BRATISLAVA. O pokračujúcom spore Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a bývalého zhotoviteľa stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, konzorcia Salini Impregilo a Dúha, rozhodne medzinárodná arbitráž.
Diaľničiari nesúhlasili s rozhodnutím medzinárodnej komisie pre riešenie sporov, ktorá podľa predsedu ich predstavenstva Juraja Tlapu dala exzhotoviteľovi Višňového za pravdu vo veciach, v ktorých nemala dať. "A v podstate dnešný stav na stavbe mi dal za pravdu. Som rád, že som sa takto rozhodol," uviedol šéf NDS na otázku agentúry SITA o uvedenom spore.
Ide o desiatky miliónov eur
Z dôvodu, že ide o živý spor, Tlapa neuviedol, čo konkrétne sa NDS nepozdávalo na rozhodnutí komisie. "To sú už asi veci, o ktorých nemôžem rozprávať," odpovedal.
V súvislosti s výškou finančných nárokov v arbitráži potvrdil, že ide o desiatky miliónov eur. "Vzniklo to na základe toho, že sme nesúhlasili s rozhodnutím komisie na riešenie sporov, ani druhá strana nesúhlasila, tak preto je to už na arbitráži. A práve pri takomto konaní NDS si potrebovala zabezpečiť veľmi renomovanú právnickú kanceláriu," vysvetlil Tlapa s tým, že ide o zahraničnú advokátsku kanceláriu.

Aké nároky si uplatnili jednotlivé strany
Pri ukončovaní zmluvného vzťahu s bývalým zhotoviteľom Višňového v roku 2019 sa bývalé vedenie NDS a taliansko-slovenské konzorcium dohodli na zriadení medzinárodnej komisie, ktorá mala riešiť ich nároky, pričom sa mali podriadiť jej rozhodnutiu. To bolo podľa Tlapu neprípustné a nevýhodné pre NDS, čiže nesúhlasili s rozhodnutím komisie a nasleduje arbitráž.
“V podstate dnešný stav na stavbe mi dal za pravdu.
„
Diaľničiari si v komisii uplatnili nárok vo výške takmer 15 miliónov eur za to, že vtedajší zhotoviteľ nesplnil míľniky na prerazenie tunela a dokončenie betónovej vozovky v tuneli. Zhotoviteľ predtým odmietal zmluvnú pokutu uhradiť.
NDS vzniesla voči zhotoviteľovi aj nároky pre chyby diela a projektovej dokumentácie. Zhotoviteľ si zas uplatnil nároky napríklad na posun míľnikov pre zhoršenú geológiu v tuneli.
Výstavba tunela Višňové
S výstavbou úseku D1 začal v lete 2014, stavbu za zmluvnú cenu takmer 410 miliónov eur bez DPH mal odovzdať do konca roka 2019. S prácami výrazne meškal, navyše žiadal zvýšiť zmluvnú cenu zhruba o sto miliónov eur.
Napokon sa s NDS dohodol na predčasnom ukončení zmluvy.
S dostavbou nedokončenej diaľnice začalo v máji tohto roka združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK, práce zhruba za 255 miliónov eur bez DPH má dokončiť do konca roka 2023.