SME

Vláda schválila plán prípravy a výstavy železničných projektov

Harmonogram je jedným z míľnikov plánu obnovy.

Rokovanie vlády.Rokovanie vlády. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vláda v stredu schválila s pripomienkami indikatívny harmonogram prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV).

Príprava projektov podľa harmonogramu by mala umožniť systematicky realizovať projekty s najvyššou hodnotou za peniaze.

Míľnik plánu obnovy

Harmonogram je jedným z míľnikov plánu obnovy. Podľa materiálu je potrebné sústrediť sa na dokončenie už realizovaných stavieb najmä zo zdrojov Európskej únie (EÚ) a zvládnutie verejných obstarávaní na zhotoviteľa pre vysoko pripravené projekty, opäť najmä financované zo zdrojov EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Zaraďovanie projektov do harmonogramu je v súlade s materiálom Priority v obnove a rozvoji železničnej infraštruktúry a rešpektuje finančné obmedzenia rozpočtu verejnej správy. Indikatívnym stropom pre celkovú alokáciu má byť úroveň 0,4 % hrubého domáceho produktu (HDP) v stálych cenách.

Do rozpočtu boli započítané prostriedky štátneho rozpočtu, vlastné zdroje Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a prostriedky zo zdrojov EÚ (indikácie pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra, Operačný program Slovensko, Nástroj na prepájanie Európy a Plán obnovy a odolnosti SR).

Dominantným zdrojom financovania sú podľa harmonogramu práve zdroje EÚ, približne 0,3 % HDP, ktoré sú doplnené o zdroje štátneho rozpočtu a vlastné zdroje ŽSR na úrovni približne 0,1 % HDP.

SkryťVypnúť reklamu

"Príprava projektov podľa harmonogramu umožní systematicky realizovať projekty s najvyššou hodnotou za peniaze. Realizácia projektov sa stane predvídateľnejšou, čo umožní pripravovať projekty včas, kvalitne a efektívne. Verejný harmonogram zároveň zníži neistotu v stavebnom sektore," konštatuje rezort dopravy v materiáli.

Harmonogram by sa mal pravidelne aktualizovať, a to minimálne raz ročne v rámci procesu prípravy rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok. Mal by každoročne slúžiť ako podklad pri tvorbe rozpočtu verejnej správy.

Miliónové investície

Zoznam projektov je v harmonograme rozčlenený do viacerých blokov, ktoré zahŕňajú prebiehajúce projekty, projekty vo vysokom stupni prípravy či projekty, kde je potrebné vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Bloky obsahujú aj nové projekty podľa priorizácie, cielené a finančne návratné projekty, ktoré je možné realizovať ako náhradné v prípade nemožnosti realizovať iné projekty v harmonograme, a finančnú rezervu na havarijné stavy.

Plánované výdavky podľa harmonogramu na rok 2022 predstavujú vyše 473 miliónov eur, v roku 2023 sú plánované v hodnote viac ako 572 miliónov eur, v roku 2024 zhruba 371 miliónov eur, v roku 2025 viac ako 507 miliónov eur.

Za najvýznamnejšie súčasne realizované projekty MDV považuje modernizáciu uzla Žilina, modernizáciu dvoch úsekov projektu Devínska Nová Ves, Kúty, štátna hranica, elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou a modernizáciu trate Poprad - Lučivná.

Kľúčové projekty pre obnovu a rozvoj železničnej infraštruktúry v rámci projektov vo vysokom stupni prípravy podľa MDV sú modernizácia železničného úseku Čadca - Svrčinovec - štátna hranica ČR/SR (tretia etapa), rekonštrukcia úseku Hronský Beňadik - Tekovská Breznica - Nová Baňa, modernizácia trate Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR, úsek Malacky – Kúty, modernizácia trate Poprad - Spišská Nová Ves, prvá etapa a elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.

SkryťVypnúť reklamu

Harmonogram predpokladá, že súčasne realizované projekty budú realizované do roku 2024. Projektová príprava projektov vo vysokom stupni prípravy sa ukazuje ako podstatná v rokoch 2022 až 2024, do roku 2029 nasleduje ich realizácia, pričom väčšina sa prejaví v rokoch 2025 až 2026.

Podľa Doležala ide o míľnik

Harmonogram prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry je podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (Sme rodina) jedným z reformných míľnikov v rámci plánu obnovy.

Ide o koncepčný prehľad, ako a na čo pôjdu investície do železničnej infraštruktúry.

„Zhruba polovica pôjde na rekonštrukcie tratí, aby sme ich aspoň vrátili do pôvodnej koridorovej rýchlosti, a druhá polovica ide na modernizáciu. Modernizácia znamená, že zvyšujeme koridorové rýchlosti a dostaneme sa železničnou dopravou rýchlejšie,“ povedal minister dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy si podľa Doležala vlastne ako prvé určilo vlastné výdavkové limity na železnice a cesty.

Po dohode s ministerstvom financií bude investovať do železníc viac ako 0,4 % hrubého domáceho produktu (HDP) s výhľadom na viac rokov, v prípade cestnej infraštruktúry je to 0,8 % výkonu ekonomiky.

„Je to nástroj, aby sme vedeli lepšie plánovať prípravu investícií. Ak máme rekonštruovať trať v roku 2024, 2025, tak musíme prípravu začať už dávno predtým,“ uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 8 013
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 606
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 279
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 066
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 078
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 844
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 690
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 228
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hrad Devín.

Mesto už má pozemky na jej vybudovanie.


TASR 5
Maroš Šefčovič

Najbližšie dni budú pre Európsku úniu kľúčové.


SITA
Ilustračné foto

Produkcia ropy v USA vzrástla na rekordných 13,47 milióna barelov denne.


TASR
Zľava predseda vlády Robert Fico a minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Samuel Migaľ.

Nové rozpočtové obdobie sa začína 1. januára 2028.


TASR 5
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 14 894
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 677
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 908
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 821
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 069
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 938
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 589
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 361
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu