Kedysi sa telefonovalo až po desiatej večer. Prečo telefóny cez deň takmer nezvonili?

(Zdroj: m.smedata.sk)

Spomienky, ktoré by nechcel vrátiť nikto.

„Dobre, dobre, končím. Večer pokecáme,“ väčšina telefonátov na Slovensku mala v prvých rokoch tohto storočia krátky priebeh.

Ľuďom sa zvykli rozviazať jazyky až večer po 22:00 alebo počas víkendov a sviatkov. Prečo? Pretože iba vtedy mohli čerpať „voľné“ minúty.

Boli to časy, keď sme sledovali, koľko minút a kam sme prevolali, keďže minúta hovoru do siete iného operátora stála aj 14,50 Sk a aktivácia roamingu 5 000 Sk. A bonus? Ak ste chceli zmenu, tak prenesenie čísla k inému operátorovi trvalo 25 dní.

Technologický vývoj zmenil za ostatné roky svet a výrazne ovplyvnil aj naše životy. Niektoré kauzy sa dodnes nevyriešili a iné zas zostali ukážkovým príkladom komunikácie. Pamätáte si Kauzu Cícerka?

Rok 2007: Začiatok mobilnej revolúcie

V roku 2007 sa udiali dve zásadné udalosti, ktoré zmenili svet mobilnej komunikácie. Steve Jobs predstavil prvý iPhone a na Slovensku začal fungovať tretí mobilný operátor. Prvenstvo Apple je však pre niekoho dodnes diskutabilné.

„Domnievame sa, že Apple skopíroval náš telefón LG KE850 Prada po odhalení jeho dizajnu. Predstavili sme ho v rámci iF Design Award a získali zaň cenu v septembri 2006, čo chápeme tak, že Apple ukradol náš nápad,“ povedal šéf LG Woo-Young Kwak pre portál Wired.com.

LG začal predávať svoj telefón už v polovici decembra, oficiálne ho však predstavil až o deväť dní po uvedení iPhone.

Proti iPhonu neskôr vystúpil aj jeho najväčší konkurent, Microsoft. Šéf Steve Ballmer neveril, že by iPhone mohol uspieť.

„Päťsto dolárov za telefón? Je to najdrahší telefón na svete a neoslovuje firemných zákazníkov, pretože nemá klávesnicu. Na vybavovanie e-mailov sa vôbec nehodí,“ reagoval pre USA Today Ballmer.

Na Slovensku ani v Česku sa prvý iPhone (2G) oficiálne nepredával, množstvo ľudí si ho však doviezlo zo zahraničia.

Po rokoch čakania prišiel tretí mobilný operátor

Po dlhých rokoch sporov začal v roku 2007 na Slovensku fungovať tretí mobilný operátor. O2 si na svoj štart zvolil symbolický dátum: 02.02.2007.

Na trh vstúpil s predplatenou kartou. S registráciou prvých zákazníkov začal ešte v decembri 2006 bez toho, aby oznámil, aké budú ceny služieb. Minúta hovoru vo vlastnej sieti napokon všetkých prekvapila. Stála len 2 Sk, do ostatných sietí volali zákazníci O2 za 8,50 Sk. Ako jediná predplatenka na trhu podporovala dátové prenosy cez GPRS/EDGE, pričom 1 MB stál 29 Sk (0,962 eur).

„Medzi základné hodnoty značky O2 patrí byť smelý, otvorený, zrozumiteľný a dôveryhodný a presne takí budú aj naši predajcovia k zákazníkom,“ povedala vtedajšia výkonná riaditeľka pre predaj Zuzana Řezníčková. Za 45 dní získali cez 500–tisíc záujemcov o predplatené karty O2 Jednotka.

Rok 2008: Volaj a nerieš

V septembri 2008 vyšli v New Yorku na pódium zástupcovia spoločností Google a T-Mobile. Predstavili nový smartfón HTC Dream, ktorý mal byť ozajstnou konkurenciou pre iPhone. Bol to prvý smartfón s operačným systémom Android a odštartoval éru dnes už najpopulárnejšieho a najrozšírenejšieho mobilného operačného systému.

Pod displejom sa skrývala vstavaná klávesnica, mobil zaujal aj ovládacími prvkami. Okrem bežných tlačidiel HTC ponúklo aj takzvaný trackball, čo bola malá guľôčka, ktorou sa dalo pohybovať do strán a prechádzať tak po displeji.

Na Slovensku sa začal predávať prvý iPhone 3G. Operátori zorganizovali v Bratislave polnočný predaj a ľudia naň stáli v dlhých radoch. Dostupný bol s 8 a 16 GB pamäťou, jeho cena bez paušálu presahovala 500 eur. Vojna medzi fanúšikmi značky Apple a zvyškom sveta sa mohla začať.

Začiatkom septembra O2 predstavilo novinku, program O2 Fér. Ten nanovo zadefinoval používanie telekomunikačných služieb.

O2 Fér so sebou priniesol najmä zrušenie viazanosti pri paušáloch, prehľadný cenník bez podmienok definovaných drobným písmom či platby len za služby, ktoré zákazník spotreboval.

2009: Smartfónové šialenstvo

Rok 2009 nepriniesol zásadné zmeny v technológiách. Všetky veľké technologické značky ako Twitter, Facebook, Google, Apple či Amazon už existovali. Koncom roka však už nestačilo mať klasický mobilný telefón a štandardom sa stal smartfón.

Celosvetový predaj smartfónov za rok 2009 vzrástol o 24 percent v porovnaní s rokom 2008. Tretí mobilný operátor dosiahol dôležitý míľnik. Na konci roka privítal v trnavskej pobočke svoju jubilejnú, 500-tisícu zákazníčku. Miriam získala volania na päť rokov zdarma. V predajni O2 na Trojičnom námestí v Trnave ju vítal generálny riaditeľ John McGuigan.

„Pol milióna aktívnych zákazníkov je dôkazom, že ponuka O2 Fér prináša slovenským zákazníkom to, čo potrebujú. Predovšetkým jednoduchosť, transparentnosť a veľmi výhodné ceny,“ reagoval na mieste McGuigan.

„Rozhodla som sa pre O2 Fér, lebo moji známi sú s ním veľmi spokojní. Ale päť rokov volaní zadarmo? Nemohla som tomu uveriť. Veľmi sa teším,“ povedala mladá učiteľka pre portál fony.sk.

Rok 2010: iPad a kroky k rýchlemu internetu

Oči technologického sveta sa v januári 2010 opäť zahľadeli do San Francisca. Steve Jobs, šéf Apple predstavil očakávaný produkt, ktorý znovu zmenil svet. Prvý tablet iPad.

Revolučné zariadenie, ktoré vyplnilo medzeru medzi smartfónmi a notebookmi prinieslo zmenu v tom, ako pracujeme s počítačmi a tiež ukázalo budúcnosť internetových aplikácií. iPad nebol prvý tablet, ale podľa Jobsa bol prelomový.

Za prvý mesiac sa podarilo predať jeden milión kusov, za prvý rok až 25 miliónov. Prvý iPad je dodnes považovaný za jeden z najúspešnejších produktov Apple.

Na Slovensku sa v roku 2010 začalo s testovaním novej technológie LTE, ktorá mala priniesť rýchlejší mobilný internet. O2 spustilo prvé skúšky v auguste v Banskej Bystrici, kde nainštalovalo dve základňové stanice, na ktorých testovalo správanie sa terminálu voči vzdialenému CORE v Prahe.

Operátor sa po testoch pochválil, že dlhodobo nameral priemerné hodnoty, o ktorých sa pred niekoľkými rokmi nesnívalo ani najväčším technologickým optimistom. Slovensko tak bolo len krok k rýchlemu mobilnému internetu.

Rok 2012: Prvý neobmedzený O2 Paušál

V ankete Mobil roka prišlo po niekoľkých rokoch dominancie iPhonov k zmene. Kategóriu high-end mobilu vyhral telefón Samsung Galaxy S III, ktorý porazil iPhone 5.

O tom, že iPhonu vyrástol zdatný protivník, svedčilo viac ako desať miliónov predobjednávok z rôznych krajín sveta a tisícky z Česka a Slovenska. Jeho cena bola 599 eur a vynikal skvelým displejom, 8 Mpix fotoaparátom a dokonca hlasovým asistentom pre Android S voice.

Preteky o prvenstvo pokračovali aj medzi operátormi na Slovensku. O2 predstavilo paušál so štedrým bonusom na kúpu zariadení, neobmedzenými SMS správami a po prvýkrát aj s neobmedzenými volaniami.

Ako prvý operátor na Slovensku odštartoval tiež pilotnú komerčnú prevádzku najrýchlejšieho mobilného internetu LTE vo vybraných obciach západného Slovenska, čím sa opäť zviditeľnil na pozícii technologického inovátora.

Rok 2015: Na pomoc cícerke a zrod značky s názorom

Začiatkom augusta Slovenskom zarezonoval príbeh 43-ročného muža. Ten prišiel do nemocnice v Banskej Bystrici s príznakmi otravy. Lekárovi hovoril o tom, čo zjedol a spomenul aj cícerovú nátierku od firmy Alfa Bio.

V smetnom koši v jeho domácnosti našli obal z nátierky, ktorý podrobili testom. Laboratórium, v ktorom ich robili, nemalo akreditáciu na smrteľne nebezpečnú baktériu Clostridium botulinum. Úrady však napriek tomu naznačili, že by v nátierke mohla byť táto baktéria. Muž ležal niekoľko týždňov v kóme, napokon úrady otravu z cícerovej nátierky nepotvrdili.

Firme však vznikli veľké straty, dokonca hrozilo väčšie prepúšťanie zamestnancov. Cícerovej nátierky sa zastalo viacero ľudí aj firiem.

Mobilný operátor O2 vystúpil s podporou Cícerovej nátierky jednoduchým inzerátom v médiách a sociálnych sieťach pod názvom Cícerová je nevinná.

„Odvtedy sa začal zaužívať pojem značka s názorom a my sme ten svoj vyjadrili často, a to aj v najúspešnejších kampaniach na Slovensku ako napríklad 17. november či pri kampaniach zameraných na zodpovedné dátovanie, či už zamerané na šoférov alebo zdieľanie hoaxov na sociálnych sieťach,“ uviedla vtedy spoločnosť O2.

Rok 2016: Férová nadácia rozdelila 100-tisíc eur

V kategórii Špičkový mobil v ankete Mobil roka 2016 vyhral Samsung Galaxy S7 edge. Tesne porazil iPhone 7 plus a vyslúžil si prezývku ambiciózny zabijak iPhonov.

Spoločnosť O2 zas v tomto roku naplno vstúpila do vôd CSR prostredníctvom Férovej Nadácie O2, ktorá v máji vyhlásila grantový program na podporu zamestnanosti mladých, začínajúcich podnikateľov alebo zvyšovania ich uplatniteľnosti či konkurencieschopnosti. V prvom roku jej fungovania rozdelili viac ako 100-tisíc eur pre 13 projektov.

Rok 2017: Lietajúce auto a príchod fixu

Spoločnosť AeroMobil predstavila nový model lietajúceho auta AeroMobil na svetovej automobilovej výstave Top Marques Show v Monacu.

„Dnešný deň je pre budúcnosť cestovania významný. Predstavenie AeroMobilu znamená, že sme pripravení prijať prvé predobjednávky a efektívnejšia osobná doprava sa čoskoro stane skutočnosťou,“ povedal pre TASR Juraj Vaculik, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ AeroMobilu pri predstavovaní lietajúceho auta.

Nový AeroMobil bol k dispozícii v limitovanej edícii 500 kusov, ponúkali ho za cenu medzi 1,2 až 1,5 milióna eur v závislosti od požiadaviek a špecifikácií zákazníkov.

O2 prinieslo na trh fixných telco služieb bezdrôtové pripojenie domácností a firiem technológiou LTE TDD. Bez nutnosti kopania jám pre káble malo porovnateľné parametre ako metalické siete a a dnes je dostupné už pre 80 percent ľudí na Slovensku.

Športová akadémia Mateja Tótha

Aj sponzoring O2 prešiel prerodom. Aj v tejto oblasti sa snažili hľadať aktivity, ktoré dávajú zmysel a sú trvalo udržateľné.

V úvode roka 2017 sa stali hlavným partnerom Športovej akadémie Mateja Tótha, ktorej ambíciou je ponúknuť celoročnú aktivitu pre najmenších s prepracovanou metodikou a jedinečným tréningovým programom, ktorý sa opiera o inovatívne metódy vo fyzioterapeutike, vývojovej kineziológii a detskej psychológii.

„S Matejom tak v pozícii hlavného partnera spolupracujeme dodnes pod názvom O2 Športová akadémia Mateja Tótha a za tie roky sa s jeho metódou cvičenia stretlo už množstvo detí na stovkách základných škôl,“ uviedla O2.

Rok 2019: Posun k digitálnej samoobsluhe

V roku 2019 fungovalo 26 miliárd zariadení, ktoré boli neustále pripojené na internet. Online boli už aj zariadenia v domácnostiach, inteligentné mestá s technológiou na riadenie dopravy či prístroje v poľnohospodárstve, ktoré analyzovali pôdu a riadili systémy automatizácie v skleníkoch.

Automatizácia prišla aj do našich telefónov. V O2 ako prví z operátorov už v roku 2019 umožnili predaj produktov formou asistovanej samoobsluhy. Transparentnosť takéhoto predaja spočívala najmä v tom, že zákazník videl na obrazovke presne to, čo jeho obsluhujúci asistent.

2020: Príchod 5G a štart Radosti

Rok 2020 bude navždy spojený so štartom verejnej testovacej prevádzky 5G siete. Do vybraných lokalít Bratislavy ju prinieslo O2. Dnes je 5G rozšírené v ďalších lokalitách.

„5G umožní lepšie využitie frekvenčného spektra, čo prinesie benefit výkonnejšej a dostupnejšej siete pre zákazníka. Sieť má však fyzické kapacitné limity,“ naznačil šéf O2 Igor Tóth.

V roku 2020 vznikol projekt čisto digitálneho operátora pod názvom Radosť. Ten je zameraný na dátovo orientovaných zákazníkov, ktorí na využívanie mobilných služieb nepotrebujú predajne ani infolinku. Všetko vybavia prostredníctvom aplikácie, z ktorej ovládajú kompletné menu svojho operátora.

Rok 2020 bol o témach spojených s aktivitami zameranými na pomoc ľuďom, ktorí sa ocitli v domácej izolácii vyplývajúcej z protipandemických opatrení.

Mobilní operátori sa rozhodli pre zmiernenie problémov vyplývajúcich z prvej vlny pandémie koronavírusu ponúknuť zákazníkom množstvo benefitov ako neobmedzené dáta alebo dočasný bezplatný prístup k službe HBO GO. Férová nadácia O2 podporila štedrým grantom projekty, online platformy či iniciatívy, ktoré sa zaoberajú otázkou digitálneho vzdelávania na diaľku.

2021: Temné stránky dezinformácií

V roku 2021 odštartovali v O2 iniciatívu, ktorá si dávala za cieľ zlepšiť povedomie o tom, že na internete sa nedá veriť všetkému, dokonca ani svojim očiam a ušiam.

Hoaxy a dezinformácie majú potenciál ublížiť ľuďom aj ich blízkym. Kampaň spustili deepfake videom, v ktorom pomocou technológie do úst moderátorky Zlatice Švajdovej Puškárovej vložili slová a výroky, ktoré sama nikdy nepovedala.

Jej tvár sa postupne mení na tvár influencerky Kristíny Tormovej, ktorá vysvetľuje, že informácie dostupné na internete nemusia byť vždy pravdivé.

„Toto deepfake video sa medzičasom stalo najúspešnejším príspevkom na všetkých sociálnych sieťach O2 v celej jeho histórii. Len na Facebooku malo viac ako 1,7 milióna pozretí, pričom organický zásah tvoril viac ako 1,5 milióna používateľov. Najviac nás teší to, že video má vysokú mieru pozretí, keď ho do konca dopozeralo až 18 percent všetkých zasiahnutých ľudí,“ vysvetľuje Lucia Petrášová, šéfka komunikácie a značky O2 Slovakia.

Rok 2022: 15. výročie

Posledným míľnikom v technologickom vývoji je 15. výročie, ktoré oslavuje O2.

Trh, ktorý bol na Slovensku pred 15 rokmi, nedával novému operátorovi veľa šancí na úspech. Napriek tomu sa O2 podarilo vybudovať konkurencieschopného plnohodnotného telekomunikačného operátora, ktorý často udáva trendy v mobilnej komunikácii. Dnes má viac ako dva milióny zákazníkov.

Svoje 15. výročie oslávi spolu so zákazníkmi, ktorým daruje službu VOYO na tri mesiace bezplatne, 15 GB dát či výraznú narodeninovú cenovku na obľúbené slúchadlá O2 Pods.

„Máme čo povedať aj zákazníkom, ktorí od telekomunikačných služieb očakávajú viac ako prístup k internetu či spojenie so svojimi blízkymi prostredníctvom hlasu a správ. Aj naďalej budeme robiť veľké veci jednoducho,“ hovorí generálny riaditeľ O2 Igor Tóth.

Tento článok vám prináša O2.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Pochybný ozdravný plán a zvýhodňovanie svojich. Kde zmizol majetok Arcy?

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.


10. aug
Vyústenie ropovodu Družba v rafinérii Slovnaft.

Slovnaft zaplatil za Rusov milióny. Dostane ich späť? (otázky a odpovede)

Nebolo to prvý a zrejme ani poslednýkrát, čo sa dodávky na Slovensko zastavili.


10. aug

Letenky za 9,99 eura končia. Ako Ryanair poráža krízy?

Letecká spoločnosť z Írska je v zisku, ale letenky bude zdražovať.


9. aug
Členovia boardu Pixel Federation, Marek Stankovič a Daniel Duranka

Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu, rozrastá sa

Slovenské videoherné štúdio ťahá nahor aj pokračovanie trháku, s ktorými začínalo.


8. aug
Priepustný ventil v skladových priestoroch rafinérie akciovej spoločnosti Slovnaft v Bratislave.

Ruská ropa na Slovensko netečie. Slovnaft sa núka, že zaplatí za Rusov

Kremeľ môže rozohrávať ďalšiu hru, podobnú tej s plynom.


9. aug
SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu