SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Volkswagen hľadá náhradu za výrobu komponentov na Ukrajine

Dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

WOLFSBURG. Vojna na Ukrajine zasiahla dodávky kľúčových komponentov pre automobilovú skupinu Volkswagen (VW). Jej dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Nemecký gigant Volkswagen musel rovnako ako ostatné automobilky obmedziť výrobu po invázii Ruska na Ukrajinu, ktorá prinútila mnohé tamojšie továrne zatvoriť brány vrátane dodávateľov automobilových komponentov pre celú Európu.

To je ďalšia komplikácia pre automobilový sektor, ktorý už dva roky zápasí s nedostatkom počítačových čipov a ďalšími ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Chýbajú polovodiče i diely, Volkswagen prerušil výrobu na Slovensku Čítajte 

"Ponechávame si našich dodávateľov na Ukrajine," povedal Murat Aksel, člen predstavenstva Volkswagenu pre nákup, novinárom v centrále koncernu vo Wolfsburgu. "Ale momentálne vytvárame kapacity mimo Ukrajiny, pretože nikto nevie, či sa vojna rozšíri na ďalšie časti krajiny alebo ako dlho bude trvať," dodal.

Okrem výroby rôznych dielov pre automobily je Ukrajina jedným z najväčších európskych dodávateľov káblových zväzkov pre automobilky. Káblový zväzok je označovaný za "centrálny nervový systém" vozidla.

Vo Wolfsburgu, v centrále Volkswagenu, zhruba 150-členná pracovná skupina expertov koncernu a zástupcov ukrajinského priemyslu autodielov horúčkovito pracuje na udržaní zásobovacích liniek. Zvažujú celú škálu riešení, od získavania náhrad určitých dielov alebo zmeny dodávateľa tam, kde je to možné, až po radikálnu možnosť vytvorenia "duplikátov" celých tovární.

SkryťVypnúť reklamu

Najpravdepodobnejšími destináciami pre tieto náhradné továrne sú lokality a krajiny vo východnej Európe alebo na severe Afriky (Maghreb), kde sú náklady zvyčajne nižšie a kde spoločnosti môžu zmeniť účel alebo rozšíriť už existujúce továrne.

Súvisiaci článok Koncern Volkswagen zastavuje výrobu v Rusku Čítajte 

Aksel poznamenal, že všetkých 16 ukrajinských závodov, ktoré dodávajú VW káble, beží len na 30 až 40 % normálneho výkonu. A situácia je "nestála". Jedna továreň mimo Kyjeva už bola zduplikovaná v Rumunsku.

"Ak zavedieme všetky naše plánované opatrenia, budeme schopní duplikovať celú našu ukrajinskú výrobnú kapacitu pre káblové zväzky," povedal Geng Wu, jeden z vedúcich členov pracovnej skupiny.

Celkovo by sa tak v najbližších mesiacoch muselo vyškoliť približne 55.000 zamestnancov a bude potrebných 90 000 kilometrov štvorcových továrenskej plochy pre stroje a vybavenie, pričom na dodávky niektorých sa bude musieť čakať dlhé mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecká firma Leoni, hlavný dodávateľ VW na Ukrajine, už presunula časť výroby elektroinštalačných systémov do existujúceho tuniského závodu a ďalšie kapacity čoskoro otvorí v Rumunsku.

Leoni však zdôraznila, že nemá v úmysle otočiť sa chrbtom Ukrajine, ktorá sa snaží odolať ruským útokom. Firma obnovila časť výroby na Ukrajine 2. marca "s dodatočnými bezpečnostnými opatreniami," povedal prevádzkový riaditeľ Leoni Ingo Spengler.

Staré sovietske bunkre pri dvoch továrňach v regióne Ľvov boli zrekonštruované, aby pomohli udržať zamestnancov v bezpečí. Spoločnosť tento týždeň obnovila nočné zmeny, čím sa produkcia vrátila na 70 % bežnej produkcie. To zase pomohlo VW reštartovať montážne linky vo Wolfsburgu skôr, ako sa očakávalo.

SkryťVypnúť reklamu

"Pokiaľ to bezpečnostná situácia dovolí, naši dodávatelia budú pokračovať vo výrobe," povedal Aksel, ktorý začiatkom tohto mesiaca so Spenglerom navštívil Ukrajinu. Bez fungujúcich ukrajinských tovární však budú európske závody na výrobu automobilov v "dramatickej" situácii, dodal Wu.

Samozrejme, námaha a peniaze vložené do vytvárania nových výrobných kapacít sa stanú zbytočné, ak sa situácia na Ukrajine nečakane zlepší. VW sa však domnieva, že ide o finančné riziko, ktoré sa oplatí podstúpiť. Náklady na zastavenie výroby áut sú totiž obrovské, pripomenul Aksel.

Volkswagen plánuje využiť tiež skúsenosti z Ukrajiny na "lepšie pochopenie zložitosti svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu rizika budúcich otrasov".

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 6. 2022)
USD 1.056
AUD 1.521
CZK 24.726
JPY 143.670
CAD 1.357
GBP 0.864
HUF 398.550
PLN 4.691
CHF 1.010
SEK 10.654

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 230
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 9 970
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 368
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 368
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 769
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 657
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 162

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 446
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 775
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 104
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 917
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 024
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 936
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 664
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 2 h
Ilustračné foto

Môžu prísť nielen obmedzenie investícií, ale aj znižovanie objemu výroby.


TASR 2 h
Ilustračné foto

Návrh je súčasťou jej plánu na boj proti rakovine.


SITA 3 h
Chovatelia slovenského strakatého hovädzieho dobytka z Kozároviec a Bátoviec už tradične obsadili najvyššie priečky.

Priama finančná pomoc pôjde chovateľom.


TASR 5 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 446
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 775
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 104
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 917
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 024
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 936
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 664
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu