BRATISLAVA. Novela zákona o organizácii pracovného času v doprave, ktorú v stredu odsúhlasil parlament, zjednotí od februára budúceho roka pravidlá vysielania vodičov v cestnej doprave v rámci Európskej únie.
Hlavným cieľom je prevzatie európskej smernice z 15. júla 2020, ktorá upravuje pravidlá vo vzťahu k smerniciam pre vysielanie vodičov v cestnej doprave.
Zároveň sa zabezpečí vykonanie európskeho nariadenia z toho istého dátumu, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a čas denného a týždenného odpočinku, ako aj určovanie polohy cez tachografy.
Podľa schválených zmien medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie. Zároveň určujú, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z pravidiel týkajúcich sa vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi EÚ.
Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi a Európskou komisiou.
Aktuálne pravidlá administratívnych požiadaviek vysielania nie sú vhodné pre cestnú dopravu, ktorá sa vyznačuje vysokou mierou mobility.
Mnohé členské štáty zaviedli vnútroštátne opatrenia na uplatňovanie a dodržiavanie ustanovení o vysielaní pracovníkov v odvetví cestnej dopravy, ktoré viedli k právnej neistote, vysokej administratívnej záťaži, čo výrazne znižuje konkurencieschopnosť prevádzkovateľov cestnej dopravy z iných členských štátov EÚ.
Na základe týchto poznatkov boli preto prijaté špecifické pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov.
Z rokovania parlamentu:
- Vymáhanie neuhradených cestných poplatkov v Európskej únii sa má zjednodušiť. Umožňuje to novela zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorú v stredu schválil parlament. Nová legislatíva má v súlade s príslušnými európskymi smernicami zabezpečiť elektronické vzájomné prepojenie cestného mýtneho systému v rámci EÚ a tým aj uľahčiť cezhraničnú výmenu informácií o neuhradenom cestnom mýte v inom členskom štáte. Novela uvedeného zákona nadobudne účinnosť začiatkom decembra tohto roka.
- Novela prevezme európsku smernicu z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v EÚ. Tá je výsledkom celoeurópskeho úsilia najmä o uľahčenie interoperability pri výbere cestných poplatkov a náležité vymáhanie neuhradených poplatkov za použitie cestnej infraštruktúry v inom členskom štáte, a to najmä mýta, diaľničnej známky, poplatkov za použitie mosta, tunela, či trajektu.
- Národná rada prijala novelu zákona o cestnej doprave z dielne Ministerstva dopravy a výstavby. Podľa schválených zmien požiadavky na prístup k povolaniu prevádzkovateľa cestnej dopravy budú od 21. mája 2022 povinné aj pre prevádzkovateľov, ktorí používajú motorové vozidlá alebo jazdné súpravy na prepravu tovaru v medzinárodnej doprave, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony.
- Zákon o dráhach sa upraví aj na základe poznatkov z aplikačnej praxe. Zmeny sa týkajú napríklad odstránenia dvojakého oprávňovania právnických osôb na vykonávanie postupov posudzovania zhody s vnútroštátnymi predpismi. Návrhom sa upraví aj lehota na prijatie žiadostí o pridelenie kapacity. Konkrétnu lehotu má určiť manažér infraštruktúry v podmienkach používania železničnej siete a pri jej určovaní rešpektovať pravidlo, že sa nesmie skončiť skôr ako 12 mesiacov pred zmenou cestovného poriadku.
- Upraví sa tiež zmena spôsobu splnomocnenia certifikačných orgánov na výkon činností súvisiacich s údržbou železničných koľajových vozidiel z uznávania na akreditáciu. Od januára 2020 totiž v SR existuje subjekt, ktorý akredituje orgány posudzovania zhody pre túto činnosť v súlade s vykonávacím nariadením Komisie.
- Ministerstvo dopravy by mohlo leteckým dopravcom poskytnúť príspevok v civilnom letectve na zmiernenie negatívnych následkov pandémie. Počíta s tým návrh zákona o odplatách a poskytovaní príspevku v civilnom letectve z dielne rezortu dopravy, ktorý v stredu posunul parlament do druhého čítania. Novela zákona predstavuje právny základ na zabezpečenie čiastočnej kompenzácie pre týchto dopravcov.
- Držitelia vodičského oprávnenia skupiny B budú môcť na území Slovenska viesť všetky motorové trojkolky bez obmedzenia výkonu motora. Plénum dnes totiž 100 hlasmi schválilo novelu zákona o cestnej premávke od skupiny koaličných poslancov.
- Informačné dopravné značky v obciach budú môcť byť okrem slovenčiny napísané aj v jazyku menšiny.
- Orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately bude mať zákonnú povinnosť vykonať po ustanovení do funkcie kolízneho opatrovníka s obidvomi rodičmi spoločný informatívny pohovor. Stanovuje to poslanecká novela zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele, ktorá má detailnejšou úpravou postupu kolízneho opatrovníka prispieť k minimalizácii negatívneho vplyvu rodičovských sporov na dieťa.
- Kompetencie ministra vnútra pri vymenovaní a odvolávaní prezidenta Policajného zboru a riaditeľa Úradu inšpekčnej služby by sa mohli posilniť. Verejné vypočutia pred výborom by mali mať po novom iba konzultačný charakter. Odvolať šéfa polície, ale aj inšpekcie by mohlo byť možné aj bez udania dôvodu. Vyplýva to z novely zákona o štátnej službe príslušníkov PZ, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, ktorú poslanci Národnej rady posunuli do druhého čítania.
- Obecné zastupiteľstvo by mohlo po novom zriadiť nové orgány obce, a to obecný mládežnícky parlament a radu seniorov. Vyplýva to z novely zákona o obecnom zriadení, ktorú poslanci posunuli do druhého čítania. Posilniť by sa malo tiež postavenie školského parlamentu, má ísť o orgán reprezentujúci žiakov školy.
- Na Slovensku sa zavedie kategória tzv. farmárskeho bitúnka. Prevádzkovatelia potravinárskych podnikov tak budú môcť uvádzať na trh mäso domácich kopytníkov a zveri z farmových chovov, ktoré bolo vyrobené a manipulovalo sa s ním v prevádzkarni, ktorá spĺňa požiadavky a bola schválená alebo podmienečne schválená.