SME
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Prepájajú kultúru a trhovníctvo. Dobrý trh sa v apríli vracia na Panenskú ulicu

Vznikne ulica bez áut aj mimo trhu.

Organizátorky Dobrého trhu Barbara Zavarská (vľavo) a Illah van Oijen (vpravo). (Zdroj: Marek Jančúch)

Architektka Barbara Zavarská a fotografka Illah van Oijen sa pred dvanástimi rokmi stretli na susedskej grilovačke v záhrade Veľkého evanjelického kostola na Panenskej ulici v Bratislave. A keďže sa zhodli na tom, že pocit komunity a dobré medziľudské vzťahy, ktoré boli pre túto časť hlavného mesta typické, by nemali zaniknúť, vymysleli Dobrý trh.

Inšpirovali sa lokálnymi trhmi v Holandsku, odkiaľ pochádza Illah, ale aj Londýnom, kde zasa časť života strávila Barbara ako architektka. V rámci podujatia, ktoré sa prvýkrát konalo v roku 2011, autá na Panenskej ulici uvoľnili miesto umelcom a remeselníkom a susedské dvory sa otvorili všetkým návštevníkom.

Súvisiaci článok Museli nájsť dieru na trhu. Aké bude kníhkupectvo, do ktorého investoval Meško Čítajte 

Pouličné stánky, komunitné kuchyne, workshopy a koncerty sa časom rozšírili aj do ďalších častí Bratislavy – na Podjavorinskú ulicu, na Jakubovo námestie, do priestorov Starej tržnice a jej okolia.

Rozvoj komunitného stretávania na určitý čas zastavila pandémia. Organizátorky sa však nevzdali, 30. apríla plánujú návrat Dobrého trhu v novej podobe.

Bublalo to pod pokrievkou

Keď sa Barbara a Illah pustili do organizácie Dobrého trhu, neboli úplnými eventovými nováčikmi. V rámci občianskeho združenia Punkt niekoľko rokov úspešne organizovali v Bratislave rôzne kultúrne podujatia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Stáli napríklad za projektom prezentačných večerov PechaKucha Nights či podujatím Design Week. „Už tam sme testovali koncept predaja a prepojenia umeleckej komunity so širšou verejnosťou,“ spomína Barbara.

Článok nájdete v aprílovom čísle mesačníka INDEX. Práve v predaji.Článok nájdete v aprílovom čísle mesačníka INDEX. Práve v predaji. (zdroj: Maňo Štrauch)

O tom, že Dobrý trh má zmysel, ich podľa Illah presvedčilo aj dlhodobé zatvorenie Starej tržnice a náhly boom nákupných centier v Bratislave a okolí: „Mnohí riešili dilemu. Máme ísť cez víkend nakupovať do obchodných domov alebo existuje alternatíva? Tú sme chceli priniesť.“

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl

Volvo prinesie pozitíva, pre ktoré sa ho oplatí vítať.


1. júl
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu