SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Nie je vodík ako vodík. Skutočne zelené projekty sa rozbiehajú len pomaly

Eustream a Nafta sa pripravujú na prepravu a skladovanie vodíka, JESS plánuje výrobu zeleného vodíka.

Vodíkové auto na Technickej univerzite v Košiciach. Vodíkové auto na Technickej univerzite v Košiciach. (Zdroj: TASR)

Slovenské energetické spoločnosti už niekoľko rokov vnímajú vodík ako novú príležitosť v rámci energetického sektora. Skúmajú nielen možnosti skladovania alebo prepravy vodíka, ale aj výroby vodíka. Nie je však vodík ako vodík.

"My sme tí, ktorí sa musia prispôsobiť. Preto s predstihom robíme tieto výskumné aktivity a ak budú potrebné investície, sme pripravení ich zrealizovať tak, aby sme boli súčasťou tejto energetickej infraštruktúry," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Nafta Martin Bartošovič.

SkryťVypnúť reklamu

Skladovanie vodíka

Pološtátna spoločnosť Nafta, ktorá vo vyťažených ložiskách na Slovensku prevádzkuje podzemné zásobníky plynu s celkovou kapacitou 27,7 TWh, momentálne rozvíja viaceré smery ohľadom využívania vodíka. Skúma skladovanie stopercentného vodíka, respektíve v zmesi so zemným plynom, v podzemných zásobníkoch, ako aj na takzvanú metanizáciu.

V rámci prvého smeru zameraného na skladovanie vodíka je Nafta partnerom v dvoch projektoch financovaných Európskou komisiou prostredníctvom fondov FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking), HYUSPRE a HYSTORIES. Ich cieľom je preskúmanie vplyvu vodíka na porézne typy vyťažených ložísk, teda takých, aké sa nachádzajú aj na Slovensku .

Výskum je realizovaný prostredníctvom výskumných inštitúcií a univerzít z celej EÚ a konzorciá dopĺňajú priemyselní partneri – prevádzkovatelia podzemných zásobníkov zemného plynu.

SkryťVypnúť reklamu

"Okrem posúdenia vplyvu vodíka na ložisko je cieľom projektov vytvorenie modelu potrebných zásobníkov do budúcnosti vzhľadom na klimatické ciele EÚ, rozvoj obnoviteľných zdrojov, miesta výroby a spotreby atď. Projekty budú ukončené v roku 2022, respektíve v roku 2023," hovorí Martina Štecová, hovorkyňa spoločnosti Nafta.

Možnosti skladovania vodíka v podzemných geologických štruktúrach sa odlišujú v závislosti od typu štruktúry. Nafta bola od roku 2014 partnerom v projekte SunStorage, v rámci ktorého bola uskladnená zmes zemného plynu a vodíka s koncentráciou desať objemových percent v poréznych štruktúrach. V súčasnosti sa v rámci projektov skúmajú možnosti skladovať vyššie koncentrácie H2 v takomto type zásobníkov.

"V rámci nášho projektu vo výzve IPCEI chceme realizovať výskum maximálnej možnej koncentrácie, ktorú by bolo možné uskladniť – teda laboratórne testy budú realizované do 100 % vodíka, pričom v druhej fáze projektu sa plánujú výsledky laboratórneho výskumu overiť priamo na konkrétnej geologickej štruktúre. Treba povedať, že vodík sa už v minulosti skladoval vo forme svietiplynu v niektorých zásobníkoch v EÚ,"“ hovorí Štecová.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým smerom, ktorý Nafta rozvíja, je využitie vodíka na ložiskovú metanizáciu realizovanú prostredníctvom metanotrofných baktérií, ktoré sú prítomné v ložisku.

"Teda do ložiska by sa vtláčala zmes vodíka a oxidu uhličitého, baktérie by tieto plyny premenili na metán," vysvetľuje Štecová.

Tento smer nie je zatiaľ úplne preskúmaný. Nafta je partnerom v jednom z projektov zameraných na túto oblasť v Nemecku. Konkrétne ide o projekt BIO-UGS, ktorého cieľom je práve posúdenie možnosti využitia ložísk ako mikrobiálnych reaktorov na transformáciu CO2 a H2 na metán. Projekt financuje nemecká vláda a mal by byť ukončený v roku 2023.

Preprava vodíka

Ďalšou pološtátnou spoločnosťou, ktorá chce preraziť na trhu s vodíkom, je prevádzkovateľ prepravnej siete Eustream. Pripojil sa už k niekoľkým medzinárodným iniciatívam s hlavným cieľom – prispôsobiť časť svojich kapacít na prepravu vodíka. Do roku 2023 chce byť technologicky pripravený prijímať do svojej sústavy vodíkové zmesi až do päť percent a v budúcnosti plánuje vyčleniť jedno zo svojich potrubí na prepravu čistého vodíka.

SkryťVypnúť reklamu

"Náš robustný prepravný systém ponúka flexibilnú a cenovo dostupnú možnosť ako prepravovať zelenú energiu pre európske trhy. Sme odhodlaní pripraviť našu sieť na prepravu vodíka a významne tak podporiť dekarbonizačné úsilie EÚ," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Eustream Rastislav Ňukovič.

V rámci medzinárodného partnerstva priemyselných podnikov na výrobu a dodávky zeleného vodíka, ktorého členom je aj Eustream, "H2EU+Store" sa bude v budúcnosti vodík vyrobený na Ukrajine zo slnečnej a veternej energie prepravovať cez tranzitnú sieť Eustreamu do Rakúska a Nemecka a uskladňovať na sezónny dopyt v strednej Európe.

Spoločná iniciatíva štyroch stredoeurópskych plynárenských spoločností Central European Hydrogen Corridor sa zas zameriava na rozvoj vodíkovej "diaľnice" v strednej Európe. Bude slúžiť na prepravu vodíka z perspektívnych produkčných oblastí na Ukrajine. Takto vyrobený vodík sa bude cez Slovensko a Českú republiku prepravovať do oblastí budúceho veľkého dopytu po vodíku v Nemecku a EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba vodíka spôsobom šetrným k životnému prostrediu

Aby využívanie vodíka malo zmysel s ohľadom na životné prostredie, musí sa vyrábať ekologickejším spôsobom ako dnes. Zelený vodík, vyrábaný elektrolýzou z vody za pomoci elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie, zanecháva v porovnaní s inými spôsobmi výroby vodíka najmenšiu uhlíkovú stopu.

Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS), ktorá bola v roku 2009 založená pre vybudovanie nového jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach, už predstavila konkrétny plán na výrobu zeleného vodíka. Vo svojom areáli plánuje postaviť fotovoltický park. Vyrobená zelená elektrina by sa následne využívala na elektrolytickú výrobu zeleného vodíka.

"Keďže projekt výstavby nového jadrového zdroja sa aktuálne nachádza v útlmovom režime, JESS hľadá ďalšie možnosti jej uplatnenia na trhu a prichádza s cieľom rozšíriť predmet podnikania o oblasť energetiky, ktorá sa venuje výstavbe a prevádzkovaniu obnoviteľných zdrojov energie a výrobe vodíka," uvádza rezort hospodárstva, ktorého JAVYS kontroluje 51 percent v spoločnosti JESS, v schválenom návrhu na rozšírenie predmetu jej podnikania.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, Eustream a Nafta sú spolu so spoločnosťami RWE a EP Infrastructure partnermi v projekte výroby modrého vodíka na Slovensku. Princíp je jednoduchý: vodík by sa vyrábal zo zemného plynu, čo je dnes štandardnou výrobou takzvaného sivého vodíka.

"Ale v tomto prípade sa vzniknutý CO2 nebude vypúšťať do atmosféry, ale bude uskladnený v podzemných štruktúrach," uviedla Štecová. Projekt by mal byť umiestnený v lokalite kompresorovej stanice Veľké Kapušany na východe Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (4. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  2. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  3. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 754
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 833
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 511
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 422
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 362
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 882
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 432
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 870

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 953
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 691
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 045
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 598
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 923
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 102
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 903
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


9 h

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 953
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 691
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 045
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 598
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 923
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 102
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 903
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu