SME
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Airbus dodal posledné superjumbo, prevzala ho spoločnosť Emirates

Emirates odkúpil viac ako polovicu flotily.

Letová ukážka najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380.Letová ukážka najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380. (Zdroj: TASR/AP)

DUBAJ. Európsky výrobca Airbus dnes dodal posledné lietadlo typu A380. Najväčšie komerčné lietadlo prevzala letecká spoločnosť Emirates, ktorá bola jeho najvýznamnejším odberateľom.

Superjumbo bude pokračovať v lietaní, ale jeho dlhodobá budúcnosť zostáva neistá. Zdá sa, že Emirates, ktorá vlastní 123 kusov, čiže zhruba polovicu flotily A380, ju bude používať ešte veľa rokov. Informoval o tom spravodajský portál BBC.

Súvisiaci článok Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom? Čítajte 

Niekoľko ďalších leteckých spoločností však už A380 prestalo počas pandémie používať a niektoré už boli zošrotované.

SkryťVypnúť reklamu

A380 je najväčšie dopravné lietadlo na svete. V štandardnej konfigurácii odvezie 545 pasažierov – hoci teoreticky môže odviezť až 853 ľudí.

Komplikovaný kolos s ľahkým riadením

Poschodový kolos má štyri motory, rozpätie krídel 80 metrov a maximálnu vzletovú hmotnosť 560 ton. Je tiež veľmi zložitý – obsahuje približne 530 km káblov.

Podľa Alexa Scerriho, bývalého kapitána A380, je však riadenie tohto kolosu porovnateľne ľahké, ako riadenie menšieho lietadla A320.

"Je pozoruhodne svižné, naozaj nevyzerá ako 600-tonové lietadlo."

Projekt vznikol začiatkom 90. rokov minulého storočia. A380 mal byť symbolom európskej priemyselnej zdatnosti, vlajkovou loďou flotily Airbusu a mal byť nasledovníkom mýtického lietadla 747 amerického rivala Boeing.

SkryťVypnúť reklamu

V tom čase sa všeobecne predpokladalo, že hlavné letiskové uzly po celom svete budú stále viac a viac preťažené, keďže mestá rástli a letecká doprava sa znásobovala. To by vytvorilo trh pre veľmi veľké lietadlá, ktoré by mohli prepraviť viac cestujúcich bez zvýšenia počtu letov.

Airbus sa rozhodol ukončiť výrobu A380 od februára 2019, teda ešte pred začiatkom pandémie Covid-19.

A380 zaostal za ostatnými lietadlami

Už v čase, keď A380 uskutočnil svoj prvý komerčný let v roku 2007, však bol odsúdený na zánik. Boeing potichu uvádzal na trh dlhé verzie svojho ekonomického dvojmotorového lietadla 777 a zároveň vyvíjal 787 Dreamliner.

Model 787 bol dizajn, ktorý maximálne využil pokroky v technológii motora, ako aj v kompozitných materiáloch a aerodynamike. Výsledkom bolo lietadlo, ktoré bolo oveľa efektívnejšie ako predchádzajúce modely, spotrebovalo menej paliva, a preto bolo lacnejšie na prevádzku.

SkryťVypnúť reklamu

Spolu s vlastným Airbusom A350, ktorý bol uvedený na trh o niekoľko rokov neskôr, zmenil podobu trhu.

Namiesto používania obrovských lietadiel na prepravu množstva ľudí medzi „uzlovými“ letiskami mohli teraz letecké spoločnosti lietať s menšími lietadlami na menej preplnených priamych trasách medzi mestami, ktoré by predtým neboli životaschopné.

Nákladný na prevádzku

V porovnaní s týmito novými konštrukciami bol štvormotorový A380 drahý na nákup aj nákladný na prevádzku.

„Technológia A380 bola v podstate z 80. rokov,“ povedal pre BBC Peter Morris, hlavný ekonóm v leteckej poradenskej spoločnosti Ascend by Cirium.

"V dizajne zaostalo pred skokovou zmenou v leteckej technológii - pred uhlíkovými kompozitmi a vysoko účinnými motormi."

SkryťVypnúť reklamu

V dôsledku toho sa ich Airbus snažil predať. Spoločnosť vyrobila iba 251 kusov lietadiel. Program sa snažil dosiahnuť zisk, alebo aspoň návratnosť viac ako 25 miliárd dolárov, ktoré doň investovali.

Podľa výkonného riaditeľa Airbusu Philippa Muhna projekt priniesol významné výhody pre organizáciu, ktorá sa vyvinula zo zoskupenia výrobcov z rôznych krajín.

„Bolo to lietadlo, ktoré umožnilo spoločnosti integrovať sa z technického, priemyselného aj kultúrneho hľadiska,“ vysvetľuje.

"A potom, samozrejme, všetky investície do technológie A380 boli základom toho, čím je A350 dnes."

Pre Emirates priniesol úspech

Spoločnosť Emirates superjumbo využila na vytvorenie globálnej siete diaľkových trás s vysokou hustotou so stredom na svojej základni v Dubaji. To jej pomohlo stať sa jednou z najväčších leteckých spoločností na svete.

SkryťVypnúť reklamu

„Pre Emirates to vytvorilo medzeru na trhu. Bez A380 by Emirates nikdy nedosiahli úroveň, ktorú dosiahli. Podarilo sa im vytvoriť niečo, čo pomohlo vybudovať prestíž Dubaja a vytvorilo trh aj pre lietadlo. Fungovalo to," vysvetľuje Peter Morris.

Pre iné letecké spoločnosti malo superjumbo menší úspech. Obsadiť všetky miesta na palube lietadla môže byť problém – a keď vypukla pandémia covidu, bola prakticky celá flotila uzemnená.

Zatiaľ čo niektorí dopravcovia ich teraz vracajú späť, iní, ako napríklad Lufthansa či Air France, sa rozhodli svoje flotily A380 definitívne vyradiť.

To vyvoláva otázku, čo sa stane s nepoužívanými lietadlami. Teoreticky by mohli lietať celé desaťročia. Ale podľa Ascend by Cirium je trh s použitými lietadlami pre takéto veľké lietadlá „malý až žiadny“.

SkryťVypnúť reklamu

Našli si miesto v histórii

Je teda pravdepodobné, že viac A380 jednoducho pôjde na šrotovisko tak, ako aj predchádzajúcich sedem.

Spoločnosť Emirates, ktorá má 118 lietadiel A380, tvrdí, že s nimi bude lietať počas nasledujúcich dvoch desaťročí – aj keď časom sa ich počet pravdepodobne zníži, keď budú pripravené novšie lietadlá.

Bez ohľadu na to, ako dlho boli v službe, historik letectva Shea Oakley si myslí, že superjumbo už má svoje miesto v histórii.

"Tragické pre Airbus je to, že postavili technologické majstrovské dielo, ale zvolili si nesprávnu víziu. Bolo to skvelé lietadlo, no na tú dobu zlá voľba," hovorí.

"Nie som si istý, či niekedy bude existovať väčšie komerčné lietadlo ako A380," dodal Oakley.

Na Slovensku tento typ lietadla nikdy nepristál, naše letiská ho nedokážu prijať pre nedostatočnú dĺžku dráh či malý parkovací priestor. V roku 2017 však absolvoval letovú ukážku na leteckom dni na Sliači.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 7. 2022)
USD 1.018
AUD 1.496
CZK 24.778
JPY 137.710
CAD 1.327
GBP 0.857
HUF 411.800
PLN 4.771
CHF 0.990
SEK 10.745

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  6. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  7. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  8. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  1. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  4. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  5. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  8. Kraj Sveta má novú atrakciu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 640
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 16 054
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 940
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 252
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 697
  6. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 411
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 859
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 315

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 196
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 339
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 033
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 918
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 470
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 142
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 427
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 015
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


8 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


7 h
Jachtu Lady M v hodnote 65 miliónov eur patriacu Alexejovi Mordašovovi zadržali talianske úrady v marci.

Niektoré štáty sa boja precedensu.


9 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Neprehliadnite tiež

Platná 200-korunová bankovka hore a od júla neplatná, s tenším prúžkom pod ňou.

Ako platiť na dovolenke.


11 h
Stavenisko diaľnica D1 v Likavke.

Diaľničiari dostatočne nevysvetlili, prečo za rovnakú službu zaplatí Slovensko dvakrát.


a 3 ďalší 14 h
Vizualizácia novej etapy projektu Slnečnice

Stavať sa má hlavne v Bratislave.


30. jún
Motorom rastu cien bolo aj v januári zdraženie energií.

Trhové ceny elektriny dosiahli nové rekordy.


SITA 16 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 196
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 339
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 033
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 918
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 470
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 142
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 427
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 015
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťZatvoriť reklamu