SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Doležal s obchvatom Košíc vyhral, traja členovia Rady ÚVO však povedali svoje

Rozhodnutie o súťaži, ktorá bola podľa ÚVO diskriminačná, zastavila až účelová novela.

Minister dopravy Andrej Doležal a v pozadí generálny riaditeľ NDS a po novom aj predseda predstavenstva Vladimír Jacko. Minister dopravy Andrej Doležal a v pozadí generálny riaditeľ NDS a po novom aj predseda predstavenstva Vladimír Jacko. (Zdroj: TASR)

Ani jeden minister súčasnej vlády nevystúpil tak ostro voči záverom kontrolnej inštitúcie, ako minister dopravy. Keď sa Andrej Doležal (nominant Sme rodina) dozvedel, že kontrola Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) našla v tendri na meškajúci obchvat Košíc chybu a chce ho zrušiť, zvolal spolu s primátorom najväčšieho mesta východu tlačovku. Tam krok ÚVO označil za absurdnosť a nezmysel.

Odvtedy parlament prijal účelovú novelu zákona o verejnom obstarávaní. ÚVO už nemá právomoc rozhodovať o eurofondových zákazkach pred podpisom zmluvy, ale až po ňom.

SkryťVypnúť reklamu

Rada ÚVO, ktorá je odvolacím orgánom a rozhoduje, ak sa verejnej organizácii kritika ÚVO nepáči, musela nakoniec minulý týždeň konanie o obchvate zastaviť. Traja jej členovia však pripojili odlišné stanovisko, kde trvajú na tom, že podmienky súťaže boli diskriminačné.

Deň potom, čo Rada stopla konanie, Národná diaľničná spoločnosť už aj podpísala zmluvu s víťaznými firmami na výstavbu obchvatu.

Ak je pravda, že rezort dopravy nesúťažil férovo, ako to pôvodne tvrdil ÚVO, cestu síce môže postaviť, ale Slovensku hrozia takzvané korekcie. Teda bude musieť vrátiť časť eurofondov, ktoré na jej výstavbu použije.

Sporný FIDIC

Ponuky v súťaži s predpokladanou hodnotou zákazky 138 miliónov eur bez DPH predložilo pôvodne sedem uchádzačov. Troch ale vylúčili. Úsek R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany by tak mala postaviť skupina firiem Eurovia SK a Eurovia CZ s druhou najnižšou cenovou ponukou 132,6 milióna eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže išlo o eurofondovú zákazku, ÚVO ju podľa starého zákona pred podpisom zmluvy kontroloval. A nariadil tender zrušiť.

„Dôvodom nebolo to, že by bola neprimerane vysoká cena, alebo že by sme pochybili pri zákone o verejnom obstarávaní. Úrad nám nariadil zrušiť súťaž pre dve chýbajúce slová: alebo ekvivalent," informoval minister Doležal. Podľa neho išlo o šikanu úradníkov, ich postup označil za neodborný a mimo aplikačnú prax.

Súvisiaci článok Matovičove testy i Kmotríkov štadión zamrzli, vláda čudne nekoná Čítajte 

Kontrolóri z ÚVO vyčítali diaľničnej spoločnosti, že v súťažných podmienkach žiadala, aby súťažiaci dokladovali odborníkov, ktorí mali skúsenosti so stavbami aspoň desať rokov a so štandardmi FIDIC. Ide o akúsi šablónu zmluvy, ktorá sa používa v Európskej únii a zabezpečuje na veľkých stavbách vyrovnané podmienky medzi zhotoviteľom a objednávateľom.

SkryťVypnúť reklamu

ÚVO kritizoval, že doprava vyžadovala len FIDIC a nepripustila iný typ zmluvy (ekvivalent). Doležal tvrdil, že ekvivalent ani neexistuje.

Šéf ÚVO Miroslav Hlivák sa vtedy ostro ohradil, že ministrov výrok je nepravdivý a arogantný. „Nie je pravda, že neexistuje ekvivalent k FIDIC-u. Ekvivalentov je hneď niekoľko - ide o medzinárodne uznávané podmienky Európskej banky pre obnovu a rozvoj, Európskej investičnej banky, Svetovej banky alebo ekvivalent, ktorý sa používa v Nemecku alebo v Dánsku," menoval.

Slovná prestrelka sa presunula aj do parlamentu. Najskôr o probléme rokoval výbor Národnej rady, neskôr poslanci prijali novelu, ktorá vstúpila do platnosti len nedávno. ÚVO už nemôže kontrolovať eurofondové tendre pred podpisom zmluvy a rušiť ich. Môže tak urobiť až po podpise.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o väčšie riziko aj pre obstarávateľa, ktorý v prípade pochybenia zaplatí pokutu. Ale najmä pre štátnu kasu, lebo z nej bude Slovensko preplácať sankcie.

Rada nestihla o odvolaní rozhodnúť

Ešte pred schválením novely sa Doležal proti rozhodnutiu ÚVO odvolal na Radu, čo je druhostupňový orgán. Tá už nestihla vyniesť konečný verdikt, či bol alebo nebol porušený zákon o verejnom obstarávaní. Do platnosti totiž vstúpila účelová novela, takže 16. marca Rada konanie o obchvate Košíc zastavila.

Rozhodnutie bolo zverejnené koncom minulého týždňa. Vyplýva z neho, že traja členovia Rady - Peter Kubovič, Jaroslav Lexa a Ivan Pudiš si uplatnili takzvané odlišné stanovisko. Postavili sa v ňom za pôvodný verdikt úradu, ktorý Doležalovi a NDS nariadil zrušiť zvolený súťažný postup, čo sa nestalo.

SkryťVypnúť reklamu

„Vyžadovanie akejkoľvek skúsenosti so zmluvnými podmienkami FIDIC v rámci podmienok účasti vo verejnom obstarávaní spôsobuje podľa nášho názoru diskriminačnosť,” uvádzajú.

Členovia rady sa odvolávajú na európske nariadenie, podľa ktorého si členské štáty môžu zmluvné vzťahy upraviť podľa akéhokoľvek systému pravidiel.

„Je podľa nášho názoru potrebné upozorniť na tento aspekt a právny stav aj samotného kontrolovaného, ako aj iných verejných obstarávateľov, ktorí sledovali toto nadmieru mediálne prezentované rozhodovanie úradu, a to najmä v situácii, keď zákonodarca zmenou zákona zabránil meritórnemu posúdeniu veci Radou úradu,” uzavreli Kubovič, Lexa a Pudiš.

Nediskriminančné podmienky tendra sú dôležité pre férovú súťaž a čo najlepšiu cenu pre štát. Kľúčové sú pre projekty financované z prostriedkov EÚ. Ak totiž pri nich dôjde k porušeniam zákonov, únia od nás žiada peniaze naspäť.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci Doležal tvrdil, že požiadavkou na skúsenosti stavbyvedúceho s FIDICom rezort neporušil žiaden zákon, v nedávno vypísanej súťaži na severný obchvat Prešova už takéto niečo Národná diaľničná spoločnosť nepožaduje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 6. 2022)
USD 1.056
AUD 1.521
CZK 24.726
JPY 143.670
CAD 1.357
GBP 0.864
HUF 398.550
PLN 4.691
CHF 1.010
SEK 10.654

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 229
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 9 770
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 368
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 172
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 961
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 768
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 704
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 161

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 442
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 703
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 103
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 756
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 023
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 935
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  8. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 56m
Ilustračné foto

Môžu prísť nielen obmedzenie investícií, ale aj znižovanie objemu výroby.


TASR 2 h
Ilustračné foto

Návrh je súčasťou jej plánu na boj proti rakovine.


SITA 2 h
Chovatelia slovenského strakatého hovädzieho dobytka z Kozároviec a Bátoviec už tradične obsadili najvyššie priečky.

Priama finančná pomoc pôjde chovateľom.


TASR 4 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 442
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 703
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 103
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 756
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 023
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 935
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  8. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
SkryťZatvoriť reklamu