SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Budujú značky, ovládajú suroviny. Čína systematicky preberá trh s e-autami

Lámu rekordy a Západ nestíha.

Čínska automobilka BYD (Zdroj: TASR / AP)

Za celý rok 2012 sa na svete predalo približne 130-tisíc elektroáut. Dnes, po desiatich rokoch, si rovnaký počet kúpia ľudia za týždeň. V tieni americkej automobilky Tesla a tradičných gigantov ako Volkswagen či Toyota, ktoré do elektromobility investovali miliardy eur, vyrástli nenápadní konkurenti z Číny.

Medzi dvadsiatku najhodnotnejších automobiliek sveta sa v posledných dvoch rokoch predralo až šesť čínskych značiek: BYD, Nio, Great Wall Motors, SAIC Motor, Li Auto a Xpeng.

A ide len o vrchol ľadovca. Čínsky trh je extrémne konkurenčný a minimálne stovka ďalších čínskych startupov sa snaží uchmatnúť si kúsok trhového koláča.

Článok nájdete v aprílovom čísle mesačníka INDEX. Práve v predaji.Článok nájdete v aprílovom čísle mesačníka INDEX. Práve v predaji. (zdroj: Maňo Štrauch)

Z pohľadu strohých čísel Čína už dnes dominuje svetovej elektromobilite. Ide o najväčšie svetové odbytisko elektromobilov. Až polovica ich svetovej produkcie sa predá na čínskom trhu, preto je zaujímavý aj pre zahraničné značky.

Vlani sa na čínskom trhu predalo 3,4 milióna elektroáut, čo bolo viac než rok predtým na celom svete. Len na porovnanie: v Európe sa minulý rok predalo 2,3 milióna elektrických áut (polovica z nich bola plug-in hybrid) a v USA len pol milióna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Veľkú zásluhu na rozmachu elektroáut nemá trh, ale dotácie čínskej vlády. Za desaťročie vložil Peking do sektora elektrických vozidiel približne sto miliárd dolárov.

Plány komunistickej vlády sú jasné: do roku 2025 musí byť každé piate predané auto v Číne poháňané batériou. Ide o súčasť stratégie, ktorou sa chce Čína stať uhlíkovo neutrálnou krajinou do roku 2060.

Stratégia budovania elektromobility

Stratégia je postavená na dvoch pilieroch: ovládnutí kľúčových komodít a dotáciách určených na rozbeh biznisu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pred ruskou agresiou na Ukrajine sa dovážali spoza východnej hranice Slovenska zväčša suroviny pre fabriky, teraz sú to hlavne obilniny a oleje.

Pomohol by logistický park v lokalite Bočiar.


a 1 ďalší 3 h

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


10 h

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 10 h
Šéf Odborového zväzu KOVO Emil Machyna počas tlačového brífingu v Žiline.

Odborári začiatkom júna zmapujú ochotu ľudí zapojiť sa do štrajku.


SITA 10 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pásku strihá trojica Pellegrini, Kollár, Obický a primátor Ragan.

Vranovská športová hala stála 1,6 milióna eur.


3 h
Juraj Slafkovský na MS v hokeji 2022.

Hokejoví experti komentovali zápas Slovensko - Kazachstan na majstrovstvách sveta.


Nikola Baďová 13m
Týždeň Petra Schutza

Podvodníci s ropou a s „pomocou rodinám“.


19. máj
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


28m
SkryťZatvoriť reklamu