SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Električka v Petržalke ako hazard s peniazmi? Mesto má plán B

Výstavba vyjde na 90 miliónov eur.

Prvá električka do Petržalky prešla po zrekonštruovanom Starom moste 8. júla 2016. Trať má pokračovať až na Janíkov dvor.Prvá električka do Petržalky prešla po zrekonštruovanom Starom moste 8. júla 2016. Trať má pokračovať až na Janíkov dvor. (Zdroj: TASR - Pavel Neubauer)

Hra o čas. Aj tak sa dá nazvať snaha bratislavského magistrátu o výstavbu druhej etapy električkovej trate v Petržalke.

Predĺženie v úseku Bosákova - Janíkov dvor majú financovať ešte staré eurofondy. Stihnúť to však treba do konca budúceho roka. Inak bude musieť Slovensko európske peniaze vrátiť a Bratislava bude potrebovať iné zdroje financovania.

Súvisiaci článok Kam povedú nové električkové trate? Magistrát odhalil priority Čítajte 

Rezort investícií: Výstavba sa nestihne

Ministerka investícií Veronika Remišová (Za ľudí) ešte v januári uviedla bratislavskú električku ako jeden z príkladov, keď za nevyčerpanie eurofondov nemôžu ministerstvá, ale neschopnosť samotných prijímateľov.

„Vzhľadom na krátkosť času, ktorý zostáva, považujeme tento projekt za rizikový. Je predpoklad, že sa nepodarí v celku dokončiť tak, ako bol pôvodne naplánovaný,“ potvrdzuje naďalej hovorca ministerstva Andrej Ďuríček.

Aby peniaze neprepadli, treba pripraviť náhradné projekty. No aj s tým má Bratislava podľa Remišovej problém, lebo magistrát stále nevie, aké množstvo peňazí nakoniec vyčerpá.

Mesto s meškaním neráta

Vedenie Bratislavy má iný názor. Výstavba trate, ktorá má plynulo nadväzovať na úsek od Jesenského po Jungmannovu, sa podľa hovorkyne magistrátu Dagmar Schmuckovej omeškala len o jeden mesiac.

Stať sa tak malo pre veľké množstvo pripomienok, s ktorými sa počas povoľovacieho procesu museli poradiť. Odvtedy vraj ide projekt podľa plánu.

Víťazom verejného obstarávania na zhotoviteľa, ktoré prebehlo minulý rok od októbra do marca, sa stalo Združenie MHD Petržalka. Mesto s ním podpísalo zmluvu začiatkom novembra a odovzdalo mu stavenisko.

Prvé práce na takmer štvorkilometrovej trati sa rozbehli koncom minulého roka. Okrem výrubu stromov a odstraňovania vrstvy humusu sa v lokalite Janíkovho dvora začalo s búraním tunela nedostavaného bratislavského metra.

Nasledovať má preloženie inžinierskych sietí v trase koridoru. "Masívny rozbeh stavebných prác očakávame v jarných mesiacoch," uvádza hovorkyňa hlavného mesta.

Električka za takmer 90 miliónov eur bude podľa Schmuckovej po trati premávať už koncom roka 2023 aj v prípade, ak nebudú dokončené všetky administratívne procesy.

"Tieto práce sa môžu finalizovať aj potom, v zmluve je na zrealizovanie celej stavby stanovených 27 mesiacov," dodáva.

Výstavbu monitoruje aj rezort dopravy. "Mesto v súčasnosti pripravuje žiadosť o nenávratný finančný príspevok (z eurofondov, pozn. red.). Jeho predloženie očakávame v druhom štvrťroku," hovorí Martin Petro z komunikačného oddelenia rezortu.

Ministerstvo je riadiacim orgánom operačného programu Integrovaná infraštruktúra, z ktorého sa stavba trate financuje. S magistrátom si informácie vymieňa na pravidelných poradách, spoločne riešia aj komplikácie, ktoré prináša súčasné zdražovanie stavebných materiálov a ich nedostatok.

Peniaze pôjdu na iné projekty

Ak výstavba električkovej trate napriek plánom bude meškať, eurofondy vyčlenené na bratislavskú dopravu (sto miliónov eur) by sa mohli zužitkovať na financovanie iných dopravných projektov.

Schmucková tvrdí, že mesto už vypracovalo ich zoznam a prekonzultovalo ho s rezortom dopravy. Obsahuje napríklad predĺženie trolejbusových tratí či modernizáciu údržbových základní v depe Jurajov dvor a vo vozovni Krasňany. "Všetky tieto projekty súvisia s témou udržateľnej dopravy," dodáva hovorkyňa.

Aby náhradné projekty boli v prípade potreby poruke, magistrát s rezortom dopravy koncom februára podpísal zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške 2,8 milióna eur na financovanie projektových dokumentácií k výstavbe štyroch trolejbusových tratí a modernizácie trate na Kramáre.

Konkrétne ide o trasu Autobusová stanica - Nové SND, Bulharská - Galvaniho, Patrónka a Riviéra, Trenčianska - Bajkalská - Hraničná - Mlynské nivy a modernizáciu úseku z hlavnej stanice cez Kramáre na Patrónku.

"Tieto náhradné projekty sú financovateľné aj z budúceho programovacieho obdobia, čiže pracujeme s viacerými alternatívami," hovorí rezort dopravy.

Do úvahy prichádza fázovanie

Dostavba električky po konci budúceho roka by sa zasa mohla vyriešiť takzvaným fázovaním projektu. To znamená, že časť, ktorá sa stihne dokončiť do termínu, bude financovaná zo súčasného programovacieho obdobia, zvyšok zatiahne to budúce.

Možnosť financovať jeden projekt dvoma rôznymi balíkmi eurofondov využilo Slovensko aj v minulosti. Schváliť ho však musí Európska komisia.

Navyše, otázne je, či sa v nových eurofondoch nájde pre Bratislavu dosť financií na takú veľkú investíciu, akou je električka.

Projekt je financovaný z Kohézneho fondu a podľa rezortu dopravy by to bolo najlepšie riešenie aj v budúcnosti: "Umožňuje totiž financovať projekty až do 85 percent celkových oprávnených nákladov, a to aj na území Bratislavského kraja."

Súvisiaci článok Remišovej pribúdajú problémy, župani sa na ňu sťažovali v Bruseli Čítajte 

Zatiaľ má Bratislavský región prisľúbených len 20 miliónov eur z Fondu regionálneho rozvoja. Ministerka investícií sa síce preň snaží presunúť až pol miliardy eur, zatiaľ sa však s Európskou komisiou nedohodla.

Aj preto jej rezort opakuje, že Bratislava má urobiť všetko pre to, aby projekt dokončila včas. „Nemožno sa spoliehať na to, že komisia bude súhlasiť s presunom prostriedkov práve na omeškanú dostavbu električkovej trate,“ dodáva Ďuríček.

Výslednú sumu pre Bratislavský región stanovia dokumenty na budúce eurofondové obdobie - Partnerská dohoda a Operačný program -, ktoré pripravuje Remišovej rezort a musí ich schváliť Európska komisia.

Rezort investícií chce mať oba dokumenty schválené do konca prvého polroka. Neformálne rokovania s Komisiou však trvajú už tri roky a dohoda je zatiaľ v nedohľadne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 6. 2022)
USD 1.052
AUD 1.526
CZK 24.739
JPY 143.530
CAD 1.351
GBP 0.865
HUF 394.280
PLN 4.687
CHF 1.001
SEK 10.685

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  2. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  6. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  1. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  4. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  5. Ďalší ekologický krok BILLA
  6. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  7. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  8. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 114
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 382
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 074
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 378
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 776
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 416
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 167
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 995

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 024
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 651
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 309
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 179
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 048
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 685
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ivan Kmotrík

Ako sa aj cez známosti rodilo jeho podnikateľské impérium.


19. jún
Predmetom predaja sú pozemky pred hotelom Kempinski.

Pozemky majú hodnotu niekoľko miliónov eur.


13 h
Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 13 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.


28. jún

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 024
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 651
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 309
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 179
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 048
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 685
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu