SME

Airbus dodal posledné superjumbo, prevzala ho spoločnosť Emirates

Emirates odkúpil viac ako polovicu flotily.

Letová ukážka najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380.Letová ukážka najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380. (Zdroj: TASR/AP)

DUBAJ. Európsky výrobca Airbus dnes dodal posledné lietadlo typu A380. Najväčšie komerčné lietadlo prevzala letecká spoločnosť Emirates, ktorá bola jeho najvýznamnejším odberateľom.

Superjumbo bude pokračovať v lietaní, ale jeho dlhodobá budúcnosť zostáva neistá. Zdá sa, že Emirates, ktorá vlastní 123 kusov, čiže zhruba polovicu flotily A380, ju bude používať ešte veľa rokov. Informoval o tom spravodajský portál BBC.

Súvisiaci článok Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom? Čítajte 

Niekoľko ďalších leteckých spoločností však už A380 prestalo počas pandémie používať a niektoré už boli zošrotované.

SkryťVypnúť reklamu

A380 je najväčšie dopravné lietadlo na svete. V štandardnej konfigurácii odvezie 545 pasažierov – hoci teoreticky môže odviezť až 853 ľudí.

Komplikovaný kolos s ľahkým riadením

Poschodový kolos má štyri motory, rozpätie krídel 80 metrov a maximálnu vzletovú hmotnosť 560 ton. Je tiež veľmi zložitý – obsahuje približne 530 km káblov.

Podľa Alexa Scerriho, bývalého kapitána A380, je však riadenie tohto kolosu porovnateľne ľahké, ako riadenie menšieho lietadla A320.

"Je pozoruhodne svižné, naozaj nevyzerá ako 600-tonové lietadlo."

Projekt vznikol začiatkom 90. rokov minulého storočia. A380 mal byť symbolom európskej priemyselnej zdatnosti, vlajkovou loďou flotily Airbusu a mal byť nasledovníkom mýtického lietadla 747 amerického rivala Boeing.

SkryťVypnúť reklamu

V tom čase sa všeobecne predpokladalo, že hlavné letiskové uzly po celom svete budú stále viac a viac preťažené, keďže mestá rástli a letecká doprava sa znásobovala. To by vytvorilo trh pre veľmi veľké lietadlá, ktoré by mohli prepraviť viac cestujúcich bez zvýšenia počtu letov.

Airbus sa rozhodol ukončiť výrobu A380 od februára 2019, teda ešte pred začiatkom pandémie Covid-19.

A380 zaostal za ostatnými lietadlami

Už v čase, keď A380 uskutočnil svoj prvý komerčný let v roku 2007, však bol odsúdený na zánik. Boeing potichu uvádzal na trh dlhé verzie svojho ekonomického dvojmotorového lietadla 777 a zároveň vyvíjal 787 Dreamliner.

Model 787 bol dizajn, ktorý maximálne využil pokroky v technológii motora, ako aj v kompozitných materiáloch a aerodynamike. Výsledkom bolo lietadlo, ktoré bolo oveľa efektívnejšie ako predchádzajúce modely, spotrebovalo menej paliva, a preto bolo lacnejšie na prevádzku.

SkryťVypnúť reklamu

Spolu s vlastným Airbusom A350, ktorý bol uvedený na trh o niekoľko rokov neskôr, zmenil podobu trhu.

Namiesto používania obrovských lietadiel na prepravu množstva ľudí medzi „uzlovými“ letiskami mohli teraz letecké spoločnosti lietať s menšími lietadlami na menej preplnených priamych trasách medzi mestami, ktoré by predtým neboli životaschopné.

Nákladný na prevádzku

V porovnaní s týmito novými konštrukciami bol štvormotorový A380 drahý na nákup aj nákladný na prevádzku.

„Technológia A380 bola v podstate z 80. rokov,“ povedal pre BBC Peter Morris, hlavný ekonóm v leteckej poradenskej spoločnosti Ascend by Cirium.

"V dizajne zaostalo pred skokovou zmenou v leteckej technológii - pred uhlíkovými kompozitmi a vysoko účinnými motormi."

SkryťVypnúť reklamu

V dôsledku toho sa ich Airbus snažil predať. Spoločnosť vyrobila iba 251 kusov lietadiel. Program sa snažil dosiahnuť zisk, alebo aspoň návratnosť viac ako 25 miliárd dolárov, ktoré doň investovali.

Podľa výkonného riaditeľa Airbusu Philippa Muhna projekt priniesol významné výhody pre organizáciu, ktorá sa vyvinula zo zoskupenia výrobcov z rôznych krajín.

„Bolo to lietadlo, ktoré umožnilo spoločnosti integrovať sa z technického, priemyselného aj kultúrneho hľadiska,“ vysvetľuje.

"A potom, samozrejme, všetky investície do technológie A380 boli základom toho, čím je A350 dnes."

Pre Emirates priniesol úspech

Spoločnosť Emirates superjumbo využila na vytvorenie globálnej siete diaľkových trás s vysokou hustotou so stredom na svojej základni v Dubaji. To jej pomohlo stať sa jednou z najväčších leteckých spoločností na svete.

SkryťVypnúť reklamu

„Pre Emirates to vytvorilo medzeru na trhu. Bez A380 by Emirates nikdy nedosiahli úroveň, ktorú dosiahli. Podarilo sa im vytvoriť niečo, čo pomohlo vybudovať prestíž Dubaja a vytvorilo trh aj pre lietadlo. Fungovalo to," vysvetľuje Peter Morris.

Pre iné letecké spoločnosti malo superjumbo menší úspech. Obsadiť všetky miesta na palube lietadla môže byť problém – a keď vypukla pandémia covidu, bola prakticky celá flotila uzemnená.

Zatiaľ čo niektorí dopravcovia ich teraz vracajú späť, iní, ako napríklad Lufthansa či Air France, sa rozhodli svoje flotily A380 definitívne vyradiť.

To vyvoláva otázku, čo sa stane s nepoužívanými lietadlami. Teoreticky by mohli lietať celé desaťročia. Ale podľa Ascend by Cirium je trh s použitými lietadlami pre takéto veľké lietadlá „malý až žiadny“.

SkryťVypnúť reklamu

Našli si miesto v histórii

Je teda pravdepodobné, že viac A380 jednoducho pôjde na šrotovisko tak, ako aj predchádzajúcich sedem.

Spoločnosť Emirates, ktorá má 118 lietadiel A380, tvrdí, že s nimi bude lietať počas nasledujúcich dvoch desaťročí – aj keď časom sa ich počet pravdepodobne zníži, keď budú pripravené novšie lietadlá.

Bez ohľadu na to, ako dlho boli v službe, historik letectva Shea Oakley si myslí, že superjumbo už má svoje miesto v histórii.

"Tragické pre Airbus je to, že postavili technologické majstrovské dielo, ale zvolili si nesprávnu víziu. Bolo to skvelé lietadlo, no na tú dobu zlá voľba," hovorí.

"Nie som si istý, či niekedy bude existovať väčšie komerčné lietadlo ako A380," dodal Oakley.

Na Slovensku tento typ lietadla nikdy nepristál, naše letiská ho nedokážu prijať pre nedostatočnú dĺžku dráh či malý parkovací priestor. V roku 2017 však absolvoval letovú ukážku na leteckom dni na Sliači.

SkryťVypnúť reklamu

Airbus

Generálny riaditeľ Airbusu Guillaume Faury, riaditeľka pre udržateľnosť a komunikáciu Julie Kitcherová a finančný riaditeľ Thomas Toepfer.

Viaceré závislosti Európy vytvárajú bezpečnostné riziká.


TASR
Ilustračné foto

Airbus vlani zápasil tiež s pretrvávajúcimi problémami vo svojich dodávateľských reťazcoch.


TASR
Súvisiace témy: Lietadlá
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 5. 2025)
USD 1.131
AUD 1.761
CZK 24.942
JPY 162.190
CAD 1.568
GBP 0.843
HUF 403.730
PLN 4.246
CHF 0.934
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 487
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 250
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 907
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 878
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 481
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 175
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 954
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 098
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 116
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 065
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 629
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 876
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 333
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 116
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 065
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 629
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 876
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 333
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu