TRNAVA. Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) predstavila v Trnave prvú mobilnú čerpaciu stanicu na vodík. Bude slúžiť na tankovanie dvoch osobných vodíkových automobilov, ktoré poslúžia na prezentáciu vodíkových technológií v doprave.
SIEA takto zároveň odštartovala už dlhšie avizované aktivity na podporu vodíka.
Minister hospodárstva Richard Sulík zdôraznil, že aj tieto kroky by mali prispieť k naplneniu vízie výrazného rastu používania vodíka v doprave, ale nielen tam.
„Poháňanie áut je len jedna časť jeho využitia. Oveľa väčšie využitie bude mať napríklad v oceliarstve alebo vo vykurovaní. Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto na Slovensku je i vodík,“ povedal Sulík.
Nejde o lacnú záležitosť
Minister zároveň pripustil, že nástup vodíkovej éry nie je lacná záležitosť. Vodíkové autobusy sú momentálne výrazne drahšie ako naftové, treba tiež rátať s investíciami do výroby elektrolyzérov na výrobu vodíka, ďalej do skladovacích kapacít a čerpacích staníc.
Je to podľa ministra hospodárstva podobné, ako to bolo v začiatkoch elektromobility pred 15 až 20 rokmi, ale postupne sa budú náklady znižovať.
Generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš informoval, že verejnosť sa bude môcť zoznámiť s vodíkovými autami a vidieť, čo reálne znamená vodíkový pohon, napríklad v rámci interaktívnych podujatí. Postupne sa uskutočnia vo všetkých krajských mestách na Slovensku a ich cieľom je priblížiť domácnostiam problematiku obnoviteľných zdrojov, úspor energie, ako aj inovatívnych technológií na báze vodíka.

V Trnave chcú autobus na vodík
Čerpaciu stanicu na vodík, umiestnenú v areáli spoločnosti Arriva v Trnave, bude v súčasnosti využívať Trnavský samosprávny kraj. Jeho predseda Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut, ktoré bude mať zapožičané.
Podľa Viskupiča je veľmi pravdepodobné, že v tomto roku sa už prví cestujúci v kraji odvezú autobusom na vodíkový pohon.
„Chceli by sme v spolupráci s Arrivou zaradiť v prímestskej doprave do fázy testovania jeden menší a jeden väčší autobus. Hľadáme aj možnosti, ako sa dostať k vodíkovému autobusu cez verejné obstarávanie,“ povedal Viskupič.
Ďalšia obmena vozidlového parku bude podľa neho závisieť od dostupnosti vodíka a siete vodíkových čerpacích staníc.