SME

Vodík ako budúcnosť? Slovensko sa pripravuje

Slovensko počíta s využívaním vodíka v doprave aj v energetike

Slovenské vodíkové auto na Expo Dubaj.Slovenské vodíkové auto na Expo Dubaj. (Zdroj: Facebook - Richard Sulík)

Železničná trať medzi Prievidzou a Novými Zámkami je dlhá 113 kilometrov a je jedným z kľúčových železničných úsekov na Slovensku, ktorý nie je elektrifikovaný. Keď ju jeden cestujúci prejde celú, dieselový vlak vyprodukuje len zaňho približne desať kilogramov emisií oxidu uhličitého.

Elektrifikácia trate, ktorá má 39 zastávok a leží na nej aj mesto Nitra, by stála 150 miliónov eur, a preto je jednou z prvých, po ktorých by na Slovensku mohli jazdiť vodíkové vlaky.

So zavedením vodíkového pohonu na tejto trati počíta akčný plán, ktorý má nadviazať na nedávno schválenú Národnú vodíkovú stratégiu.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak všetko pôjde podľa predpokladov, skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v roku 2025," hovorí Tomáš Kováč, hovorca ZSSK, s tým, že projekt plánujú spolufinancovať z eurofondov.

Zavedením vodíkových vlakov do prevádzky by ZSSK ročne usporila až šesťtisíc ton CO2. Navyše, elektrické jednotky s vodíkovými palivovými článkami sú už dnes z pohľadu prevádzkových nákladov minimálne o päť percent výhodnejšie ako dieselové.

Primárnym plánom ZSSK je podieľať sa na prestavbe a modernizácii existujúcich dieselových lokomotív na elektrické, napájané z vodíkových palivových článkov s využitím zeleného vodíka.

Budúcnosť vodíka?

Práve vodík je jedným z nástrojov zvyšovania efektívnosti energetických procesov, pričom Slovensko má veľké ambície využiť svoj potenciál v tejto oblasti. Slovenskí vedci a dizajnéri už vyvinuli vodíkové auto aj autobus, ktoré aktuálne prezentujú na medzinárodnej výstave EXPO 2020 v Dubaji.

SkryťVypnúť reklamu

Bola prijatá aj Národná vodíková stratégia, po ktorej bude nasledovať prijatie akčného plánu už s konkrétnymi opatreniami a investičnými príležitosťami.

"Vodík je budúcnosť a chceme byť na to pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií. Ak chceme mať v roku 2050 uhlíkovo neutrálnu ekonomiku, bez vodíka to nepôjde," hovorí minister hospodárstva Richard Sulík. Sám je veľkým zástancom vodíkových technológií. Z dlhodobého hľadiska vidí v tomto smere pre Slovensko obrovskú perspektívu.

Vodíkové technológie sú pre Slovensko aj cestou k zníženiu závislosti od dvoch fosílnych strategických surovín, ropy a zemného plynu. Naša krajina je jednou z troch najpriemyselnejších ekonomík EÚ s významným podielom plynofikácie. Hľadanie novej vhodnej alternatívy ako paliva predovšetkým v oblasti dopravy, akumulácie elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov prinesie elimináciu vzniku skleníkových plynov.

SkryťVypnúť reklamu

"Práve vodíkové riešenia budú významne pomáhať prechodu na OZE a ich rozsiahlemu využitiu v našom priemysle," hovorí Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry. "Vodík môže poskytnúť odpovede na aktuálne otázky v oblasti energetiky, medzi ktoré patrí útlm, ale aj vyčerpateľnosť fosílnych palív."

Národný a akčný plán

Jedným z účinných opatrení na dosiahnutie cieľov Parížskej klimatickej dohody do roku 2050 je podpora vodíkových technológií. Slovensko ako jeden z jej signatárov prijalo 25. júna 2021 Národnú vodíkovú stratégiu s prívlastkom Pripravení na budúcnosť.

Tá definuje rámec pre prechod na nízkouhlíkový priemysel. Po nej bude nasledovať prijatie akčného plánu, čo sa očakáva v nasledujúcich mesiacoch. Ten bude definovať opatrenia, pomocou ktorých sa bude napĺňať obsah Národnej vodíkovej stratégie SR.

SkryťVypnúť reklamu

"Bude zahrnovať komplexný vodíkový reťazec od výroby vodíka cez jeho prepravu a distribúciu, skladovanie až po jeho využívanie v priemyselných a dopravných technológiách. Dôležitou časťou bude oblasť aplikovaného výskum, vývoja a vzdelávania pre vodíkové aktivity v podmienkach Slovenska," hovorí Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií na Slovensku a profesor Technickej univerzity v Košiciach.

Jednotlivé opatrenia budú zahŕňať stanovenie termínov na ich realizáciu, určenie zodpovednosti rezortných inštitúcií za ich naplnenie a finančné zdroje, z ktorých bude možné naplnenie obsahu opatrení podporiť.

Zelený vodík ako výzva

Aby sa vodík využíval ako alternatívne palivo znižujúce emisie, treba ho vyrábať "zeleným" spôsobom. To znamená výrobu elektrickej energie využívanej na elektrolýzu vody obnoviteľným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

Pripravovaný akčný plán predpokladá inštaláciu elektrolyzérov na výrobu zeleného vodíka s výkonom niekoľko kW v rôznych regiónoch Slovenska. Analýzy, ktoré má ministerstvo hospodárstva k dispozícii, však ukazujú, že v podmienkach Slovenska nebude dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov na výrobu dostatočného množstva vodíka,najmä zo strednodobého a z dlhodobého hľadiska.

"V prípade, že potreba priemyslu Slovenska presiahne možnosti výroby zeleného vodíka z vlastných zdrojov, počíta akčný plán predovšetkým s dovozom z krajín, kde je dostatok energie z obnoviteľných zdrojov energie, napríklad zo škandinávskych krajín a v budúcnosti z Ukrajiny. Predpokladá sa však, že tento stav nastane na Slovensku v horizonte roku 2030," hovorí Katarína Matejková, hovorkyňa ministerstva hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské spoločnosti pôsobiace v oblasti skladovania a tranzitu zemného plynu už pracujú na adaptácii svojich infraštruktúr na vodíkovú budúcnosť, ako aj na výrobu "modrého" vodíka. Tento vodík, takisto ako takzvaný šivý vodík, sa vyrába zo zemného plynu, ale výrobný proces zahŕňa zachytávanie a uskladňovanie CO2, ktorý pri jeho výrobe vzniká, a môže byť tak využívaný v prechodovom období.

Vodíkové čerpacie stanice

Keďže Slovensko počíta s využívaním vodíka v doprave, Slovenska informačná a energetická agentúra už pracuje na budovaní prvých dvoch vodíkových čerpacích staníc. Jedna z nich by mala stáť v Bratislave. Vzhľadom na to, že proces verejného obstarávania stále prebieha, agentúra odmietla špecifikovať, kedy budú spustené do prevádzky, ako aj ich parametre.

SkryťVypnúť reklamu

"Cieľom riešení je prezentovať inovatívne riešenia v priemysle. Výstavba siete čerpacích staníc je predovšetkým záležitosťou hospodárskych subjektov. Preto je potrebná dôsledná príprava, aby v budúcnosti mohli vznikať aj podporné mechanizmy na rozvoj infraštruktúry," uviedol Blaškovitš.

Okrem týchto dvoch čerpacích staníc by v dohľadnom čase mohlo na Slovensku pribudnúť ďalších 40. Zámer na pokrytie územia Slovenska vodíkovými čerpacími stanicami a vlastnou výrobou zeleného vodíka predstavila na stránke Národnej vodíkovej asociácie Slovenska banskobystrická spoločnosť BCF Energy.

Stanice by mali byť súčasťou koncernu Benzinol Slovakia. Vodík má byť vyrábaný elektrolýzou v plánovaných štyroch prevádzkach BFC Energy v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a Trenčíne. Dennú produkciu zeleného vodíka v týchto fabrikách firma odhaduje na 4000 kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

"Plánovaná spotreba elektrickej energie sa bude pohybovať na úrovni približne 80 gigawatthodín (GWh), uviedol pre TASR Ján Kara z BFC Energy. Firma chce túto zelenú elektrickú energiu získať z vlastných solárnych parkov, ale aj nákupom od ďalších výrobcov.

Firma už pripravuje výstavbu solárnych elektrární na ploche viac ako 230 hektárov. Tu už podľa riaditeľky spoločnosti BCF Energy Eriky Karovej prebiehajú aj prípravné a projekčné práce. Celkovú investíciu odhadli na viac ako 110 miliónov eur. Kompletnú výrobu a predaj vodíka plánuje spoločnosť spustiť v rokoch 2023 až 2024.

Vodík

Stellantis.

Ruší uvedenie nového radu úžitkových vozidiel s vodíkovým pohonom.


TASR 7
Ilustračná snímka.

Ministerstvo hospodárstva pripravilo návrh zákona.


TASR
Ilustračná fotografia.

Kapacita je 40 miest, z toho 16 miest na sedenie.


TASR a 1 ďalší
Súvisiace témy: Slovensko a Európa
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  5. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  5. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  8. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 15 268
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 230
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 963
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 662
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 811
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 291
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 569
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 115
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Produkcia v sektore rástla štvrtý mesiac po sebe.


TASR
Ilustračné foto

Produkcia ropy v USA vzrástla o 133-tisíc barelov denne.


TASR 1
Ilustračné foto

Sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá.


TASR 4
Ilustračné foto.

Víťazom súťaže sa stala spoločnosť Kurta spol. s r. o., Banská Bystrica.


SITA 3
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 055
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 24 287
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 11 856
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 614
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 7 933
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 562
  7. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 5 687
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 208
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu