SME

Airbus dodal posledné superjumbo, prevzala ho spoločnosť Emirates

Emirates odkúpil viac ako polovicu flotily.

Letová ukážka najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380.Letová ukážka najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380. (Zdroj: TASR/AP)

DUBAJ. Európsky výrobca Airbus dnes dodal posledné lietadlo typu A380. Najväčšie komerčné lietadlo prevzala letecká spoločnosť Emirates, ktorá bola jeho najvýznamnejším odberateľom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Superjumbo bude pokračovať v lietaní, ale jeho dlhodobá budúcnosť zostáva neistá. Zdá sa, že Emirates, ktorá vlastní 123 kusov, čiže zhruba polovicu flotily A380, ju bude používať ešte veľa rokov. Informoval o tom spravodajský portál BBC.

Súvisiaci článok Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom? Čítajte 

Niekoľko ďalších leteckých spoločností však už A380 prestalo počas pandémie používať a niektoré už boli zošrotované.

SkryťVypnúť reklamu

A380 je najväčšie dopravné lietadlo na svete. V štandardnej konfigurácii odvezie 545 pasažierov – hoci teoreticky môže odviezť až 853 ľudí.

Komplikovaný kolos s ľahkým riadením

Poschodový kolos má štyri motory, rozpätie krídel 80 metrov a maximálnu vzletovú hmotnosť 560 ton. Je tiež veľmi zložitý – obsahuje približne 530 km káblov.

Podľa Alexa Scerriho, bývalého kapitána A380, je však riadenie tohto kolosu porovnateľne ľahké, ako riadenie menšieho lietadla A320.

"Je pozoruhodne svižné, naozaj nevyzerá ako 600-tonové lietadlo."

Projekt vznikol začiatkom 90. rokov minulého storočia. A380 mal byť symbolom európskej priemyselnej zdatnosti, vlajkovou loďou flotily Airbusu a mal byť nasledovníkom mýtického lietadla 747 amerického rivala Boeing.

SkryťVypnúť reklamu

V tom čase sa všeobecne predpokladalo, že hlavné letiskové uzly po celom svete budú stále viac a viac preťažené, keďže mestá rástli a letecká doprava sa znásobovala. To by vytvorilo trh pre veľmi veľké lietadlá, ktoré by mohli prepraviť viac cestujúcich bez zvýšenia počtu letov.

Airbus sa rozhodol ukončiť výrobu A380 od februára 2019, teda ešte pred začiatkom pandémie Covid-19.

A380 zaostal za ostatnými lietadlami

Už v čase, keď A380 uskutočnil svoj prvý komerčný let v roku 2007, však bol odsúdený na zánik. Boeing potichu uvádzal na trh dlhé verzie svojho ekonomického dvojmotorového lietadla 777 a zároveň vyvíjal 787 Dreamliner.

Model 787 bol dizajn, ktorý maximálne využil pokroky v technológii motora, ako aj v kompozitných materiáloch a aerodynamike. Výsledkom bolo lietadlo, ktoré bolo oveľa efektívnejšie ako predchádzajúce modely, spotrebovalo menej paliva, a preto bolo lacnejšie na prevádzku.

SkryťVypnúť reklamu

Spolu s vlastným Airbusom A350, ktorý bol uvedený na trh o niekoľko rokov neskôr, zmenil podobu trhu.

Namiesto používania obrovských lietadiel na prepravu množstva ľudí medzi „uzlovými“ letiskami mohli teraz letecké spoločnosti lietať s menšími lietadlami na menej preplnených priamych trasách medzi mestami, ktoré by predtým neboli životaschopné.

Nákladný na prevádzku

V porovnaní s týmito novými konštrukciami bol štvormotorový A380 drahý na nákup aj nákladný na prevádzku.

„Technológia A380 bola v podstate z 80. rokov,“ povedal pre BBC Peter Morris, hlavný ekonóm v leteckej poradenskej spoločnosti Ascend by Cirium.

"V dizajne zaostalo pred skokovou zmenou v leteckej technológii - pred uhlíkovými kompozitmi a vysoko účinnými motormi."

SkryťVypnúť reklamu

V dôsledku toho sa ich Airbus snažil predať. Spoločnosť vyrobila iba 251 kusov lietadiel. Program sa snažil dosiahnuť zisk, alebo aspoň návratnosť viac ako 25 miliárd dolárov, ktoré doň investovali.

Podľa výkonného riaditeľa Airbusu Philippa Muhna projekt priniesol významné výhody pre organizáciu, ktorá sa vyvinula zo zoskupenia výrobcov z rôznych krajín.

„Bolo to lietadlo, ktoré umožnilo spoločnosti integrovať sa z technického, priemyselného aj kultúrneho hľadiska,“ vysvetľuje.

"A potom, samozrejme, všetky investície do technológie A380 boli základom toho, čím je A350 dnes."

Pre Emirates priniesol úspech

Spoločnosť Emirates superjumbo využila na vytvorenie globálnej siete diaľkových trás s vysokou hustotou so stredom na svojej základni v Dubaji. To jej pomohlo stať sa jednou z najväčších leteckých spoločností na svete.

SkryťVypnúť reklamu

„Pre Emirates to vytvorilo medzeru na trhu. Bez A380 by Emirates nikdy nedosiahli úroveň, ktorú dosiahli. Podarilo sa im vytvoriť niečo, čo pomohlo vybudovať prestíž Dubaja a vytvorilo trh aj pre lietadlo. Fungovalo to," vysvetľuje Peter Morris.

Pre iné letecké spoločnosti malo superjumbo menší úspech. Obsadiť všetky miesta na palube lietadla môže byť problém – a keď vypukla pandémia covidu, bola prakticky celá flotila uzemnená.

Zatiaľ čo niektorí dopravcovia ich teraz vracajú späť, iní, ako napríklad Lufthansa či Air France, sa rozhodli svoje flotily A380 definitívne vyradiť.

To vyvoláva otázku, čo sa stane s nepoužívanými lietadlami. Teoreticky by mohli lietať celé desaťročia. Ale podľa Ascend by Cirium je trh s použitými lietadlami pre takéto veľké lietadlá „malý až žiadny“.

SkryťVypnúť reklamu

Našli si miesto v histórii

Je teda pravdepodobné, že viac A380 jednoducho pôjde na šrotovisko tak, ako aj predchádzajúcich sedem.

Spoločnosť Emirates, ktorá má 118 lietadiel A380, tvrdí, že s nimi bude lietať počas nasledujúcich dvoch desaťročí – aj keď časom sa ich počet pravdepodobne zníži, keď budú pripravené novšie lietadlá.

Bez ohľadu na to, ako dlho boli v službe, historik letectva Shea Oakley si myslí, že superjumbo už má svoje miesto v histórii.

"Tragické pre Airbus je to, že postavili technologické majstrovské dielo, ale zvolili si nesprávnu víziu. Bolo to skvelé lietadlo, no na tú dobu zlá voľba," hovorí.

"Nie som si istý, či niekedy bude existovať väčšie komerčné lietadlo ako A380," dodal Oakley.

Na Slovensku tento typ lietadla nikdy nepristál, naše letiská ho nedokážu prijať pre nedostatočnú dĺžku dráh či malý parkovací priestor. V roku 2017 však absolvoval letovú ukážku na leteckom dni na Sliači.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 244
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 558
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 023
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 259
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 675
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 379
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 205
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 389
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 051
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 440
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 675
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 379
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 205
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 389
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 051
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 440
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu