SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Vláda schválila plán prípravy a výstavy železničných projektov

Harmonogram je jedným z míľnikov plánu obnovy.

Rokovanie vlády.Rokovanie vlády. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vláda v stredu schválila s pripomienkami indikatívny harmonogram prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV).

Príprava projektov podľa harmonogramu by mala umožniť systematicky realizovať projekty s najvyššou hodnotou za peniaze.

Míľnik plánu obnovy

Harmonogram je jedným z míľnikov plánu obnovy. Podľa materiálu je potrebné sústrediť sa na dokončenie už realizovaných stavieb najmä zo zdrojov Európskej únie (EÚ) a zvládnutie verejných obstarávaní na zhotoviteľa pre vysoko pripravené projekty, opäť najmä financované zo zdrojov EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Zaraďovanie projektov do harmonogramu je v súlade s materiálom Priority v obnove a rozvoji železničnej infraštruktúry a rešpektuje finančné obmedzenia rozpočtu verejnej správy. Indikatívnym stropom pre celkovú alokáciu má byť úroveň 0,4 % hrubého domáceho produktu (HDP) v stálych cenách.

Do rozpočtu boli započítané prostriedky štátneho rozpočtu, vlastné zdroje Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a prostriedky zo zdrojov EÚ (indikácie pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra, Operačný program Slovensko, Nástroj na prepájanie Európy a Plán obnovy a odolnosti SR).

Dominantným zdrojom financovania sú podľa harmonogramu práve zdroje EÚ, približne 0,3 % HDP, ktoré sú doplnené o zdroje štátneho rozpočtu a vlastné zdroje ŽSR na úrovni približne 0,1 % HDP.

SkryťVypnúť reklamu

"Príprava projektov podľa harmonogramu umožní systematicky realizovať projekty s najvyššou hodnotou za peniaze. Realizácia projektov sa stane predvídateľnejšou, čo umožní pripravovať projekty včas, kvalitne a efektívne. Verejný harmonogram zároveň zníži neistotu v stavebnom sektore," konštatuje rezort dopravy v materiáli.

Harmonogram by sa mal pravidelne aktualizovať, a to minimálne raz ročne v rámci procesu prípravy rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok. Mal by každoročne slúžiť ako podklad pri tvorbe rozpočtu verejnej správy.

Miliónové investície

Zoznam projektov je v harmonograme rozčlenený do viacerých blokov, ktoré zahŕňajú prebiehajúce projekty, projekty vo vysokom stupni prípravy či projekty, kde je potrebné vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Bloky obsahujú aj nové projekty podľa priorizácie, cielené a finančne návratné projekty, ktoré je možné realizovať ako náhradné v prípade nemožnosti realizovať iné projekty v harmonograme, a finančnú rezervu na havarijné stavy.

Plánované výdavky podľa harmonogramu na rok 2022 predstavujú vyše 473 miliónov eur, v roku 2023 sú plánované v hodnote viac ako 572 miliónov eur, v roku 2024 zhruba 371 miliónov eur, v roku 2025 viac ako 507 miliónov eur.

Za najvýznamnejšie súčasne realizované projekty MDV považuje modernizáciu uzla Žilina, modernizáciu dvoch úsekov projektu Devínska Nová Ves, Kúty, štátna hranica, elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou a modernizáciu trate Poprad - Lučivná.

Kľúčové projekty pre obnovu a rozvoj železničnej infraštruktúry v rámci projektov vo vysokom stupni prípravy podľa MDV sú modernizácia železničného úseku Čadca - Svrčinovec - štátna hranica ČR/SR (tretia etapa), rekonštrukcia úseku Hronský Beňadik - Tekovská Breznica - Nová Baňa, modernizácia trate Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR, úsek Malacky – Kúty, modernizácia trate Poprad - Spišská Nová Ves, prvá etapa a elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.

SkryťVypnúť reklamu

Harmonogram predpokladá, že súčasne realizované projekty budú realizované do roku 2024. Projektová príprava projektov vo vysokom stupni prípravy sa ukazuje ako podstatná v rokoch 2022 až 2024, do roku 2029 nasleduje ich realizácia, pričom väčšina sa prejaví v rokoch 2025 až 2026.

Podľa Doležala ide o míľnik

Harmonogram prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry je podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (Sme rodina) jedným z reformných míľnikov v rámci plánu obnovy.

Ide o koncepčný prehľad, ako a na čo pôjdu investície do železničnej infraštruktúry.

„Zhruba polovica pôjde na rekonštrukcie tratí, aby sme ich aspoň vrátili do pôvodnej koridorovej rýchlosti, a druhá polovica ide na modernizáciu. Modernizácia znamená, že zvyšujeme koridorové rýchlosti a dostaneme sa železničnou dopravou rýchlejšie,“ povedal minister dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy si podľa Doležala vlastne ako prvé určilo vlastné výdavkové limity na železnice a cesty.

Po dohode s ministerstvom financií bude investovať do železníc viac ako 0,4 % hrubého domáceho produktu (HDP) s výhľadom na viac rokov, v prípade cestnej infraštruktúry je to 0,8 % výkonu ekonomiky.

„Je to nástroj, aby sme vedeli lepšie plánovať prípravu investícií. Ak máme rekonštruovať trať v roku 2024, 2025, tak musíme prípravu začať už dávno predtým,“ uviedol.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 5. 2022)
USD 1.072
AUD 1.500
CZK 24.700
JPY 136.050
CAD 1.366
GBP 0.849
HUF 392.830
PLN 4.586
CHF 1.026
SEK 10.529

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 098
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 223
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 464
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 3 914
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 950
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 003
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 696
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 302

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 385
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 403
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 772
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 278
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 121
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 881
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 839
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 792
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Marián Varga z Collegium Musicum.

V Skalici bude v sobotu spomienkový koncert na počesť skvelého muzikanta.


5 h
Ilustračné foto.

Aby im neublížil online svet.


23. máj
Ilustračná fotografia

Pozrite si model obsadenia regionálnych súťaži po reorganizácii.


13 h

Neprehliadnite tiež

Hraničnú preberaciu stanicu prepojovacieho plynovodu Poľsko – Slovensko nad obcou Výrava si prezrel predseda vlády Eduard Heger.

Heger: Posilní energetickú bezpečnosť.


10 h
Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


10 h
Minister hospodárstva Richard Sulík a generálny riaditeľ SPP Richard Prokypčák.

Informoval o tom minister hospodárstva Sulík.


TASR 10 h
Ilustračné foto.

Návrhy na zníženie cien palív už vo vládnej koalícii kolujú.


26. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 385
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 403
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 772
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 278
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 121
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 881
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 839
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 792
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu