BRATISLAVA. Okrem tradičných nákupných dní ako sú Black Friday a Cyber Monday sa vo svete začínajú objavovať aj ich alternatívy, ktoré presadzujú udržateľné nakupovanie.
Ako ďalej informuje Sieť európskych spotrebiteľských centier, vlani sa napríklad mnohé obchody v Európe a vo svete rozhodli pre Green Friday.
Spoločnosti v rámci neho venovali časť svojich ziskov na environmentálne projekty alebo kompenzovali spôsobené uhlíkové emisie.

Ďalšími príkladmi sú Buy Nothing Day alebo Deň bez nákupov, ktorý má za cieľ spochybniť existujúce nákupné návyky a povzbudiť ľudí, aby znížili svoju spotrebu alebo Buyback Friday (Piatok spätného odkúpenia) a Green Sunday (Zelená Nedeľa). Tie sa zase zameriavajú na použitý tovar.
„Nákup z druhej ruky nielenže predlžuje životnosť produktu, ale šetrí peniaze a zdroje," pripomínajú organizácie na ochranu spotrebiteľov.
Tie zároveň upozorňujú, že by zákazníci mali byť opatrní, pokiaľ ide o zľavy ponúkané počas Black Friday alebo počas krátko po ňom nasledujúceho Cyber Monday.
Niektoré ponuky sa síce môžu zdať výhodné, no v skutočnosti nie sú. Mnoho obchodov sa pri zľavách, ktoré ponúkajú, odvoláva na odporúčanú maloobchodnú cenu. Tá je však pred Black Friday často vyššia ako trhová cena. Reklamné sľuby preto zámerne zavádzajú spotrebiteľov.
Štúdia nemeckého webu na porovnávanie cien “Idealo.de“ ukazuje, že spotrebitelia od zliav očakávajú veľmi veľa a ďalší tlak je na nich vyvíjaný pri ponukách jednotlivých zľavnených produktov vyhláseniami ako „zostáva už len 5 položiek“ alebo „tento produkt si prezerajú aj ďalší zákazníci“.
„Ak dokážete byť trpezliví, je lepšie nakupovať až po Vianociach, kedy vás čakajú skutočné výpredaje," odporúča Sieť európskych spotrebiteľských centier.