SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Kedy vyrazia vodíkové autá na cesty? Ešte to potrvá

Modely vodíkového auta aj autobusu sme už predstavili

Model automobilu na vodík Toyota Mirai.Model automobilu na vodík Toyota Mirai. (Zdroj: TASR/AP)

Modrý športiak na vodíkový pohon, ktorý na svetovej výstave EXPO 2020 v Dubaji predstavilo Slovensko, vzbudil záujem. Vybavený je jedinečnou nádržou, ktorú vyvinuli odborníci z Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) v spolupráci s inovatívnymi slovenskými firmami.

Zatiaľ ide však iba o koncept, teda nepojazdný model, na ktorom sa ukazujú niektoré nové technológie. Spolu s konceptom vodíkového autobusu však Slovensko ukazuje, že má ambíciu stať sa jedným z lídrov vo vývoji a využívaní vodíkových technológií v cestnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Základnou výhodou využitia vodíka v doprave je nulová produkcia emisií pri jeho reakcii v palivovom článku. Športiak, ako aj autobus sú vybavené nízkotlakovými metal hydridovými nádržami.

Tento koncept skladovania vodíka si vyžaduje inteligentný manažment teploty, ktorý teplo nielen odoberá, ale aj dodáva. Hlavnou výhodou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízka energetická náročnosť skladovania v porovnaní s vysokotlakovými zásobníkmi.

"Autobus je kompletne funkčný a zajtra môže byť nasadený. Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu," povedal minister hospodárstva Richard Sulík.

Slovenský Zväz automobilového priemyslu (ZAP SR) je ohľadom využívania vodíkových technológií v oblasti mobility a automobilového priemyslu na Slovensku opatrnejší.

SkryťVypnúť reklamu

"Súčasný stav vývoja a efektivity technológií vodíkových pohonov nie je na takej úrovni, aby bola pripravená na masové využívanie," hovorí Ján Pribula, generálny sekretár ZAP SR, podľa ktorého sa aktuálne javí v automobilovom priemysle omnoho efektívnejšie elektrickú energiu priamo "natlačiť" do batérií.

V prípade, že sa efektivita vodíkových technológií zvýši, v prípade, že na výrobu vodíka sa použijú obnoviteľné zdroje energie, dá sa podľa neho očakávať masovejšie uplatnenie v rôznych módoch dopravy. Kde však v tom čase bude vývoj batériových technológií, aké budú dojazdy, nabíjací čas a podobne sa dá len ťažko predvídať.

"To všetko bude ovplyvňovať uplatnenie vodíka v automobilovej doprave, predovšetkým rozsah jeho využitia v osobných automobiloch," hovorí Pribula.

SkryťVypnúť reklamu

Vodíkový autobus

Prvý slovenský prototyp vodíkového autobusu vyrobila firma Rošero P zo Spišskej Novej Vsi na východnom Slovensku v spolupráci so Strojníckou fakultou TUKE. V pôvodne elektrickom autobuse nahradili časť elektrických batérií nádržami či zásobníkmi na vodík, ktorý sa potom využíva ako hlavný zdroj energie na pohon elektromotora.

Vodík je vtláčaný do zásobníka naplneného práškovou kovovou zliatinou pod tlakom jeden až tri megapascaly (MPa). Keďže vodík je chemicky viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote tri MPa, vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero P Dalibor Dravecký.

V súčasnosti sa vo vozidlách vodík skladuje pri tlakoch od 35 MPa do 70 MPa. Takéto tlaky predstavujú nebezpečenstvo výbuchu pri prerazení skladovacej nádoby. Jedinečná technológia použitá v prototype autobusu tomuto riziku predchádza.

SkryťVypnúť reklamu

Rošero P chce obrovské množstvo poznatkov, ktoré nazbierali pri vývoji prototypu autobusu, využiť v krátkom čase v sériovej výrobe.

Koncept vodíkového športiaka MH2

Úlohou konceptu auta (concept car), ktoré ešte nie je plne funkčným prototypom, je ukázať možnosti budúcich technológií, ktoré budú aplikované v praxi v najbližších rokoch. MH2 je prvý koncept slovenského vodíkového auta. Spoločne ho vytvorili Strojnícka fakulta Technickej univerzity Košice a Matador Group a je tak ukážkou efektívnej spolupráce medzi akademickým prostredím a súkromným domácim sektorom.

Podobu futuristického športového auta mu dal dizajnér Branislav Maukš, ktorý okrem iných významných automobiliek pracoval aj pre Ferrari. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by MH2 malo dosiahnuť za štyri sekundy. Maximálna rýchlosť vodíkového konceptu je približne 250 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

"Samotný tvar MH2 je veľmi aerodynamický a svojou muskulatúrou pripomína štartujúceho atléta na štartovom rošte. Športový koncept MH2 symbolizuje jedinečný, funkčný dizajn, ktorý v prípade hydrogen concept car-u umožňuje dosiahnutie koeficientu odporu pod hodnotu 0,2, čo predlžuje samotný dojazd vozidla," hovorí Branislav Maukš.

V skupine Matador už dlhodobo veria vodíkovému pohonu a sám Štefan Rosina, prezident spoločnosti Matador Group, je veľkým fanúšikom vodíka, lebo ho považuje za jeden z úspešných alternatívnych pohonov v mnohých dopravných prostriedkoch.

"V Matador Group sme mali už niekoľko rokov ambíciu vytvoriť vlastné auto," hovorí Rosina s tým, že prelomové veci vznikajú často v spolupráci. "Sme radi, že tento vodíkový koncept MH2 sme zostrojili s TUKE - Strojníckou fakultou, pretože sme cítili spoločnú ambíciu, ktorú pociťovalo veľké množstvo šikovných ľudí na oboch stranách."

SkryťVypnúť reklamu

Vodíkový pohon by podľa Matador Group mohol byť využívaný aj v kamiónoch, vlakoch, lodiach, ale aj v lietadlách.

Vodíkový výskum a vývoj v Košiciach

Technická univerzita v Košiciach sa vývoju vodíkových technológií venuje už približne desať rokov.

"Začali sme vyvíjať vlastné nízkotlakové zásobníky, ktoré sú využité aj v autobuse, aj v MH2. Nie sú úplne identické, ale principiálne sú podobné," hovorí Tomáš Brestovič, ktorý sa vodíkovým technológiám na TUKE venuje od samého začiatku s tým, že vodíková technológia v MH2 je funkčná.

Vyvíjajú nové typy zliatin na uchovávanie vodíka a vyvíjajú také technické riešenia technológie zásobníkov, aby chemická reakcia na uskladnenie a potom na odoberanie vodíka zo zásobníka bola dostatočne rýchla. Ich ideou je vyvíjať metal hydridové zásobníky v modulovej skladbe, aby tak boli použiteľné aj pre dron, ako aj pre vlak.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo nízkym tlakom, pri ktorom nádrže pracujú, eliminovali jednu z nevýhod vodíka, teda výbušnosť, sú tu ďalšie nevýhody, ktoré bude treba vyriešiť. Tými sú v súčasnosti relatívne nízka účinnosť vodíkového pohonu a vysoká hmotnosť zásobníkov.

"Vodíkové technológie majú budúcnosť, ale potrebujú čas," hovorí Juraj Sinay, koordinátor vodíkových technológií na Slovensku a profesor na Technickej univerzite v Košiciach. Nedostatky či nevýhody existujúcich vodíkových technológií vníma ako výzvu pre vedcov a vývojárov. "Rozhodujúce je to, že chceme mať bezemisnú spoločnosť a dnes neexistuje žiadny iný prvok ako nosič energie a sčasti aj ako zdroj energie, ktorý by bol klimaticky taký neutrálny ako vodík."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (5. 7. 2022)
USD 1.046
AUD 1.521
CZK 24.745
JPY 141.510
CAD 1.344
GBP 0.860
HUF 401.520
PLN 4.710
CHF 1.004
SEK 10.766

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 164
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 857
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 248
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 439
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 679
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 470
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 907
  8. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 2 517

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 555
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 488
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 860
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 103
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 839
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 949
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 862
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 606
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


12 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 15 h

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 555
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 488
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 860
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 103
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 839
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 949
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 862
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 606
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu