SME

Volkswagen hľadá náhradu za výrobu komponentov na Ukrajine

Dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

WOLFSBURG. Vojna na Ukrajine zasiahla dodávky kľúčových komponentov pre automobilovú skupinu Volkswagen (VW). Jej dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Nemecký gigant Volkswagen musel rovnako ako ostatné automobilky obmedziť výrobu po invázii Ruska na Ukrajinu, ktorá prinútila mnohé tamojšie továrne zatvoriť brány vrátane dodávateľov automobilových komponentov pre celú Európu.

To je ďalšia komplikácia pre automobilový sektor, ktorý už dva roky zápasí s nedostatkom počítačových čipov a ďalšími ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Chýbajú polovodiče i diely, Volkswagen prerušil výrobu na Slovensku Čítajte 

"Ponechávame si našich dodávateľov na Ukrajine," povedal Murat Aksel, člen predstavenstva Volkswagenu pre nákup, novinárom v centrále koncernu vo Wolfsburgu. "Ale momentálne vytvárame kapacity mimo Ukrajiny, pretože nikto nevie, či sa vojna rozšíri na ďalšie časti krajiny alebo ako dlho bude trvať," dodal.

Okrem výroby rôznych dielov pre automobily je Ukrajina jedným z najväčších európskych dodávateľov káblových zväzkov pre automobilky. Káblový zväzok je označovaný za "centrálny nervový systém" vozidla.

Vo Wolfsburgu, v centrále Volkswagenu, zhruba 150-členná pracovná skupina expertov koncernu a zástupcov ukrajinského priemyslu autodielov horúčkovito pracuje na udržaní zásobovacích liniek. Zvažujú celú škálu riešení, od získavania náhrad určitých dielov alebo zmeny dodávateľa tam, kde je to možné, až po radikálnu možnosť vytvorenia "duplikátov" celých tovární.

SkryťVypnúť reklamu

Najpravdepodobnejšími destináciami pre tieto náhradné továrne sú lokality a krajiny vo východnej Európe alebo na severe Afriky (Maghreb), kde sú náklady zvyčajne nižšie a kde spoločnosti môžu zmeniť účel alebo rozšíriť už existujúce továrne.

Súvisiaci článok Koncern Volkswagen zastavuje výrobu v Rusku Čítajte 

Aksel poznamenal, že všetkých 16 ukrajinských závodov, ktoré dodávajú VW káble, beží len na 30 až 40 % normálneho výkonu. A situácia je "nestála". Jedna továreň mimo Kyjeva už bola zduplikovaná v Rumunsku.

"Ak zavedieme všetky naše plánované opatrenia, budeme schopní duplikovať celú našu ukrajinskú výrobnú kapacitu pre káblové zväzky," povedal Geng Wu, jeden z vedúcich členov pracovnej skupiny.

Celkovo by sa tak v najbližších mesiacoch muselo vyškoliť približne 55.000 zamestnancov a bude potrebných 90 000 kilometrov štvorcových továrenskej plochy pre stroje a vybavenie, pričom na dodávky niektorých sa bude musieť čakať dlhé mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecká firma Leoni, hlavný dodávateľ VW na Ukrajine, už presunula časť výroby elektroinštalačných systémov do existujúceho tuniského závodu a ďalšie kapacity čoskoro otvorí v Rumunsku.

Leoni však zdôraznila, že nemá v úmysle otočiť sa chrbtom Ukrajine, ktorá sa snaží odolať ruským útokom. Firma obnovila časť výroby na Ukrajine 2. marca "s dodatočnými bezpečnostnými opatreniami," povedal prevádzkový riaditeľ Leoni Ingo Spengler.

Staré sovietske bunkre pri dvoch továrňach v regióne Ľvov boli zrekonštruované, aby pomohli udržať zamestnancov v bezpečí. Spoločnosť tento týždeň obnovila nočné zmeny, čím sa produkcia vrátila na 70 % bežnej produkcie. To zase pomohlo VW reštartovať montážne linky vo Wolfsburgu skôr, ako sa očakávalo.

SkryťVypnúť reklamu

"Pokiaľ to bezpečnostná situácia dovolí, naši dodávatelia budú pokračovať vo výrobe," povedal Aksel, ktorý začiatkom tohto mesiaca so Spenglerom navštívil Ukrajinu. Bez fungujúcich ukrajinských tovární však budú európske závody na výrobu automobilov v "dramatickej" situácii, dodal Wu.

Samozrejme, námaha a peniaze vložené do vytvárania nových výrobných kapacít sa stanú zbytočné, ak sa situácia na Ukrajine nečakane zlepší. VW sa však domnieva, že ide o finančné riziko, ktoré sa oplatí podstúpiť. Náklady na zastavenie výroby áut sú totiž obrovské, pripomenul Aksel.

Volkswagen plánuje využiť tiež skúsenosti z Ukrajiny na "lepšie pochopenie zložitosti svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu rizika budúcich otrasov".

SkryťVypnúť reklamu

Autá Volkswagen

Súvisiace témy: Nemecko, Ukrajina
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  5. Signature vône podľa osobnosti
  6. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  7. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  8. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  1. Signature vône podľa osobnosti
  2. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  3. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  4. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  5. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  6. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  7. V Malackách vybudovali čajové impérium
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 181
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 10 189
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 7 093
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 5 772
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 117
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 482
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 314
  8. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 716
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poisťovni oznámi údaje o príjmoch SZČO z podnikania za minulý rok Daňové riaditeľstvo SR.

Vládne návrhy povedú k zhoršeniu podnikateľského prostredia.


TASR
Mário Lelovský, 1. viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov.

Žiadajú odklad o tri roky.


TASR 1
Minister zdravotníctva Viliam Čislák nakupuje elektronické preukazy za milióny eur.

Slovenskí poistenci najviac čerpali zdravotnú starostlivosť v Rakúsku.


TASR
Rafinéria Slovnaft v Bratislave.

Projekt aktuálne prechádza posudzovaním vplyvov na životné prostredie.


TASR 1
  1. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  2. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  6. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  7. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  8. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  1. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 666
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 22 186
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 12 601
  4. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 9 593
  5. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 581
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 397
  7. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 294
  8. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 6 460
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  4. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  5. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  6. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťZatvoriť reklamu