Keď si študenti a profesori v saudskoarabskej Univerzite vedy a techniky kráľa Abdullaha privolajú výťah, ich tvár najskôr rozpozná biometrická technológia a odvezie ich na správne poschodie.
V smart budove Agora v Budapešti zasa otvára zamestnancom dvere kamerový systém a púšťa ich len do tých priestorov, kam to majú dovolené.
Za technológiami, ktoré môžu vyzerať ako zo vzdialenej budúcnosti, je slovenská firma Innovatrics. Aktuálny držiteľ biznisovej ceny FéliX.
Cenu FéliX vyhlásil magazín Index spolu so Slovenskou sporiteľňou a jej organizátori sú presvedčení, že jeden pozitívny príklad môže motivovať ďalších. Porotcovia vysvetľujú, čo rozhodlo o víťazoch.
Na úspech boli rozdielne pohľady
„R ozhodovanie poroty nebolo jednoduché,“ priznáva analytik Radovan Ďurana z Inštitútu ekonomických a sociálnych analýz (INESS). Pri hodnotení zohrával dôležitú rolu najmä podnikateľský príbeh a to, ako sa dokázali v priebehu krátkeho času radikálne zmeniť či etablovať na domácom alebo zahraničnom trhu. Aká je podľa neho úspešná firma?
„Mala by mať veľký presah aj do zahraničia, kde pomáha vytvárať dobré meno krajine, z ktorej pochádza. Ak sa to skombinuje s inováciami, vytvára to obraz o Slovensku ako o krajine, kde vznikajú nové technologické nápady,“ hovorí Ďurana.
“Učíme sa cez príklady a zaujímavé príbehy. Môžeme sa inšpirovať a uveriť, že úspech je možný. Ak to dokázali oni, môžem to dokázať aj ja.
„
Štrnásťčlennú porotu, ktorá v prvom ročníku FéliXa vybrala tých najlepších, tvorili rešpektované osobnosti z podnikateľského a spoločenského života. Ako vyzeralo rozhodovanie a čo zaujalo na jednotlivých firmách porotcov najviac?
„Na Slovensku je množstvo úspešných biznisových projektov, za ktorými sú úspešní a múdri ľudia. Pomáhajú pretvárať Slovensko na modernú krajinu, ktorá má budúcnosť. Aj prostredníctvom ceny FéliX chceme poukázať na ich kreativitu, tvorivosť, rozširovanie prosperity a zároveň aj na spoločenskú zodpovednosť,“ skonštatoval Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo a finančné trhy.
Podnikateľské ceny majú svoj význam nielen pre firmy, ale aj pre spoločnosť.
„Učíme sa cez príklady a zaujímavé príbehy. Môžeme sa inšpirovať a uveriť, že úspech je možný. Ak to dokázali oni, môžem to dokázať aj ja. Dôležité je komunikovať aj cestu, ako firma uspela, že to je aj o prekážkach, ktoré musela zdolať,“ konštatuje členka poroty a šéfka pracovného portálu Profesia Ivana Molnárová.
Význam a opodstatnenosť podobných ocenení podľa Branislava Benčata, šéfredaktora magazínu Index, rastie najmä v čase, kedy sa zo slova podnikateľ pod vplyvom káuz rôznych "tiežpodnikateľov" stáva pejoratívum.
„Na Slovensku sa čoraz častejšie hovorí o odlive mozgov a zdôrazňuje sa potreba prechodu z kvantitatívnej ekonomiky na kvalitatívnu. Treba poukazovať na to, že nie sme len montážnou dielňou nadnárodných spoločností. Na našom malom trhu vyrástli viaceré slušné firmy, ktoré majú skvelé nápady, know-how a darí sa im ho pretavovať do reality,“ hovorí Benčat.
Nebáť sa mať odvahu
V hlavnej kategórii získala cenu FéliX firma Innovatrics. Zaoberá sa biometrickými technológiami a jej produkty pomáhajú aj pri organizácii volieb v krajinách Afriky a juhovýchodnej Ázie.
Slováci sa s produktmi Innovatricsu môžu stretnúť aj v bankách pri otváraní účtu na diaľku pomocou naskenovania občianskeho preukazu. Podľa poroty Innovatrics patrí medzi najlepšie príklady slovenského high-tech exportu.
Innovatrics prekročil hranice Slovenska a podľa Ivany Molnárovej môže byť hodnotovo aj inováciami príkladom pre iné firmy, ako sa nebáť a mať odvahu.
„Firma inšpiruje svojím príbehom hlavne mladých ľudí a ukazuje, že z dobrého nápadu sa dá vyrásť na globálnu firmu. Je dôležité ísť krok za krokom. Tvrdou prácou sa dá dopracovať k úspechu,“ hovorí Molnárová.
Hľadanie víťaza bolo podľa Branislava Benčata náročné, no prvého FéliXa považuje, že je v správnych rukách.
„Innovatrics je prototyp vzorovej firmy, ktorá prináša vlastné inovácie, podporené vlastným výskumom a spoluprácou so vzdelávacími inštitúciami. Jej technológie zjednodušujú život, no zároveň ich využitím pri voľbách v rôznych kútoch sveta prispievajú k šíreniu demokracie,“ konštatuje Benčat.
Víťazi prvého ročníka ceny FéliX:
- Innovatrics - víťaz hlavnej kategórie.
- Kellys Bicycles - víťaz kategórie Rodinná firma roka.
- Bivio Združenia na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike - víťaz kategórie Verejné dobro.
Okrem Innovatrics boli na ocenenie nominované aj firmy, ktoré sa presadili na domácom i zahraničnom trhu, zaznamenali prudký rast alebo priniesli zásadnú inováciu. Boli nimi Antik Telecom, Dedoles, Herba Drug, MicroStep-MIS a MultiplexDX.
„Tieto spoločnosti podnikajú na úplne odlišných trhoch. Ak by som použil športovú terminológiu, tak súťažia v rôznych disciplínach. Iný výkon je vyhrať majstrovstvá sveta vo futbale a iný vyhrať majstrovstvá sveta v malorážke alebo trape, kde je menšia konkurencia,“ hovorí Ďurana.
Z nominovaných firiem by bola podľa člena poroty Norberta Hovančáka každá výborným prvým víťazom FéliXa.
„Spoločnosť Antik Telecom dlhodobo úspešne podniká na Slovensku a má silný spoločenský vplyv. Nie je inovatívna len v podnikaní, ale aj v prístupe k svojmu regiónu, k svojej komunite. Spoločnosť Herba Drug je tiež dlhodobo úspešnou rodinnou firmou a podarilo sa jej oživiť tradičné značky, ktoré poznali ešte naše staré mamy. Videli v nich potenciál a ich vízia sa potvrdila v praxi,“ hovorí Hovančák.
Medziročný nárast tržieb o 40 percent
V kategórii Rodinná firma roka zvíťazila spoločnosť Kellys Bicycles. Počas pandémie zaznamenali medziročný nárast tržieb o 40 percent. V tejto kategórii boli nominované aj spoločnosti Mäspoma a Tempo Kondela.
Rodinné firmy majú podľa Norberta Hovančáka jednu veľmi silnú črtu, ktorou je jednota. Vďaka nej dokážu dostať svoje podnikateľské záujmy nad zisky.
„Predurčuje ich to k tomu, aby dokázali lepšie reagovať na akékoľvek zmeny. Aj tie, ktoré dnes žijeme. Rodinné firmy majú väčšiu energiu, predpoklad inovovať a robiť celú našu ekonomiku silnejšou. Využívajú slovenské zdroje a vytvárajú hodnotu na Slovensku,“ konštatuje Hovančák.
Každá firma pôsobí v inom odvetví a čelí obrovskej konkurencii. Podľa poroty je preto veľkým úspechom pre zakladateľov, že sú stále v rodinných rukách.
Kvalitu našli tam, kde ju hľadá málokto
Treťou kategóriou FéliXa bola Cena za verejné dobro za originálne regionálne aktivity malých a stredných firiem, ktoré úspešne reagujú na lokálne problémy a zveľaďujú život miestnej komunity.
Nominované boli Minifarma, JRK Slovensko a Bivio - Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím. Cenu si odniesla spoločnosť Bivio.
Porotkyňa Ivana Molnárová na filozofii spoločnosti Bivio oceňuje, že dáva šancu pracovať ľuďom s inakosťou, ktorých je na Slovensku viac ako 200-tisíc.
„Často počúvame, aký je v službách nedostatok pracovnej sily. Bivio je výnimočné, že týmto ľudom dalo šancu a ukázalo, že sa s nimi dá pracovať. Dokonca majú kvality, ktoré niekedy chýbajú nám zdravým ľudom, ako je vďačnosť, lojalita alebo trpezlivosť,“ hovorí Molnárová.
Pre Radovana Ďuranu z INESS boli firmy v tejto kategórii inšpiratívne v tom, čo všetko môže podnikateľ robiť okrem poskytovania základných služieb.
„Mám veľký rešpekt a úctu k všetkým podnikateľom. Pre mňa sú to ľudia, ktorí môžu päťkrát skrachovať a na šiestykrát sa im podarí uspieť. Ktorýkoľvek podnikateľ, ktorý vybuduje firmu a darí sa mu zamestnávať ľudí, je pre mňa víťazom,“ dodal.
Akým spôsobom tieto firmy pomáhajú Slovensku a ľuďom, ktorí tu žijú?
„Ukazujú, že v biznise sa dá úspešne presadiť, aj keď podnikáte slušne a nevyrastiete na štátnych zákazkách. Že ak máte dobrý nápad, nemusíte utekať za hranice a realizovať ho v rozbehnutej nadnárodnej spoločnosti, ale prosperujúci a konkurencieschopný svetový biznis sa dá robiť aj zo Slovenska,“ uzatvára Branislav Benčat.
Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.