Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Železnice nakúpili predražené vysielačky od firmy, kde pôsobila Doležalova švagriná

Kým ZSSK si objednali rádiostanicu za 46-tisíc eur, štátny dopravca Cargo rovnaký typ za 12-tisíc.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina). (Zdroj: TASR)

Štátne železnice nakúpili rádiostanice do lokomotív od firmy, v ktorej ešte vlani pôsobila príbuzná ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina). Rádiostanice sú štvornásobne drahšie ako zariadenia rovnakého typu, ktoré si tento rok zadovážila iná štátna firma - nákladné Cargo.

Na nákupy sa bližšie pozreli Nadácia Zastavme korupciu a Investigatívne centrum Jána Kuciaka.

Železničná spoločnosť Slovensko, ktorej jediným akcionárom je Doležalove ministerstvo, obstarala techniku za 2,5 milióna eur od súkromnej firmy Betamont. Patrí do portfólia známeho podnikateľa Jána Sabola a ešte vlani bola jej konateľkou Alica Doležalová, ministrova švagriná.

Skryť Vypnúť reklamu

Celkom 54 rádiostaníc typu Lena 5 objednala ZSSK tento rok do železničných súprav, ktoré jazdia po slovenských tratiach. Moderné vysielačky slúžia na komunikáciu strojvedúceho a prepojenie s ostatnými palubnými systémami. Jedna vyšla v priemere na 46-tisíc eur. Spoločnosť Betamont ich dodá v spolupráci s českou firmou Nextrail, ktorá je výrobcom rádiostaníc.

V máji nakupoval rádiostanice Lena 5 aj štátny nákladný dopravca Cargo. Avšak priamo od českého Nextrailu. Za vyše dvestotisíc eur si objednal 15 kusov, jeden tak vyšiel na 12 100 eur.

Požadované technické parametre rádiostaníc v súťažných podkladoch Železničnej spoločnosti a v zmluve Carga s firmou Nextrail sú pritom podobné.

Súťažili len dvaja

ZSSK tvrdí, že cenu na takmer štvornásobok vyhnala výrazne náročnejšia montáž. "Napríklad trasovanie priestorom pre cestujúcich, musí ísť naprieč celou jednotkou, nielen na začiatok a koniec rušňa, ako v prípade Cargo,” reagoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

Je pravdou, že ZSSK objednala väčšinu vysielačiek do súprav pre cestujúcich, pričom niektoré sú približne 2-4-krát dlhšie ako lokomotívy, do ktorých montovalo vysielačky Cargo.

Schéma zapojenia vysielačky LENA 5 v lokomotíve. V kabínach na oboch koncoch sú ovládacie terminály (2 ks) spojené s riadiacou jednotkou a s anténnym systémom. Takto vyzerá zapojenie väčšiny vysielačiek, ktoré kúpilo štátne Cargo za 12-tisíc eur za kus.

Rovnaké zapojenie by teda malo byť aj vo vlakoch ZSSK, len kabeláž je dlhšia a vedie cez priestor pre cestujúcich, keďže ZSSK objednala vysielačky prevažne do železničných jednotiek, ako sú napríklad tatranské električky (ZKV 425.9) alebo vlaky na regionálnych tratiach, kde je kabína rušňovodiča spojená s priestorom pre cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavé však je, že ZSSK kúpila vysielačky aj do troch pomocných rušňov 736, ktoré majú iba jednu kabínu. Napriek tomu sa cena jednej rádiostanice vyšplhala na 47 460 eur za kus rovnako, ako pri niekoľkonásobne dlhších tatranských električkách.

Keďže je obstarávanie vysielačiek financované z eurofondov, ZSSK predbežnú cenu pred súťažou stanovila prieskumom trhu. Podľa hovorcu ZSSK do prieskumu oslovili firmy Betamont, Nextrail a českú akciovú spoločnosť T-CZ. Aké cenové ponuky dostali, nespresnil.

Dve z troch firiem oslovených v rámci prieskumu trhu nakoniec vysielačky dodávajú. Betamont ako víťaz neskoršieho tendra a Nextrail ako jeho subdodávateľ.

Okrem Betamontu sa do súťaže prihlásil už len jeden uchádzač, spoločnosť Dopsys. V elektronickej aukcii Betamont zvíťazil s cenovou ponukou nižšou len o 181 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Elektronická aukcia býva spravidla jeden z najtransparentnejších spôsobov nákupu štátnych firiem za verejné zdroje. Na základe výzvy sa prihlásia možní dodávatelia a tí potom v aukcii znižujú ceny, kým nevyhrá ten najlacnejší. Pravidlá sa dajú obísť či zneužiť len vtedy, ak sa súťažiaci poznajú a vopred sa dohodnú.

Spoločnosť Dopsys, ktorá ako jediná súťažila s Betamontom o zakázku za 2,5 milióna eur má s ňou spoločných hneď niekoľko vecí. Dopsys sa v minulosti volala Betamont a jej konateľom bol do roku 2019 Ondrej Maciak.

Muž s rovnakým menom a bydliskom je spolu s Jánom Sabolom konečným užívateľom výhod Betamontu, ktorý sa stal dodávateľom rádiostaníc pre železnice. Obe firmy tvrdia, že medzi nimi nejestvuje žiadny vzťah.

“Sú to dve nezávislé spoločnosti, bez vzájomného prepojenia,” reagoval Ján Matrtaj z Betamontu. Konateľ spoločnosti Betamont nebol podľa neho nikdy majiteľom spoločnosti Dopsys, ide ale o syna a otca s rovnakým menom.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas elektronickej aukcie podľa Matrtaja videli len skutočnosť, že do tendra sa prihlásili dvaja. “V záujme úspechu sme realizovali potrebný počet krokov, aby naša ponuka bola nižšia,” dodal.

Subdodávateľ bude z ČR

Víťazný Betamont z viac ako 2,5 miliónovej zákazky celých 35 percent, teda takmer 900-tisíc eur posunie svojmu subdodávateľovi, výrobcovi vysielačiek Lena 5, českej spoločnosti Nextrail. V prílohe k zmluve sa uvádza, že Nextrail bude mať v rámci subdodávky na starosti “projekciu, výrobu, dodávku, montáž a schválenie rádiostaníc na vozidlá”.

ZSSK považuje verejné obstarávanie za férové: “Proces prebehol transparentne a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,” tvrdí hovorca Tomáš Kováč.

Českého dodávateľa rádiostaníc využili ZSSK už predtým. Štyri zariadenia a ich montáž si v roku 2019 objednali napriamo za 265-tisíc eur. A to od českej eseročky Tracom, ktorá sa zlúčila s českou akciovou spoločnosťou Nextrail. Cena za jednu rádiostanicu bola ešte vyššia, takmer 50-tisíc eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Rádiostanice Lena 5 nakupovali aj České dráhy, na otázky za koľko, neodpovedali. Súkromný Regiojet, ktorý prevádzkuje na Slovensku vlaky, tento typ vysielacej stanice pre slovenské trate nenakupoval, ale radšej modernizoval pôvodné pridaním modulu a antény.

Podľa hovorcu Regiojetu Aleša Ondruja Regiojet rádiostanicu ale nakupoval pre posunovaciu lokomotívu v Prahe. Jej cena sa podľa hovorcu pohybuje maximálne do 700-tisíc CZK, teda okolo 28-tisíc eur.

Konflikt záujmov Doležal odmieta

Minister dopravy Andrej Doležal prípadné zvýhodňovanie súkromnej firmy Betamont, kde v minulosti pôsobila jeho príbuzná, pri štátnom obchode odmieta. Zdôraznil, že Alica Doležalová sa vzdala funkcie konateľky pol roka pred súťažou na dodávku rádiostaníc. Urobila tak potom, čo sa dozvedela, že sa jej švagor stane ministrom.

Skryť Vypnúť reklamu

“Ministerstvo žiadnym spôsobom nezasahuje do verejných obstarávaní, ktoré organizujú naše podriadené organizácie. Nemáme ani vedomosti o členoch komisií pri výberových konaniach a ani o záujemcoch v tendroch,” odpísal na otázky komunikačný odbor ministerstva.

Podľa analýzy advokátskej kancelárie AGM Partners, ktorá sa zaoberá verejným obstarávaním a spolupracuje s Nadáciou, by pri železničnej zákazke mohlo ísť o konflikt záujmov. “Zahŕňa situáciu, ak zainteresovaná osoba, ktorá môže ovplyvniť výsledok alebo priebeh verejného obstarávania, má priamy alebo nepriamy záujem na jeho výsledku,” konštatovala Michaela Dudeková z AGM Partners.

Ministrova švagriná mohla mať aj po vystúpení z firmy Betamont záujem na jej dobrých ekonomických výsledkoch. A minister ako štatutár jediného akcionára slovenských železníc zase mohol mať vplyv či informácie o verejnom obstarávaní.

Skryť Vypnúť reklamu

V takýchto prípadoch, ak verejný obstarávateľ zistí konflikt záujmov, je podľa Dudekovej povinný vykonať opatrenia. “Napríklad vylúčiť zainteresovanú osobu z procesu verejného obstarávania alebo upraviť jej povinnosti a zodpovednosti s cieľom zabrániť pretrvávaniu konfliktu záujmov. Neznamená to ale, že by mala byť automaticky vylúčená aj samotná ponuka a uchádzač” poznamenala.

Železničná spoločnosť Slovensko rovnako žiadny konflikt záujmov nenašla, pričom na jeho preskúmavanie má vnútornú smernicu. Do výberovej komisie pri tomto tendri nebol podľa železníc menovaný ani jeden zástupca akcionára - Doležalovho ministerstva dopravy.

Železnice sa odvolávajú aj na skutočnosť, že súťaž pred uzavretím zmluvy kontroloval Úrad pre verejné obstarávanie a žiaden problém v nej nenašiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 274
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 537
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 323
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 609
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 416
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 134
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 196
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 824
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 301
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 2 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


3 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Minister financií v parlamente odohral partičku binga s dôchodcami.


3 h
Mesto chce medzi Hornádom a Prešovskou cestou nové úrady, bývanie, parky, ale aj promenádu pri rieke.

Primátora inšpiroval známy pamiatkar.


a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Alltoys Roman Štrba.

Ak by bol štát firma, celá vláda by už dávno dostala výpoveď, tvrdí Roman Štrba.


1 h
Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


11 h
Igor Rattaj

Lyžovanie nie je zdrojom nákazy, tvrdí.


a 1 ďalší 6. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 359
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 971
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 463
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 973
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 786
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 564
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 3 097
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 2 796
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu