Slovák Tomáš Halgaš (28) vlani predal sociálnej sieti Twitter četovaciu aplikáciu Sphere, ktorú v roku 2015 založil v Londýne s kamarátom Nickom D'Aloisiom.
Účelom aplikácie je zefektívniť komunikáciu komunít na internete a vrátiť do online priestoru relevantný obsah. Najlepšie riešenia z nej plánuje Twitter zapracovať do svojho systému, hoci samotný Sphere Messenger zanikne.

"Sociálne siete robia to, čo robiť vedia - najímajú tisíce moderátorov a vymýšľajú filtračné algoritmy. Ale tieto riešenia neškálujú dobre. Je jedno, koľko moderátorov najmú, aj tak to nie je nikdy dosť," tvrdí v rozhovore pre INDEX Tomáš HALGAŠ.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- Čo ho presvedčilo predať firmu nadnárodnej spoločnosti?
- Ako môžu sociálne siete efektívnejšie potláčať dezinformácie šíriace sa v komunitách?
- Dá sa potláčať nenávisť na sociálnej siete aj efektívnejšie?
- Aká by mala byť zodpovednosť sociálnych sietí za problémy, ktoré sa na ich stránkach šíria. Je prísnejšia regulácia riešením?
Predtým, než ste sa pustili do vlastného projektu, ste pracovali vo Facebooku. Prečo ste z neho odišli?
V danej životnej fáze to bolo práca snov a skutočne som sa tam zopár najbližších rokov videl. Potom mi napísal kamarát z Oxfordu Nick D'Aloisio.
Prišiel s nápadom vytvoriť akýsi Tinder pre intelektuálov - prepojiť ľudí, ktorí sa chcú rozprávať o rovnakých témach a umožniť im fyzicky sa stretnúť. Ja som tento nápad preniesol do online priestoru, pričom na rozdiel od existujúcich platforiem by boli ľudia prepojení v priebehu sekúnd.
K rozhodnutiu opustiť Facebook mi pomohli aj rodičia. Boli za mnou v Londýne, a tak som im ukázal Facebook s tým, že je to tam ozaj skvelé. Ako podnikatelia architekti sa ma spýtali, či sa tam naozaj vidím ako jeden z 5000 zamestnancov. Ako malé koliesko vo veľkom stroji. Vtedy som si uvedomil, že majú pravdu. Dal som výpoveď a založili sme Sphere.
Prečo ste prijali ponuku od Twitteru?
Neplánovali sme, že firmu predáme tak rýchlo. Mali sme ešte dosť kapitálu od investorov, aby sme pokračovali aj bez tejto transakcie. Lenže začali sme sa rozprávať o pláne B. Debatovali sme o tom, čo ak nám to náhodou nevyjde. Snažili sme sa preto znížiť riziko tým, že sme sa začali rozprávať s inými firmami. A s Twitterom prebehla debata veľmi rýchlo.
Čo vás presvedčilo?