BRATISLAVA. Predpovede na tento rok pre automobilový sektor nie sú optimistické. Podľa analýzy nadnárodnej spoločnosti Expense Reduction Analysts, problémy budú mať nielen firmy z automotive sektora a naň naviazaných odvetví, ale v podstate každá spoločnosť, ktorá mobilitu potrebuje.
„Pri súčasnom nastavení trhu je nevyhnutné, aby firmy kontrolovali dodacie lehoty nových vozidiel s predstihom a častejšie tiež konzultovali s dodávateľom alebo dodávateľmi zmenené podmienky,“ uviedol odborník Expense Reduction Analysts Juraj Janči.
Automobilky majú za sebou ďalší ťažký rok.
Kým v roku 2020 protipandemické opatrenia krajín odstavili ich výrobu na viac ako pol roka, vlani bojovali s problémami s logistikou a najmä nedostatkom čipov a polovodičov.
„Obrovské problémy, spôsobené nedostatkom elektronických komponentov, nie sú jediné, s ktorými sa musí automobilový priemysel v súčasnosti vysporiadať. Existujú ďalšie problémy, dokonca opakovane v niekoľkých hodnotových reťazcoch, ktoré ovplyvňujú tento sektor,“ doplnil executive partner spoločnosti Expense Reduction Analysts Henk Postmus.
Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých potrebných surovín, ako je horčík, železo, meď, uhlie a guma.
„Problémom sú aj zvýšené náklady na palivo a tiež na námornú dopravu, ktorá je nosným dopravným prostriedkom pre automotive sektor,“ dodal Janči, podľa ktorého nepomáha ani energetická kríza s historicky najvyššími nákladmi na energie.
Čakacie lehoty na nové vozidlá sú dnes podľa neho veľkým problémom. „Lokálne zásoby sú prakticky vypredané, a to pri všetkých značkách. Dodacie lehoty sa stále predlžujú, minimum je 6 až 8 mesiacov,“ konštatoval Janči.
Obdobne je to v prípade potreby náhradných a nájomných vozidiel. „Poskytovatelia prenájmov nedokážu rozšíriť alebo obnoviť svoje vozové parky v dôsledku oneskorení v dodávkach nových vozidiel resp. ich nedostatku,“ uzavrel Postmus.