Počas lockdownov a rôznych obmedzení podnikatelia podstúpili náročné skúšky, ktoré sa ešte nekončia. Existujú však viaceré prípady, ktoré dokazujú, že rásť sa dá aj počas krízy.
Čo spája príbehy troch úspešných slovenských podnikateľov? Nespoliehali sa na pomoc od štátu a pomohli si vlastným nápadom.
Jazda proti pelotónu
Keď ostatní stopli výdavky na marketing, oni si zaplatili spot na Eurosporte za stovky tisíc eur počas najslávnejších cyklistických pretekov. V čase, keď iné obchody sťahovali rolety v kamenných prevádzkach, oni otvorili prvú predajňu v Bratislave.
Bývalí profesionálni cyklisti Peter a Martin Velitsovci však nemali prvé marcové týždne 2020 jednoduché. Vyrábajú cyklistické oblečenie Isadore Apparel a pre neistotu z toho, čo prinesie šíriaci sa koronavírus, začali aj oni okamžite šetriť všade, kde sa dalo.
„Na začiatku to bola trochu panika. Nevedeli sme, ako sa to bude celé vyvíjať, báli sme sa, že sa obchod zastaví. Stopli sme výdavky na marketing a povypínali sme online kampane. Išli sme na úplné minimum,“ priznáva Peter Velits.
Reakcia trhu a zákazníkov ich však prekvapila. Po dvoch týždňoch im totiž začali predaje rásť aj s vypnutým marketingom.
„Vôbec sa to neodzrkadlilo na predajoch. Oproti minulému roku nám začali výrazne rásť tržby. Uvedomili sme si, že je to presne naopak a že teraz je vhodná príležitosť zatlačiť na marketing. Kto v našej oblasti nenarástol, asi robil niečo zle,“ hovorí bývalý profesionálny cyklista.

Tour de France namiesto Gira
V máji 2020 plánovali v Isadore spustiť veľkú televíznu kampaň počas pretekov Giro d'Italia. Pre pandémiu však preteky posunuli. Plány napokon zmenili aj Velitsovci a rozhodli sa zainvestovať viac ako pôvodne plánovali. Televízne spoty spustili v septembri na Eurosporte počas najslávnejších pretekov sveta Tour de France.
„Zahralo nám do karát, že to boli prvé veľké preteky po dlhom čase, hoci cenovka spotov na Giro a Tour de France je veľmi rozdielna. Nakoniec nám to veľmi pomohlo a náš rast to extrémne akcelerovalo,“ hovorí Peter Velits.
Kampaň Cycling Struggles bežala v 53 krajinách sveta a Isadore za ňu získalo zlatú Effie v kategórii Retail na európskej súťaži efektívnej reklamy. Pomohla im k tomu, že kým v roku 2019 dosiahli tržby 1,7 milióna eur, v pandemickom roku 2020 to boli takmer tri milióny eur.
Pandémia pomohla aj predaju mäsa
V čase pandémie sa dá rásť aj v gastro odvetví a nemusíte byť práve nadnárodný reťazec supermarketov. Marián Petrík má v Bratislave sieť malých mäsiarstiev a ich počet rozšíril aj v krízovom období. Navyše, so zdravým mäsom v bio kvalite zo slovenských fariem prevádzkuje aj úspešný e-shop a na sociálnych sieťach ho sledujú desaťtisíce ľudí.
Marec 2020 a začiatok pandémie však priniesol do Farm House veľkú neistotu. Prevádzkovali vtedy päť mäsiarstiev.
„Nemali sme žiadne informácie o tom, ako bude zatvorenie prevádzok prebiehať, koho sa dotkne alebo ako dlho potrvá. Robíme s mäsom, čo je špecifický produkt, ktorý má svoje zákonitosti a musí sa spotrebovať v určitom čase. Pokiaľ by došlo k úplnému zatvoreniu, pocítili by sme to veľmi výrazne,“ hovorí Marián Petrík.

Pandémia nakoniec predaju mäsa paradoxne pomohla. Tým, že ľudia pracovali viac z domu, začali sa aj viac zaujímať o jedlo. Navyše reštaurácie zostali zatvorené, a tak si museli začať variť sami.
Aj preto sa Farm House rozhodli pokračovať v plánovanom rozvoji a otvorili ďalšie dve predajne, mobilný streetfood a reštauráciu.
„Využili sme na to peniaze zo Slovenskej sporiteľne. Dostali sme úver vo výške 100-tisíc eur, čo sme investovali do rozšírenia počtu predajní. Vedeli sme, že pokiaľ sa budú v gastre robiť obmedzenia, streetfoodu by sa až tak dotknúť nemuseli, keďže je to jedlo so sebou. Časť peňazí sme preto investovali aj sem. Neskôr sme sa rozhodli otvoriť aj reštauráciu, na ktorú sme si zobrali ďalší 100-tisícový úver,“ vysvetľuje Petrík.
Z Malinovej na Champs-Élysées
Podnikať začali po páde komunizmu v pivnici rodinného domu a o dvadsať rokov si už na ich výrobkoch pochutnávali v celej Európe. Medovníky z Malinovej pri Prievidzi sa dostali na vianočné trhy na parížskom Champs-Élysées, do Nemecka, Írska aj Rakúska.
Pandémia však všetko zmenila. Rušenie kultúrnych podujatí, trhov a festivalov znamenalo, že odbyt sa im zo dňa na deň prakticky zastavil. Úspešná rodinná firma tak stála pred existenčnou otázkou.
„Celé Slovensko aj Európa zostali zatvorené doma. Keď sme začali opäť pracovať, v prvom rade sme sa snažili nájsť nových odberateľov. Všetci, s ktorými sme za 30 rokov robili, pre pandémiu zo dňa na deň zatvorili,“ spomína na situáciu spred dvoch rokov Andrea Sílešová, konateľka spoločnsti Medex-fam.

Pôvodne plánovali v roku 2020 investovať do nových strojov, našetrené peniaze však v čase krízy minuli na mzdy pre tridsiatku zamestnancov.
„Mysleli sme si, že nám to nová vláda refunduje, ale nič také sa nestalo. Našetrené peniaze sme minuli a korona stále pokračovala. Našťastie nám vtedy požičala peniaze banka a mohli sme začať znovu vyrábať. Pomaly sa opäť rozbiehame,“ spomína Sílešová.
Výhodný úver počas korony
Množstvo malých a stredných podnikateľov na Slovensku už takmer dva roky zápasí s následkami pretrvávajúcej koronakrízy. Pomoc od štátu označujú viacerí za pomalú a nedostatočnú.
„Firmy sa stále nedočkali odškodňovacieho zákona a štát navyše hádže náklady za svoje chyby na plecia zamestnávateľov. Zároveň pokračujú praktiky zásadných zmien v skrátenom konaní, bez štandardného pripomienkovania, bez diskusie s dotknutými, bez jasného zdôvodnenia a bez analýzy dopadov,“ konštatuje Ján Solík, prezident Združenia podnikateľov Slovenska.
Čo ponúkajú úvery zabezpečené zárukou EGF?
- Väčšiu flexibilitu v splatnostiach a dlhšie splatnosti (maximálne 15 rokov),
- väčšiu flexibilitu v režimoch štátnej pomoci oproti antikorona záruke úverom (možnosť voľby),
- umožňujú širší okruh investičného financovania (nielen obnovovacie investície),
- nemajú obmedzenia ako pri antikorona úveroch (pri ich poskytnutí je možné splácať iné úvery bez nutnosti zníženia antikorona úveru, vyplácať podiely zo zisku, poskytovať vnútroskupinové pôžičky).
Malé a stredné podniky môžu čerpať peniaze so zvýhodnenými podmienkami ako nižšie požiadavky na zabezpečenie úveru a nižšia úroková sadzba. Udialo sa to vďaka podpore Záručného nástroja Európskeho záručného fondu (EGF) implementovaného Európskym investičným fondom.
„Táto záruka uľahčí podnikateľom prístup k investičným a prevádzkovým úverom. V praxi tak môžu peniaze získať aj klienti, ktorí by sa na jeho poskytnutie bez záruky nekvalifikovali. Prejaví sa to v zníženej úrokovej sadzbe oproti klasickému úveru. Prínosom sú aj znížené požiadavky na jeho zabezpečenie a veľkou výhodou je možnosť splatnosti až do 15 rokov,“ hovorí Katarína Gašparovská, riaditeľka finančných riešení pre firmy v Slovenskej sporiteľni.
Špecializovaný úver slúži na podporu investičných projektov a na to, aby mali firmy dostatok peňazí na svoju bežnú prevádzku. Použiť ho môžu aj na refinancovanie existujúcich dlhov.
Maximálna výška úveru je 7,5 milióna eur, pričom doba splatnosti môže byť nastavená od troch mesiacov do 15 rokov.
Záujem o peniaze je veľký
Peniaze môžu firmy využiť na viacero účelov ako sú investície do hmotného alebo nehmotného majetku, financovanie potreby prevádzkového kapitálu alebo refinancovanie existujúcich záväzkov. Najčastejšie o úver žiadajú firmy, ktoré podnikajú vo veľkoobchode a maloobchode alebo priemyselnej výrobe.
„Záujem o financovanie projektov s podporov EGF je veľký. Od júla 2021 sme pomohli viac než stovke malých podnikateľov. Aktuálne rastie záujem o financovanie firiem, ktoré riešia nárast cien svojich vstupov pre výrobu či podnikajúcich v ohrozených sektoroch aktuálnou vlnou pandémie,“ vysvetľuje Gašparovská.
Podľa aktuálneho rozhodnutia Európskej komisie musia byť úverové zmluvy s klientmi pre tento záručný program podpísané do konca júna 2022. O tom, či sa tento termín predĺži, musí rozhodnúť komisia.
Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.