SME

Vodík môže pomôcť znížiť emisie v doprave o dve tretiny, ukazuje analýza

Príležitosťou pre jeho nasadenie by mohol byť rast cien fosílnych palív.

Minister hospodárstva Richard Sulík pri predstavovaní prvej mobilnej čerpacej stanice na vodík v Trnave.Minister hospodárstva Richard Sulík pri predstavovaní prvej mobilnej čerpacej stanice na vodík v Trnave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Aj keď je takzvaný zelený vodík vyrábaný pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov trikrát drahší ako vodík vyrábaný zo zemného plynu, dá sa očakávať jeho postupné rozšírenie na využitie v doprave, priemysle či v energetike.

Cena klasicky vyrábaného vodíka sa bude zvyšovať pre rast ceny zemného plynu, uvádza štúdia poradenskej spoločnosti BDO. Napríklad využitie vodíka v doprave by mohlo pomôcť znížiť emisie v tomto sektore až o 63 percent.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nedostatočná infraštruktúra

Štúdia upozorňuje, že okrem aktuálneho rozdielu v cenách "zeleného" a "sivého" vodíka situáciu komplikuje nedostatočná infraštruktúra vodíkových potrubí. Tých je v súčasnosti pripravených 5000 kilometrov, zatiaľ čo pre zemný plyn je k dispozícii 100 miliónov kilometrov plynových rozvodov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kumulatívne investície do vodíka v Európe do roku 2050 by však mali podľa poradenskej firmy dosiahnuť až 470 miliárd eur.

Súvisiaci článok Vodík ako budúcnosť? Slovensko sa pripravuje Čítajte 

Z výrobných nákladov na zelený vodík predstavujú náklady na elektrinu približne 63 percent. V budúcnosti by preto mala výroba zeleného vodíka profitovať z výrazného zníženia nákladov na obnoviteľnú energiu. To podľa BDO povedie k zníženiu cien zeleného vodíka, čím sa stane konkurencieschopnejším voči iným druhom palív.

Očakáva sa, že celosvetový dopyt po zelenom vodíku do roku 2050 dosiahne 530 miliónov ton.

Rast cien fosílnych palív ako príležitosť

Aj keď je výroba zeleného vodíka v súčasnosti nákladná, jeho príležitosťou pre nasadenie v doprave by mohol byť rast cien fosílnych palív.

Dekan strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Jozef Živčák zdôraznil, že najpodstatnejšou výhodou používania vodíkových áut je nulová produkcia emisií počas spaľovania vodíka.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia BDO k tomu dodáva, že pozitívny dopad by mali mať vodíkové autá aj na životné prostredie pre relatívne jednoduchú recyklovateľnosť ich komponentov.

Súčasnú alternatívu vo forme elektromobilov by mali podľa Živčáka prekonať vozidlá na vodíkový pohon najmä väčším dojazdom a skrátením času tankovania, ktoré nepresiahne päť minút.

Súvisiaci článok Nie je vodík ako vodík. Skutočne zelené projekty sa rozbiehajú len pomaly Čítajte 

Využitie očakávajú aj v priemysle

Významný rast využívania zeleného vodíka očakávajú energetickí experti aj v priemysle. Veľký potenciál má podľa nich využitie vodíka pri výrobe ocele vo vysokých peciach. Úspešne túto metódu vyskúšali vo Švédsku.

"Zelený vodík má všetky predpoklady, aby sa stal kľúčovým prvkom trvalo udržateľného hospodárstva," dodal Peter Gunda, managing partner BDO.

Vodík

Stellantis.

Ruší uvedenie nového radu úžitkových vozidiel s vodíkovým pohonom.


TASR 7
Ilustračná snímka.

Ministerstvo hospodárstva pripravilo návrh zákona.


TASR
Ilustračná fotografia.

Kapacita je 40 miest, z toho 16 miest na sedenie.


TASR a 1 ďalší
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 794
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 718
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 676
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 116
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 845
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 219
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 503
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 871
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Oznámil aj clá na dovoz nákladných vozidiel a autobusov do USA.


TASR
Sebastien Lecornu

Odôvodnila to rizikom, že vláda v budúcom roku výrazne nezníži svoj deficit.


SITA 5
Univerzita Komenského v Bratislave.

Rovnako majú aj lepšiu skúsenosť s investovaním.


TASR
Vizualizácia projektu Southbank.

Stavať sa má najmä v hlavnom meste.


20
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 19 394
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 112
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 528
  4. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 11 569
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 513
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 187
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 642
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 331
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu