Bratislava opäť zažíva boom satelitných obcí. Dopyt po bývaní nafúkol ceny tak vysoko, že pre záujemcov je výhodnejšie kúpiť nehnuteľnosť mimo hlavného mesta. Developeri sa predbiehajú, kto viac postaví a obce či infraštruktúra nie sú na takýto nápor nového bývania pripravené. Realitou satelitného bývania sa tak stali dopravné zápchy, nedostupné škôlky a školy, chýbajúca občianska vybavenosť. Nehovoriac o absencii akéhokoľvek plánovaného rozvoja.
„Tlak a arogancia niektorých často prevyšujú písané i nepísané pravidlá spoločenského správania sa. Špekulácie, stavba lacno a nekvalitne, veľké sľuby kupujúcim sú bežné a môžu mať i protiprávny charakter. Česť výnimkám,“ tvrdí starosta Štvrtka na Ostrove Péter Őry.
Téme problémových bratislavských satelitov sa venuje marcové číslo mesačníka INDEX.
Zvyšovanie cien nehnuteľností na slovenskom trhu je dlhodobé a naozaj dramatické. Stačí uviesť rýchly prepočet. Kým v lete 2018 zaplatila rodina za priemerný trojizbový byt v Bratislave zhruba 127-tisíc eur, o tri roky neskôr to bolo už o 60-tisíc eur viac. To predstavovalo nárast ceny takmer o 50 percent.
Rýchle prepisovanie cenníkov sa nedeje len v hlavnom meste. Týka sa prakticky všetkých regiónov Slovenska a stretlo sa hneď niekoľko faktorov, ktoré situáciu zdramatizovali. Čo sa však musí stať, aby sa zlepšila? A aké riziká sú na trhu?
Trojuholník smrti. Tak sa prezýva územie na východe Slovenska, ktoré ohraničovala trojica fabrík Chemlon Humenné, Bukóza Hencovce a Chemko Strážske. Paradoxne, na začiatku boli tieto podniky pre domácich dobrou správou, keďže im priniesli pracovné miesta.
Čoskoro sa však ukázalo, že išlo o danajský dar, ktorý do regiónu prineisil katastrofu. Stelesnením ekologického vandalizmu bývalého režimu je príbeh Chemka Strážske, ktorý opisujeme v ďalšej časti seriálu Jazvy socializmu.
Každý človek môže mať niekoľko tvárí. Jednou sa prezentuje na verejnosti, ďalšou v súkromí a ďalšom v biznise. Dokonale to platí o právnikovi Zoroslavovi Kollárovi. Kým bulvár riešil, že si kúpil najdrahšie auto na svete Bugatti Veyron, mienkotvorné médiá odkrývali kauzy, do ktorých bol zapletený.
Šíril okolo seba atmosféru rešpektu až strachu a vypracoval sa medzi najbohatších ľudí na Slovensku. No v októbri 2020 pomyselná opona spadla, keď ho zadržala polícia a Kollárova cesta na dno bola extrémne rýchla. To isté platí aj o jeho vzostupe. Jeho príbeh opisuje INDEX v ďalšej časti seriálu Oligarchovia.
Keď na jar 2020 akciové trhy zažívali hlboké prepady, ktoré boli reakciou na nervozitu z pandémie nového koronavírusu, málokto čakal, aký obrovský záujem o trhy prepukne medzi laickými investormi.
Ľudia si vo veľkom začali otvárať obchodné účty na internetových brokerských platformách a obchodovať na vlastnú päsť. Mnohým sa to vyplatilo. Na čo siahli, to skončilo v zisku. Komodity, kryptomeny, akciové tituly.
INDEX otestoval najpopulárnejšie online platformy na investovanie na akciových trhoch. Vybrali sme brokerov, ktorí sú v Európe najpopulárnejší a regulovaní centrálnou bankou niektorého štátu Európskej únie: Trading 212, X-Trade Brokers, Interactive Brokers a eToro.
Ak sa vám INDEX páči, podporiť serióznu žurnalistiku môžete rozšírením radov našich predplatiteľov a nové číslo dostanete každý mesiac do schránky. Ďakujeme za priazeň.