SME
Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Železnice nakúpili predražené vysielačky od firmy, kde pôsobila Doležalova švagriná

Kým ZSSK si objednali rádiostanicu za 46-tisíc eur, štátny dopravca Cargo rovnaký typ za 12-tisíc.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina). (Zdroj: TASR)

Štátne železnice nakúpili rádiostanice do lokomotív od firmy, v ktorej ešte vlani pôsobila príbuzná ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina). Rádiostanice sú štvornásobne drahšie ako zariadenia rovnakého typu, ktoré si tento rok zadovážila iná štátna firma - nákladné Cargo.

Na nákupy sa bližšie pozreli Nadácia Zastavme korupciu a Investigatívne centrum Jána Kuciaka.

Železničná spoločnosť Slovensko, ktorej jediným akcionárom je Doležalove ministerstvo, obstarala techniku za 2,5 milióna eur od súkromnej firmy Betamont. Patrí do portfólia známeho podnikateľa Jána Sabola a ešte vlani bola jej konateľkou Alica Doležalová, ministrova švagriná.

SkryťVypnúť reklamu

Celkom 54 rádiostaníc typu Lena 5 objednala ZSSK tento rok do železničných súprav, ktoré jazdia po slovenských tratiach. Moderné vysielačky slúžia na komunikáciu strojvedúceho a prepojenie s ostatnými palubnými systémami. Jedna vyšla v priemere na 46-tisíc eur. Spoločnosť Betamont ich dodá v spolupráci s českou firmou Nextrail, ktorá je výrobcom rádiostaníc.

V máji nakupoval rádiostanice Lena 5 aj štátny nákladný dopravca Cargo. Avšak priamo od českého Nextrailu. Za vyše dvestotisíc eur si objednal 15 kusov, jeden tak vyšiel na 12 100 eur.

Požadované technické parametre rádiostaníc v súťažných podkladoch Železničnej spoločnosti a v zmluve Carga s firmou Nextrail sú pritom podobné.

Súťažili len dvaja

ZSSK tvrdí, že cenu na takmer štvornásobok vyhnala výrazne náročnejšia montáž. "Napríklad trasovanie priestorom pre cestujúcich, musí ísť naprieč celou jednotkou, nielen na začiatok a koniec rušňa, ako v prípade Cargo,” reagoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Je pravdou, že ZSSK objednala väčšinu vysielačiek do súprav pre cestujúcich, pričom niektoré sú približne 2-4-krát dlhšie ako lokomotívy, do ktorých montovalo vysielačky Cargo.

Schéma zapojenia vysielačky LENA 5 v lokomotíve. V kabínach na oboch koncoch sú ovládacie terminály (2 ks) spojené s riadiacou jednotkou a s anténnym systémom. Takto vyzerá zapojenie väčšiny vysielačiek, ktoré kúpilo štátne Cargo za 12-tisíc eur za kus.

Rovnaké zapojenie by teda malo byť aj vo vlakoch ZSSK, len kabeláž je dlhšia a vedie cez priestor pre cestujúcich, keďže ZSSK objednala vysielačky prevažne do železničných jednotiek, ako sú napríklad tatranské električky (ZKV 425.9) alebo vlaky na regionálnych tratiach, kde je kabína rušňovodiča spojená s priestorom pre cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé však je, že ZSSK kúpila vysielačky aj do troch pomocných rušňov 736, ktoré majú iba jednu kabínu. Napriek tomu sa cena jednej rádiostanice vyšplhala na 47 460 eur za kus rovnako, ako pri niekoľkonásobne dlhších tatranských električkách.

Keďže je obstarávanie vysielačiek financované z eurofondov, ZSSK predbežnú cenu pred súťažou stanovila prieskumom trhu. Podľa hovorcu ZSSK do prieskumu oslovili firmy Betamont, Nextrail a českú akciovú spoločnosť T-CZ. Aké cenové ponuky dostali, nespresnil.

Dve z troch firiem oslovených v rámci prieskumu trhu nakoniec vysielačky dodávajú. Betamont ako víťaz neskoršieho tendra a Nextrail ako jeho subdodávateľ.

Okrem Betamontu sa do súťaže prihlásil už len jeden uchádzač, spoločnosť Dopsys. V elektronickej aukcii Betamont zvíťazil s cenovou ponukou nižšou len o 181 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Elektronická aukcia býva spravidla jeden z najtransparentnejších spôsobov nákupu štátnych firiem za verejné zdroje. Na základe výzvy sa prihlásia možní dodávatelia a tí potom v aukcii znižujú ceny, kým nevyhrá ten najlacnejší. Pravidlá sa dajú obísť či zneužiť len vtedy, ak sa súťažiaci poznajú a vopred sa dohodnú.

Spoločnosť Dopsys, ktorá ako jediná súťažila s Betamontom o zakázku za 2,5 milióna eur má s ňou spoločných hneď niekoľko vecí. Dopsys sa v minulosti volala Betamont a jej konateľom bol do roku 2019 Ondrej Maciak.

Muž s rovnakým menom a bydliskom je spolu s Jánom Sabolom konečným užívateľom výhod Betamontu, ktorý sa stal dodávateľom rádiostaníc pre železnice. Obe firmy tvrdia, že medzi nimi nejestvuje žiadny vzťah.

“Sú to dve nezávislé spoločnosti, bez vzájomného prepojenia,” reagoval Ján Matrtaj z Betamontu. Konateľ spoločnosti Betamont nebol podľa neho nikdy majiteľom spoločnosti Dopsys, ide ale o syna a otca s rovnakým menom.

SkryťVypnúť reklamu

Počas elektronickej aukcie podľa Matrtaja videli len skutočnosť, že do tendra sa prihlásili dvaja. “V záujme úspechu sme realizovali potrebný počet krokov, aby naša ponuka bola nižšia,” dodal.

Subdodávateľ bude z ČR

Víťazný Betamont z viac ako 2,5 miliónovej zákazky celých 35 percent, teda takmer 900-tisíc eur posunie svojmu subdodávateľovi, výrobcovi vysielačiek Lena 5, českej spoločnosti Nextrail. V prílohe k zmluve sa uvádza, že Nextrail bude mať v rámci subdodávky na starosti “projekciu, výrobu, dodávku, montáž a schválenie rádiostaníc na vozidlá”.

ZSSK považuje verejné obstarávanie za férové: “Proces prebehol transparentne a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,” tvrdí hovorca Tomáš Kováč.

Českého dodávateľa rádiostaníc využili ZSSK už predtým. Štyri zariadenia a ich montáž si v roku 2019 objednali napriamo za 265-tisíc eur. A to od českej eseročky Tracom, ktorá sa zlúčila s českou akciovou spoločnosťou Nextrail. Cena za jednu rádiostanicu bola ešte vyššia, takmer 50-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Rádiostanice Lena 5 nakupovali aj České dráhy, na otázky za koľko, neodpovedali. Súkromný Regiojet, ktorý prevádzkuje na Slovensku vlaky, tento typ vysielacej stanice pre slovenské trate nenakupoval, ale radšej modernizoval pôvodné pridaním modulu a antény.

Podľa hovorcu Regiojetu Aleša Ondruja Regiojet rádiostanicu ale nakupoval pre posunovaciu lokomotívu v Prahe. Jej cena sa podľa hovorcu pohybuje maximálne do 700-tisíc CZK, teda okolo 28-tisíc eur.

Konflikt záujmov Doležal odmieta

Minister dopravy Andrej Doležal prípadné zvýhodňovanie súkromnej firmy Betamont, kde v minulosti pôsobila jeho príbuzná, pri štátnom obchode odmieta. Zdôraznil, že Alica Doležalová sa vzdala funkcie konateľky pol roka pred súťažou na dodávku rádiostaníc. Urobila tak potom, čo sa dozvedela, že sa jej švagor stane ministrom.

SkryťVypnúť reklamu

“Ministerstvo žiadnym spôsobom nezasahuje do verejných obstarávaní, ktoré organizujú naše podriadené organizácie. Nemáme ani vedomosti o členoch komisií pri výberových konaniach a ani o záujemcoch v tendroch,” odpísal na otázky komunikačný odbor ministerstva.

Podľa analýzy advokátskej kancelárie AGM Partners, ktorá sa zaoberá verejným obstarávaním a spolupracuje s Nadáciou, by pri železničnej zákazke mohlo ísť o konflikt záujmov. “Zahŕňa situáciu, ak zainteresovaná osoba, ktorá môže ovplyvniť výsledok alebo priebeh verejného obstarávania, má priamy alebo nepriamy záujem na jeho výsledku,” konštatovala Michaela Dudeková z AGM Partners.

Ministrova švagriná mohla mať aj po vystúpení z firmy Betamont záujem na jej dobrých ekonomických výsledkoch. A minister ako štatutár jediného akcionára slovenských železníc zase mohol mať vplyv či informácie o verejnom obstarávaní.

SkryťVypnúť reklamu

V takýchto prípadoch, ak verejný obstarávateľ zistí konflikt záujmov, je podľa Dudekovej povinný vykonať opatrenia. “Napríklad vylúčiť zainteresovanú osobu z procesu verejného obstarávania alebo upraviť jej povinnosti a zodpovednosti s cieľom zabrániť pretrvávaniu konfliktu záujmov. Neznamená to ale, že by mala byť automaticky vylúčená aj samotná ponuka a uchádzač” poznamenala.

Železničná spoločnosť Slovensko rovnako žiadny konflikt záujmov nenašla, pričom na jeho preskúmavanie má vnútornú smernicu. Do výberovej komisie pri tomto tendri nebol podľa železníc menovaný ani jeden zástupca akcionára - Doležalovho ministerstva dopravy.

Železnice sa odvolávajú aj na skutočnosť, že súťaž pred uzavretím zmluvy kontroloval Úrad pre verejné obstarávanie a žiaden problém v nej nenašiel.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (6. 7. 2022)
USD 1.029
AUD 1.518
CZK 24.751
JPY 139.770
CAD 1.336
GBP 0.859
HUF 407.380
PLN 4.745
CHF 0.993
SEK 10.803

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Aké sú mýty a pravdy o našom zraku v letných mesiacoch?
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  6. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  7. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  8. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 486
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 14 295
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 8 826
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 7 564
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 634
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 5 579
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 962
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 237

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 969
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 740
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 296
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 615
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 900
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 984
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 317
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 3 008
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potenciálni lídri sa nechcú zašpiniť slovenskou politikou.


a 1 ďalší 2 h
Dušana Kováčika odvádzajú v putách z Najvyššieho súdu.

Po lete ho čaká súd v ďalšej kauze.


19 h
Minister financií Igor Matovič a minister hospodárstva Richard Sulík.

Mentálna masáž má aj svoje pozitíva.


6 h
Evakuácia civilistov v Slavjansku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia novej etapy projektu Slnečnice

Stavať sa má hlavne v Bratislave.


30. jún
Motorom rastu cien bolo aj v januári zdraženie energií.

Trhové ceny elektriny dosiahli nové rekordy.


SITA 2 h
Atómová elektráreň Mochovce.

Po rozhodnutí začnú zavážať jadrové palivo.


SITA 2 h
Mohammad Barkindo.

Barkindo zomrel nečakane vo veku 63 rokov.


TASR 3 h

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 969
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 740
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 296
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 615
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 900
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 984
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 317
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 3 008
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
SkryťZatvoriť reklamu