SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Nedostatok polovodičov bude obmedzovať predaj áut aj tento rok, očakáva analytik

Polovodičová kríza odznie najskôr až v budúcom roku.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Nízka ponuka v dôsledku polovodičovej krízy bude obmedzujúcim faktorom v predaji nových áut v Európe najskôr aj počas tohto roka a bude naďalej výrazne brzdiť popandemické oživenie. Uviedol to v aktuálnej analýze analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Nedostatočná ponuka sa podľa neho prejaví najmä na dlhšom cykle obnovy, ale môže sa ukázať aj na zvýšenom cenovom tlaku, najmä na trhu s jazdenými autami.

Nesúlad medzi ponukou a dopytom by mohol zvýrazňovať aj čoraz väčší posun automobiliek k produkcii vozidiel s alternatívnym pohonom, a to v snahe splniť prísne regulácie na celkové emisie produkovaných áut.

SkryťVypnúť reklamu

"Napriek tomu, v tomto roku predsa len už očakávame rast predajov nových áut v Európe, hoci na predpandemické úrovne sa v dôsledku nepostačujúcej ponuky predaje stále pravdepodobne nedostanú. Polovodičová kríza by sa počas roka mala postupne zmierňovať, hoci plne najskôr odznie až v budúcom roku," avizoval Koršňák.

Súvisiaci článok EÚ chce na cestách bezemisné autá. Čo hrozí slovenským automobilkám? Čítajte 

Problém s produkčnými kapacitami

Dôsledkom viac ako dvojročného výpadku v predajoch áut by podľa neho mohol byť pomerne silný dopyt po nových autách po odznení polovodičovej krízy.

"Akumulácia neuspokojeného dopytu z posledných rokov by mohla skokovo zvyšovať záujem o kúpu nového auta aj výraznejšie nad úrovne spred pandémie a aj v období tesne po odznení polovodičovej krízy tak môžu byť obmedzujúcim faktorom skôr produkčné kapacity európskych výrobcov. Tie totiž nebudú mať záujem radikálne zvyšovať svoje výrobné kapacity, keďže zvýšený dopyt, ktorý nebudú vedieť okamžite uspokojiť, by mal mať len prechodný charakter," myslí si analytik.

SkryťVypnúť reklamu

Pohľad na priebeh predajov nových áut v Európe naznačuje, že za ich chýbajúcim zotavením v minulom roku nie je ani tak nízky dopyt, ale skôr nepriame dôsledky pandémie na globálne subdodávateľské reťazce.

Ľubomír Koršňák, analytik

Pripomenul, že pozitívne očakávania vyplývajúce z pomerne rýchleho popandemického oživenia trhu s novými autami v druhej polovici roka 2020 sa v minulom roku nenaplnili. Napriek nízkej porovnávacej báze, kedy predaje áut v roku 2020 v Európe zaznamenali 6-ročné minimum, a aspoň čiastočnému zmierneniu pandemických reštrikcií vo väčšine krajín EÚ, sa predaje nových áut v Európe v roku 2021 nezvyšovali.

Dopyt rástol na Slovensku i v Česku

Väčšina krajín EÚ (18 z 26 krajín EÚ s údajmi o predaji áut), vrátane Česka (2,9 percenta) a Slovenska (1,5 percenta), predsa len zaznamenala medziročný nárast predajov, niektoré dokonca aj pomerne významný (Grécko o 27 percent, Chorvátsko o 23, Írsko o 21, či Estónsko o 20 percent).

Najväčší európsky trh s novými autami, Nemecko, sa však medziročne prepadol o takmer desatinu (9,3 percenta).

SkryťVypnúť reklamu

"Pohľad na priebeh predajov nových áut v Európe naznačuje, že za ich chýbajúcim zotavením v minulom roku nie je ani tak nízky dopyt, ale skôr nepriame dôsledky pandémie na globálne subdodávateľské reťazce. Výpadky v dodávkach komponentov citeľne znižovali ponuku nových áut v Európe, ktorá tak nedokázala pokrývať zotavujúci sa dopyt," vysvetlil Koršňák.

Vlani sa očakávania nenaplnili

Poznamenal, že po pandémiou ovplyvnenom úvode roka sa aj na základe skúsenosti z roku 2020 očakávalo vlani pomerne rýchle zotavenie predajov áut v Európe naspäť k predpandemickým úrovniam, najmä počas leta. "Tieto očakávania sa však ani zďaleka nenaplnili," podčiarkol.

Po zohľadnení sezónnych faktorov zaznamenali predaje nových áut svoje maximum už v pandémiou stále poznačenom marci. Následne začali pozvoľna klesať, pričom pokles sa počas leta zvýrazňoval a vyvrcholil v októbri.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné dva mesiace roka síce už priniesli malú nádej a jemné oživenie predajov, avšak za úrovňami z prvej polovice roka stále výrazne zaostávali. V priemere sa v druhej polovici roka predalo v EÚ až o 15 percent menej nových áut ako v jeho pandémiou stále ovplyvnenej prvej polovici, dodal Koršňák.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 5. 2022)
USD 1.058
AUD 1.498
CZK 24.670
JPY 135.340
CAD 1.353
GBP 0.848
HUF 382.930
PLN 4.637
CHF 1.028
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 537
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 336
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 109
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 576
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 678
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 411
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 095
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 999

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 14 837
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 114
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 747
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 759
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 100
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 365
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 145
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pásku strihá trojica Pellegrini, Kollár, Obický a primátor Ragan.

Vranovská športová hala stála 1,6 milióna eur.


11 h
Tréner Craig Ramsay na lavičke slovenskej reprezentácie.

Tréner vysvetlil stiahnutie Pospíšila.


8 h
Týždeň Petra Schutza

Podvodníci s ropou a s „pomocou rodinám“.


19. máj
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


8 h

Neprehliadnite tiež

Pred ruskou agresiou na Ukrajine sa dovážali spoza východnej hranice Slovenska zväčša suroviny pre fabriky, teraz sú to hlavne obilniny a oleje.

Pomohol by logistický park v lokalite Bočiar.


a 1 ďalší 11 h

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


17 h

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 18 h
Šéf Odborového zväzu KOVO Emil Machyna počas tlačového brífingu v Žiline.

Odborári začiatkom júna zmapujú ochotu ľudí zapojiť sa do štrajku.


SITA 18 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 14 837
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 114
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 747
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 759
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 100
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 365
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 145
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu