SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Nie je vodík ako vodík. Skutočne zelené projekty sa rozbiehajú len pomaly

Eustream a Nafta sa pripravujú na prepravu a skladovanie vodíka, JESS plánuje výrobu zeleného vodíka.

Vodíkové auto na Technickej univerzite v Košiciach. Vodíkové auto na Technickej univerzite v Košiciach. (Zdroj: TASR)

Slovenské energetické spoločnosti už niekoľko rokov vnímajú vodík ako novú príležitosť v rámci energetického sektora. Skúmajú nielen možnosti skladovania alebo prepravy vodíka, ale aj výroby vodíka. Nie je však vodík ako vodík.

"My sme tí, ktorí sa musia prispôsobiť. Preto s predstihom robíme tieto výskumné aktivity a ak budú potrebné investície, sme pripravení ich zrealizovať tak, aby sme boli súčasťou tejto energetickej infraštruktúry," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Nafta Martin Bartošovič.

SkryťVypnúť reklamu

Skladovanie vodíka

Pološtátna spoločnosť Nafta, ktorá vo vyťažených ložiskách na Slovensku prevádzkuje podzemné zásobníky plynu s celkovou kapacitou 27,7 TWh, momentálne rozvíja viaceré smery ohľadom využívania vodíka. Skúma skladovanie stopercentného vodíka, respektíve v zmesi so zemným plynom, v podzemných zásobníkoch, ako aj na takzvanú metanizáciu.

V rámci prvého smeru zameraného na skladovanie vodíka je Nafta partnerom v dvoch projektoch financovaných Európskou komisiou prostredníctvom fondov FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking), HYUSPRE a HYSTORIES. Ich cieľom je preskúmanie vplyvu vodíka na porézne typy vyťažených ložísk, teda takých, aké sa nachádzajú aj na Slovensku .

Výskum je realizovaný prostredníctvom výskumných inštitúcií a univerzít z celej EÚ a konzorciá dopĺňajú priemyselní partneri – prevádzkovatelia podzemných zásobníkov zemného plynu.

SkryťVypnúť reklamu

"Okrem posúdenia vplyvu vodíka na ložisko je cieľom projektov vytvorenie modelu potrebných zásobníkov do budúcnosti vzhľadom na klimatické ciele EÚ, rozvoj obnoviteľných zdrojov, miesta výroby a spotreby atď. Projekty budú ukončené v roku 2022, respektíve v roku 2023," hovorí Martina Štecová, hovorkyňa spoločnosti Nafta.

Možnosti skladovania vodíka v podzemných geologických štruktúrach sa odlišujú v závislosti od typu štruktúry. Nafta bola od roku 2014 partnerom v projekte SunStorage, v rámci ktorého bola uskladnená zmes zemného plynu a vodíka s koncentráciou desať objemových percent v poréznych štruktúrach. V súčasnosti sa v rámci projektov skúmajú možnosti skladovať vyššie koncentrácie H2 v takomto type zásobníkov.

"V rámci nášho projektu vo výzve IPCEI chceme realizovať výskum maximálnej možnej koncentrácie, ktorú by bolo možné uskladniť – teda laboratórne testy budú realizované do 100 % vodíka, pričom v druhej fáze projektu sa plánujú výsledky laboratórneho výskumu overiť priamo na konkrétnej geologickej štruktúre. Treba povedať, že vodík sa už v minulosti skladoval vo forme svietiplynu v niektorých zásobníkoch v EÚ,"“ hovorí Štecová.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým smerom, ktorý Nafta rozvíja, je využitie vodíka na ložiskovú metanizáciu realizovanú prostredníctvom metanotrofných baktérií, ktoré sú prítomné v ložisku.

"Teda do ložiska by sa vtláčala zmes vodíka a oxidu uhličitého, baktérie by tieto plyny premenili na metán," vysvetľuje Štecová.

Tento smer nie je zatiaľ úplne preskúmaný. Nafta je partnerom v jednom z projektov zameraných na túto oblasť v Nemecku. Konkrétne ide o projekt BIO-UGS, ktorého cieľom je práve posúdenie možnosti využitia ložísk ako mikrobiálnych reaktorov na transformáciu CO2 a H2 na metán. Projekt financuje nemecká vláda a mal by byť ukončený v roku 2023.

Preprava vodíka

Ďalšou pološtátnou spoločnosťou, ktorá chce preraziť na trhu s vodíkom, je prevádzkovateľ prepravnej siete Eustream. Pripojil sa už k niekoľkým medzinárodným iniciatívam s hlavným cieľom – prispôsobiť časť svojich kapacít na prepravu vodíka. Do roku 2023 chce byť technologicky pripravený prijímať do svojej sústavy vodíkové zmesi až do päť percent a v budúcnosti plánuje vyčleniť jedno zo svojich potrubí na prepravu čistého vodíka.

SkryťVypnúť reklamu

"Náš robustný prepravný systém ponúka flexibilnú a cenovo dostupnú možnosť ako prepravovať zelenú energiu pre európske trhy. Sme odhodlaní pripraviť našu sieť na prepravu vodíka a významne tak podporiť dekarbonizačné úsilie EÚ," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Eustream Rastislav Ňukovič.

V rámci medzinárodného partnerstva priemyselných podnikov na výrobu a dodávky zeleného vodíka, ktorého členom je aj Eustream, "H2EU+Store" sa bude v budúcnosti vodík vyrobený na Ukrajine zo slnečnej a veternej energie prepravovať cez tranzitnú sieť Eustreamu do Rakúska a Nemecka a uskladňovať na sezónny dopyt v strednej Európe.

Spoločná iniciatíva štyroch stredoeurópskych plynárenských spoločností Central European Hydrogen Corridor sa zas zameriava na rozvoj vodíkovej "diaľnice" v strednej Európe. Bude slúžiť na prepravu vodíka z perspektívnych produkčných oblastí na Ukrajine. Takto vyrobený vodík sa bude cez Slovensko a Českú republiku prepravovať do oblastí budúceho veľkého dopytu po vodíku v Nemecku a EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba vodíka spôsobom šetrným k životnému prostrediu

Aby využívanie vodíka malo zmysel s ohľadom na životné prostredie, musí sa vyrábať ekologickejším spôsobom ako dnes. Zelený vodík, vyrábaný elektrolýzou z vody za pomoci elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie, zanecháva v porovnaní s inými spôsobmi výroby vodíka najmenšiu uhlíkovú stopu.

Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS), ktorá bola v roku 2009 založená pre vybudovanie nového jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach, už predstavila konkrétny plán na výrobu zeleného vodíka. Vo svojom areáli plánuje postaviť fotovoltický park. Vyrobená zelená elektrina by sa následne využívala na elektrolytickú výrobu zeleného vodíka.

"Keďže projekt výstavby nového jadrového zdroja sa aktuálne nachádza v útlmovom režime, JESS hľadá ďalšie možnosti jej uplatnenia na trhu a prichádza s cieľom rozšíriť predmet podnikania o oblasť energetiky, ktorá sa venuje výstavbe a prevádzkovaniu obnoviteľných zdrojov energie a výrobe vodíka," uvádza rezort hospodárstva, ktorého JAVYS kontroluje 51 percent v spoločnosti JESS, v schválenom návrhu na rozšírenie predmetu jej podnikania.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, Eustream a Nafta sú spolu so spoločnosťami RWE a EP Infrastructure partnermi v projekte výroby modrého vodíka na Slovensku. Princíp je jednoduchý: vodík by sa vyrábal zo zemného plynu, čo je dnes štandardnou výrobou takzvaného sivého vodíka.

"Ale v tomto prípade sa vzniknutý CO2 nebude vypúšťať do atmosféry, ale bude uskladnený v podzemných štruktúrach," uviedla Štecová. Projekt by mal byť umiestnený v lokalite kompresorovej stanice Veľké Kapušany na východe Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2022)
USD 1.042
AUD 1.506
CZK 24.710
JPY 135.010
CAD 1.347
GBP 0.851
HUF 385.850
PLN 4.668
CHF 1.048
SEK 10.498

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 823
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 673
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 977
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 516
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 198
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 031
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 385
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 235

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 446
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 021
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 300
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 245
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 085
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 639
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 577
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Od Číny sa nemôžeme úplne odpojiť, tvrdí expertka na medzinárodné vzťahy Theresa Fallon.


2 h
Minister financií Igor Matovič.

Rafinéria by takto podľa Matoviča mala prispieť do rozpočtu sumou takmer 300 miliónov eur ročne.


SITA a 1 ďalší 4 h
Richard Sulík.

Slovensko podľa Sulíka zaplatí za plyn v eurách na účet do Gazprombanky, kde sa peniaze prekonvertujú na ruble.


TASR 5 h

Nejde len o technológie.


16. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 446
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 021
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 300
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 245
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 085
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 639
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 577
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu