SME

Volkswagen hľadá náhradu za výrobu komponentov na Ukrajine

Dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

WOLFSBURG. Vojna na Ukrajine zasiahla dodávky kľúčových komponentov pre automobilovú skupinu Volkswagen (VW). Jej dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Nemecký gigant Volkswagen musel rovnako ako ostatné automobilky obmedziť výrobu po invázii Ruska na Ukrajinu, ktorá prinútila mnohé tamojšie továrne zatvoriť brány vrátane dodávateľov automobilových komponentov pre celú Európu.

To je ďalšia komplikácia pre automobilový sektor, ktorý už dva roky zápasí s nedostatkom počítačových čipov a ďalšími ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Chýbajú polovodiče i diely, Volkswagen prerušil výrobu na Slovensku Čítajte 

"Ponechávame si našich dodávateľov na Ukrajine," povedal Murat Aksel, člen predstavenstva Volkswagenu pre nákup, novinárom v centrále koncernu vo Wolfsburgu. "Ale momentálne vytvárame kapacity mimo Ukrajiny, pretože nikto nevie, či sa vojna rozšíri na ďalšie časti krajiny alebo ako dlho bude trvať," dodal.

Okrem výroby rôznych dielov pre automobily je Ukrajina jedným z najväčších európskych dodávateľov káblových zväzkov pre automobilky. Káblový zväzok je označovaný za "centrálny nervový systém" vozidla.

Vo Wolfsburgu, v centrále Volkswagenu, zhruba 150-členná pracovná skupina expertov koncernu a zástupcov ukrajinského priemyslu autodielov horúčkovito pracuje na udržaní zásobovacích liniek. Zvažujú celú škálu riešení, od získavania náhrad určitých dielov alebo zmeny dodávateľa tam, kde je to možné, až po radikálnu možnosť vytvorenia "duplikátov" celých tovární.

SkryťVypnúť reklamu

Najpravdepodobnejšími destináciami pre tieto náhradné továrne sú lokality a krajiny vo východnej Európe alebo na severe Afriky (Maghreb), kde sú náklady zvyčajne nižšie a kde spoločnosti môžu zmeniť účel alebo rozšíriť už existujúce továrne.

Súvisiaci článok Koncern Volkswagen zastavuje výrobu v Rusku Čítajte 

Aksel poznamenal, že všetkých 16 ukrajinských závodov, ktoré dodávajú VW káble, beží len na 30 až 40 % normálneho výkonu. A situácia je "nestála". Jedna továreň mimo Kyjeva už bola zduplikovaná v Rumunsku.

"Ak zavedieme všetky naše plánované opatrenia, budeme schopní duplikovať celú našu ukrajinskú výrobnú kapacitu pre káblové zväzky," povedal Geng Wu, jeden z vedúcich členov pracovnej skupiny.

Celkovo by sa tak v najbližších mesiacoch muselo vyškoliť približne 55.000 zamestnancov a bude potrebných 90 000 kilometrov štvorcových továrenskej plochy pre stroje a vybavenie, pričom na dodávky niektorých sa bude musieť čakať dlhé mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecká firma Leoni, hlavný dodávateľ VW na Ukrajine, už presunula časť výroby elektroinštalačných systémov do existujúceho tuniského závodu a ďalšie kapacity čoskoro otvorí v Rumunsku.

Leoni však zdôraznila, že nemá v úmysle otočiť sa chrbtom Ukrajine, ktorá sa snaží odolať ruským útokom. Firma obnovila časť výroby na Ukrajine 2. marca "s dodatočnými bezpečnostnými opatreniami," povedal prevádzkový riaditeľ Leoni Ingo Spengler.

Staré sovietske bunkre pri dvoch továrňach v regióne Ľvov boli zrekonštruované, aby pomohli udržať zamestnancov v bezpečí. Spoločnosť tento týždeň obnovila nočné zmeny, čím sa produkcia vrátila na 70 % bežnej produkcie. To zase pomohlo VW reštartovať montážne linky vo Wolfsburgu skôr, ako sa očakávalo.

SkryťVypnúť reklamu

"Pokiaľ to bezpečnostná situácia dovolí, naši dodávatelia budú pokračovať vo výrobe," povedal Aksel, ktorý začiatkom tohto mesiaca so Spenglerom navštívil Ukrajinu. Bez fungujúcich ukrajinských tovární však budú európske závody na výrobu automobilov v "dramatickej" situácii, dodal Wu.

Samozrejme, námaha a peniaze vložené do vytvárania nových výrobných kapacít sa stanú zbytočné, ak sa situácia na Ukrajine nečakane zlepší. VW sa však domnieva, že ide o finančné riziko, ktoré sa oplatí podstúpiť. Náklady na zastavenie výroby áut sú totiž obrovské, pripomenul Aksel.

Volkswagen plánuje využiť tiež skúsenosti z Ukrajiny na "lepšie pochopenie zložitosti svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu rizika budúcich otrasov".

SkryťVypnúť reklamu

Autá Volkswagen

Súvisiace témy: Nemecko, Ukrajina
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 154
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 307
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 918
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 815
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 356
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 802
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 526
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prezident Peter Pellegrini a minister obrany Robert Kaliňák.

Suchú kôrku nahradila iná firma, zákazku za 23 miliónov eur preveruje ÚVO.


a 5 ďalší
Richard Dubovický.

Inštitúcia podľa poslanca čelí vážnym pochybnostiam.


SITA
Americký prezident Donald Trump.

Nové sadzby sa budú uplatňovať od augusta.


TASR
Premiér Robert Fico počas mimoriadneho rokovania vlády, vedľa neho ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Kabinet zároveň schválil správu o aktuálnom stave automobilového priemyslu


SITA a 1 ďalší 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 753
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 977
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 884
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 054
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 996
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 289
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 953
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 372
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu