SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Vodík ako budúcnosť? Slovensko sa pripravuje

Slovensko počíta s využívaním vodíka v doprave aj v energetike

Slovenské vodíkové auto na Expo Dubaj.Slovenské vodíkové auto na Expo Dubaj. (Zdroj: Facebook - Richard Sulík)

Železničná trať medzi Prievidzou a Novými Zámkami je dlhá 113 kilometrov a je jedným z kľúčových železničných úsekov na Slovensku, ktorý nie je elektrifikovaný. Keď ju jeden cestujúci prejde celú, dieselový vlak vyprodukuje len zaňho približne desať kilogramov emisií oxidu uhličitého.

Elektrifikácia trate, ktorá má 39 zastávok a leží na nej aj mesto Nitra, by stála 150 miliónov eur, a preto je jednou z prvých, po ktorých by na Slovensku mohli jazdiť vodíkové vlaky.

So zavedením vodíkového pohonu na tejto trati počíta akčný plán, ktorý má nadviazať na nedávno schválenú Národnú vodíkovú stratégiu.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak všetko pôjde podľa predpokladov, skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v roku 2025," hovorí Tomáš Kováč, hovorca ZSSK, s tým, že projekt plánujú spolufinancovať z eurofondov.

Zavedením vodíkových vlakov do prevádzky by ZSSK ročne usporila až šesťtisíc ton CO2. Navyše, elektrické jednotky s vodíkovými palivovými článkami sú už dnes z pohľadu prevádzkových nákladov minimálne o päť percent výhodnejšie ako dieselové.

Primárnym plánom ZSSK je podieľať sa na prestavbe a modernizácii existujúcich dieselových lokomotív na elektrické, napájané z vodíkových palivových článkov s využitím zeleného vodíka.

Budúcnosť vodíka?

Práve vodík je jedným z nástrojov zvyšovania efektívnosti energetických procesov, pričom Slovensko má veľké ambície využiť svoj potenciál v tejto oblasti. Slovenskí vedci a dizajnéri už vyvinuli vodíkové auto aj autobus, ktoré aktuálne prezentujú na medzinárodnej výstave EXPO 2020 v Dubaji.

SkryťVypnúť reklamu

Bola prijatá aj Národná vodíková stratégia, po ktorej bude nasledovať prijatie akčného plánu už s konkrétnymi opatreniami a investičnými príležitosťami.

"Vodík je budúcnosť a chceme byť na to pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií. Ak chceme mať v roku 2050 uhlíkovo neutrálnu ekonomiku, bez vodíka to nepôjde," hovorí minister hospodárstva Richard Sulík. Sám je veľkým zástancom vodíkových technológií. Z dlhodobého hľadiska vidí v tomto smere pre Slovensko obrovskú perspektívu.

Vodíkové technológie sú pre Slovensko aj cestou k zníženiu závislosti od dvoch fosílnych strategických surovín, ropy a zemného plynu. Naša krajina je jednou z troch najpriemyselnejších ekonomík EÚ s významným podielom plynofikácie. Hľadanie novej vhodnej alternatívy ako paliva predovšetkým v oblasti dopravy, akumulácie elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov prinesie elimináciu vzniku skleníkových plynov.

SkryťVypnúť reklamu

"Práve vodíkové riešenia budú významne pomáhať prechodu na OZE a ich rozsiahlemu využitiu v našom priemysle," hovorí Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry. "Vodík môže poskytnúť odpovede na aktuálne otázky v oblasti energetiky, medzi ktoré patrí útlm, ale aj vyčerpateľnosť fosílnych palív."

Národný a akčný plán

Jedným z účinných opatrení na dosiahnutie cieľov Parížskej klimatickej dohody do roku 2050 je podpora vodíkových technológií. Slovensko ako jeden z jej signatárov prijalo 25. júna 2021 Národnú vodíkovú stratégiu s prívlastkom Pripravení na budúcnosť.

Tá definuje rámec pre prechod na nízkouhlíkový priemysel. Po nej bude nasledovať prijatie akčného plánu, čo sa očakáva v nasledujúcich mesiacoch. Ten bude definovať opatrenia, pomocou ktorých sa bude napĺňať obsah Národnej vodíkovej stratégie SR.

SkryťVypnúť reklamu

"Bude zahrnovať komplexný vodíkový reťazec od výroby vodíka cez jeho prepravu a distribúciu, skladovanie až po jeho využívanie v priemyselných a dopravných technológiách. Dôležitou časťou bude oblasť aplikovaného výskum, vývoja a vzdelávania pre vodíkové aktivity v podmienkach Slovenska," hovorí Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií na Slovensku a profesor Technickej univerzity v Košiciach.

Jednotlivé opatrenia budú zahŕňať stanovenie termínov na ich realizáciu, určenie zodpovednosti rezortných inštitúcií za ich naplnenie a finančné zdroje, z ktorých bude možné naplnenie obsahu opatrení podporiť.

Zelený vodík ako výzva

Aby sa vodík využíval ako alternatívne palivo znižujúce emisie, treba ho vyrábať "zeleným" spôsobom. To znamená výrobu elektrickej energie využívanej na elektrolýzu vody obnoviteľným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

Pripravovaný akčný plán predpokladá inštaláciu elektrolyzérov na výrobu zeleného vodíka s výkonom niekoľko kW v rôznych regiónoch Slovenska. Analýzy, ktoré má ministerstvo hospodárstva k dispozícii, však ukazujú, že v podmienkach Slovenska nebude dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov na výrobu dostatočného množstva vodíka,najmä zo strednodobého a z dlhodobého hľadiska.

"V prípade, že potreba priemyslu Slovenska presiahne možnosti výroby zeleného vodíka z vlastných zdrojov, počíta akčný plán predovšetkým s dovozom z krajín, kde je dostatok energie z obnoviteľných zdrojov energie, napríklad zo škandinávskych krajín a v budúcnosti z Ukrajiny. Predpokladá sa však, že tento stav nastane na Slovensku v horizonte roku 2030," hovorí Katarína Matejková, hovorkyňa ministerstva hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské spoločnosti pôsobiace v oblasti skladovania a tranzitu zemného plynu už pracujú na adaptácii svojich infraštruktúr na vodíkovú budúcnosť, ako aj na výrobu "modrého" vodíka. Tento vodík, takisto ako takzvaný šivý vodík, sa vyrába zo zemného plynu, ale výrobný proces zahŕňa zachytávanie a uskladňovanie CO2, ktorý pri jeho výrobe vzniká, a môže byť tak využívaný v prechodovom období.

Vodíkové čerpacie stanice

Keďže Slovensko počíta s využívaním vodíka v doprave, Slovenska informačná a energetická agentúra už pracuje na budovaní prvých dvoch vodíkových čerpacích staníc. Jedna z nich by mala stáť v Bratislave. Vzhľadom na to, že proces verejného obstarávania stále prebieha, agentúra odmietla špecifikovať, kedy budú spustené do prevádzky, ako aj ich parametre.

SkryťVypnúť reklamu

"Cieľom riešení je prezentovať inovatívne riešenia v priemysle. Výstavba siete čerpacích staníc je predovšetkým záležitosťou hospodárskych subjektov. Preto je potrebná dôsledná príprava, aby v budúcnosti mohli vznikať aj podporné mechanizmy na rozvoj infraštruktúry," uviedol Blaškovitš.

Okrem týchto dvoch čerpacích staníc by v dohľadnom čase mohlo na Slovensku pribudnúť ďalších 40. Zámer na pokrytie územia Slovenska vodíkovými čerpacími stanicami a vlastnou výrobou zeleného vodíka predstavila na stránke Národnej vodíkovej asociácie Slovenska banskobystrická spoločnosť BCF Energy.

Stanice by mali byť súčasťou koncernu Benzinol Slovakia. Vodík má byť vyrábaný elektrolýzou v plánovaných štyroch prevádzkach BFC Energy v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a Trenčíne. Dennú produkciu zeleného vodíka v týchto fabrikách firma odhaduje na 4000 kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

"Plánovaná spotreba elektrickej energie sa bude pohybovať na úrovni približne 80 gigawatthodín (GWh), uviedol pre TASR Ján Kara z BFC Energy. Firma chce túto zelenú elektrickú energiu získať z vlastných solárnych parkov, ale aj nákupom od ďalších výrobcov.

Firma už pripravuje výstavbu solárnych elektrární na ploche viac ako 230 hektárov. Tu už podľa riaditeľky spoločnosti BCF Energy Eriky Karovej prebiehajú aj prípravné a projekčné práce. Celkovú investíciu odhadli na viac ako 110 miliónov eur. Kompletnú výrobu a predaj vodíka plánuje spoločnosť spustiť v rokoch 2023 až 2024.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (5. 7. 2022)
USD 1.046
AUD 1.521
CZK 24.745
JPY 141.510
CAD 1.344
GBP 0.860
HUF 401.520
PLN 4.710
CHF 1.004
SEK 10.766

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 202
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 859
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 252
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 440
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 852
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 488
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 917
  8. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 3 355

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 582
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 535
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 637
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 119
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 850
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 957
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 956
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 530
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Henrik (vľavo) a Daniel Sedinovci.

Medzi najzaujímavejšie výmeny draftových volieb patrí aj tá, v ktorej sa ocitol Žigmund Pálffy.


Samuel Grega 29. jún
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl
Ilustračné foto.

Keď Matovič zistil, že boj proti korupcii až tak neťahá, skúša zo seba urobiť rytiera.


4. júl
Zľava fínsky minister zahraničných vecí Pekka Haavisto, generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg a švédska ministerka zahraničných vecí Ann Lindeová.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 12 h

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 582
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 535
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 637
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 119
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 850
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 957
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 956
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 530
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu