojiť na diaľnicu D2 do Rakúska, Maďarska a Česka, však otvoria až budúci víkend.

V nedeľu mala byť hotová aj šesťkilometrová časť rýchlostnej cesty R7 od križovatky Bratislava-Nivy (Prievoz) po križovatku Bratislava-Juh, čím sa malo hlavné mesto konečne prepojiť s Dunajskou Stredou. K tomu však rovnako dôjde až na budúci víkend.

Súvisiaci článok Vallo: To, že D4 nebude priamo napojená na D1, je obrovské zlyhanie štátu Čítajte 

Diaľnici D4 s celkovou dĺžkou 27 kilometrov medzi Jarovcami a Račou chýba ešte trojkilometrový úsek medzi Ivankou pri Dunaji a Vajnormi. Odovzdaný by mal byť v októbri. Plán do budúcnosti je, že D4 bude pokračovať tunelom Karpaty s vyústením pri Marianke, pričom sa napojí na diaľnicu D2.

Otváranie úsekov v niekoľkých fázach zdôvodňuje minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) zložitosťou prípravy dopravného značenia a organizácie dopravy v danom území: "Dôjde k prepájaniu nových úsekov diaľnice a rýchlostnej cesty s existujúcimi rýchlostnými komunikáciami."

Primátor mesta Bratislave Matúš Valložiada, aby v čase otvorenia nových úsekov R7 bola už hotová aj jej najdôležitejšia časť - mimoúrovňová križovatka Prievoz pod Prístavným mostom. Práve tu sa vodiči z R7 rozbehnú do bratislavských ulíc a na existujúci obchvat D1.

"Táto križovatka stále dokončená nie je a niektoré zjazdy a prepojenia – napríklad odbočenie z D1 od Senca na Bajkalskú ulicu, z Bajkalskej na Prístavný most do Petržalky a priame prepojenie zo Slovnaftskej na Petržalku - stále nefungujú," varuje primátor.

Projekt je financovaný formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Postavilo ho konzorcium D4R7 Construction, ktoré združuje stavebné spoločnosti Ferrovial Agroman zo Španielska a Porr Bau z Rakúska.

Štát bude nultý obchvat splácať 30 rokov, každý rok ho to vyjde na 56,7 milióna eur. Po zohľadnení inflácie by tak mal stáť celkovo 1,9 miliardy eur. Zmluva bola uzavretá v roku 2016.

Komu obchvat pomôže najviac?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Energetická kríza zmenila myslenie bežných ľudí aj podnikateľov. Potvrdili to aj diskusie na SME konferencii Smart energetika 2022


2 h
Na mestskom zastupiteľstve 15. decembra budú poslanci schvaľovať aj zvýšenie úhrad v materských školách, školských jedálňach i školských zariadeniach.

Môže za to Matovičov bonus a kríza.


20 h
Opatrenia proti šíreniu koronavírusu sa vo viacerých okresoch od pondelka sprísnia, reštaurácie budú prázdne.

Nižšia DPH mnohých nezachráni a tri mesiace sú aj tak málo.


8. dec
Ilustračné foto.

Odbory vidia cestu k zvýšeniu životnej úrovne zamestnancov, zamestnávatelia populizmus.


TASR 8. dec
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu