SME

Modernizácia hlavných železničných výrazne zaostala za pôvodnými plánmi

Za 20 rokov štát nesplnil ani jeden z 22 merateľných cieľov v stratégiách modernizácie.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Ku koncu roka 2020 bola na Slovensku zmodernizovaná iba tretina hlavných železničných tratí na Slovensku. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) to uviedol v tlačovej správe, ktorú zaslal hovorca úradu Marek Papajčík.

Celkovo štát zatiaľ vynaložil na modernizáciu tratí 1,6 miliardy eur, zmodernizovať však bude potrebné ešte 563 kilometrov tratí, pričom náklady na ich komplexnú rekonštrukciu sa odhadujú na 5,6 miliardy eur.

Nesplnené ciele

NKÚ konštatuje, že štát za ostatných 20 rokov úplne nesplnil ani jeden z 22 merateľných cieľov definovaných v stratégiách smerujúcich k modernizácii hlavných národných železničných koridorov zaradených do európskeho systému TEN–T.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná doprava je najekologickejšou formou dopravy. Na celkovej produkcii emisií sa podieľa iba jedným percentom, kým cestná doprava až 94 percentami.

Chýbajú investície z vlastných zdrojov

Európska únia (EÚ) preto vo svojich stratégiách počíta s tým, že do roku 2030 sa bude tretina dopravy nad vzdialenosť 300 kilometrov uskutočňovať po vode alebo železničných tratiach, pričom v roku 2050 by to mala byť polovica.

Podľa NKÚ však Slovensko vôbec neinvestuje do modernizácie železníc peniaze z vlastných zdrojov.

Za ostatné dve desaťročia pochádzali všetky peniaze použité na modernizáciu železníc výlučne z európskych zdrojov. Kontrolóri takéto využívanie financií považujú za nesystémové a neudržateľné. Aktuálne je zrekonštruovaných 188 kilometrov tratí, modernizácia prebieha na ďalších úsekoch v dĺžke 74 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Pri pohľade na financovanie doterajších železničných projektov v sume 1,6 miliardy eur bolo až 85 percent zdrojov hradených z európskych fondov a 15 percent pochádzalo zo štátneho rozpočtu a úverov ŽSR.

Chyby vo verejnom obstarávaní, strata zdrojov

Kým v roku 2010 boli odhadované náklady na modernizáciu troch najdôležitejších koridorov na úrovni 4,2 miliardy eur, v roku 2016 sa počítalo už so sumou 6,3 miliárd eur a vo finále, po obnove všetkých hlavných koridorov, budú náklady štátu na železničnú infraštruktúru až na úrovni 8 miliárd.

Najväčší objem peňazí, bezmála 230 miliónov eur, bolo použitých na opravu úseku Trenčín, Zlatovce – Trenčianska Teplá.

Pri tomto projekte mala byť modernizácia trate primárne financovaná z eurofondov, avšak pre chyby vo verejnom obstarávaní Brusel jeho financovanie zastavil a všetky náklady muselo znášať Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa NKÚ si Slovensko môže vziať príklady dobrej praxe z Českej republiky. Tá ku koncu roka 2019 mala zmodernizovaných takmer 1 100 kilometrov tratí, teda 76 percent celej siete.

Viac ako 40 percent financovania pritom tvorili národné zdroje, 30 percent eurofondy a 27 percent bankové úvery.

Financovanie v Česku zabezpečoval Štátny fond dopravnej infraštruktúry, ktorý od roku 2000 sústreďuje príjmy z daní a z dotácií zo štátneho rozpočtu, ktoré ďalej využíva na financovanie výstavby dopravnej infraštruktúry, napríklad diaľnic, ciest, železníc, ale aj chodníkov či cyklotrás. V roku 2020 tento fond preinvestoval 4,6 miliardy eur, z toho 47,5 percenta išlo na cestnú infraštruktúru a až 45 percent na železnice.

Ministerstvo dopravy chce stuáciu riešiť

Až 35 % tratí v sieti Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je v nevyhovujúcom stave, investície do nových sú utlmené už roky. Výsledkom je postupná degradácia železničnej infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce túto situáciu riešiť a verí, že štát začne viac investovať do železníc.

Rezort priblížil, že stav infraštruktúry ilustrujú aktuálne údaje ŽSR, podľa ktorých je 203 prechodných traťových obmedzení rýchlosti v celkovej dĺžke 97 672 metrov.

"Už ani tie koľaje neudržiavame tak, ako by sme mali, a tak degradujú rýchlejšie," skonštatoval v stredu v livestreame na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Česko opravuje, Slovensko má poruchy

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila poznamenal, že "kým v Českej republike je nízke plnenie grafikonu zapríčinené veľkým rozsahom výluk v dôsledku investičnej a opravnej činnosti a ďalšieho výrazného dofinancovania Správy dráhy v tomto roku, na Slovensku je to z dôvodu veľkého rozsahu dopravných obmedzení a počtu porúch zariadení infraštruktúry".

SkryťVypnúť reklamu

ŽSR podľa ich riaditeľa vždy postupujú v zmysle predpisových ustanovení tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti železničnej prevádzky.

Nedostatočné finančné zdroje, nielen na plánovanú údržbu, ale v súčasnosti už aj na odstraňovanie problémov a porúch na jednotlivých zariadeniach železničnej infraštruktúry, však podľa Havrilu smerujú k výraznému nárastu počtu a dĺžky prevádzkových obmedzení traťovej rýchlosti (POTR), a tým aj k podstatnému ovplyvneniu plynulosti železničnej dopravy.

"To sa prejavuje aj najnižším plnením grafikonu vlakovej dopravy za posledné roky. Neprijatím systémových opatrení a nestanovením investičných priorít sa rozsah prevádzkových obmedzení bude aj naďalej zvyšovať, čo prispeje k možnosti vylúčenia zariadení aj hlavných koľají z prevádzky," dodal Havrila.

SkryťVypnúť reklamu

Dlh sa hromadí 30 rokov

Problémom železníc však nie je len údržbový dlh, ale aj investičný. Ten sa podľa ministra hromadí už približne 30 rokov.

"Nie je možné, aby sme za rok a pol, ktoré tu sme, vyriešili investičný dlh, 30 rokov to ide smerom dole. Ja by som bol rád, keby práve naša vláda bola tá, kto tento trend dokáže zvrátiť, aby sme začali ukrajovať z toho investičného dlhu," poznamenal Doležal.

Ministerstvo uviedlo, že aktuálne pracuje na zozname priorít v železničnej infraštruktúre. Plán, ako železnice postaviť na nohy, je podľa rezortu kľúčový pri rokovaniach s ministerstvom financií a Útvarom hodnoty za peniaze o množstve prostriedkov, ktoré do tohto sektora uvoľnia.

"Je to o tom, koľko do tej infraštruktúry dostaneme. Teším sa, že je tu plán obnovy, z ktorého pôjde 518 miliónov eur, teším sa na budúce štrukturálne fondy, tam budú stovky miliónov eur. Verím, že aj štát začne do železníc viac investovať, aby situáciu zvrátil. Bude trvať 15 - 20 rokov, kým by sme mohli investičný dlh dobehnúť, ale chcem z neho začať ukrajovať," uzavrel Doležal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 5. 2025)
USD 1.136
AUD 1.755
CZK 24.924
JPY 162.890
CAD 1.567
GBP 0.851
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.936
SEK 10.903

Komerčné články

  1. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  6. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  1. Zlatý sen vo vzduchu
  2. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  3. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  4. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  6. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 377
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 715
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 723
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 277
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 043
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 727
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 131
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 982
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 327
  2. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 20 252
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 263
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 10 589
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 835
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 6 990
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 925
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 742
  1. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  2. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  3. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  5. Tupou Ceruzou: Zámočky
  6. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  7. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  8. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prehliadka na Deň víťazstva v roku 2023.

Zvláštne 80. výročie oslobodenia Európy spod tyranie fašizmu: z niekdajšieho osloboditeľa je dnes okupant


13

Kým Smer odmieta, že legitimizuje Putinove postoje, opozícia tvrdí, že sa cesta do Moskvy nedá vnímať inak.


a 2 ďalší 7
Deti stoja v rade, keď prechádzajú cez rušnú diaľnicu, aby sa dostali do školy Signal Shala v Thane pri Bombaji, India, 5. apríla 2025.

Nový výskum ukazuje riešenie.


4
Wim Wenders.

Čo sa v tej škole deje, nevedeli ani žiaci.


2

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Európska komisia hlasovanie privítala.


TASR 1
Ilustračné foto.

Českému stavebníctvu sa v marci darilo.


TASR
Hlavný veterinár Martin Chudý.

Martin Chudý bude zastupovať celý stredoeurópsky región.


TASR
Ruský rubeľ.

Príjmy z predaja ropy a plynu za štyri mesiace klesli.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 327
  2. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 20 252
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 263
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 10 589
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 835
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 6 990
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 925
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 742
  1. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  2. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  3. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  5. Tupou Ceruzou: Zámočky
  6. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  7. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  8. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
SkryťZatvoriť reklamu