SME

Vodík môže pomôcť znížiť emisie v doprave o dve tretiny, ukazuje analýza

Príležitosťou pre jeho nasadenie by mohol byť rast cien fosílnych palív.

Minister hospodárstva Richard Sulík pri predstavovaní prvej mobilnej čerpacej stanice na vodík v Trnave.Minister hospodárstva Richard Sulík pri predstavovaní prvej mobilnej čerpacej stanice na vodík v Trnave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Aj keď je takzvaný zelený vodík vyrábaný pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov trikrát drahší ako vodík vyrábaný zo zemného plynu, dá sa očakávať jeho postupné rozšírenie na využitie v doprave, priemysle či v energetike.

Cena klasicky vyrábaného vodíka sa bude zvyšovať pre rast ceny zemného plynu, uvádza štúdia poradenskej spoločnosti BDO. Napríklad využitie vodíka v doprave by mohlo pomôcť znížiť emisie v tomto sektore až o 63 percent.

Nedostatočná infraštruktúra

Štúdia upozorňuje, že okrem aktuálneho rozdielu v cenách "zeleného" a "sivého" vodíka situáciu komplikuje nedostatočná infraštruktúra vodíkových potrubí. Tých je v súčasnosti pripravených 5000 kilometrov, zatiaľ čo pre zemný plyn je k dispozícii 100 miliónov kilometrov plynových rozvodov.

SkryťVypnúť reklamu

Kumulatívne investície do vodíka v Európe do roku 2050 by však mali podľa poradenskej firmy dosiahnuť až 470 miliárd eur.

Súvisiaci článok Vodík ako budúcnosť? Slovensko sa pripravuje Čítajte 

Z výrobných nákladov na zelený vodík predstavujú náklady na elektrinu približne 63 percent. V budúcnosti by preto mala výroba zeleného vodíka profitovať z výrazného zníženia nákladov na obnoviteľnú energiu. To podľa BDO povedie k zníženiu cien zeleného vodíka, čím sa stane konkurencieschopnejším voči iným druhom palív.

Očakáva sa, že celosvetový dopyt po zelenom vodíku do roku 2050 dosiahne 530 miliónov ton.

Rast cien fosílnych palív ako príležitosť

Aj keď je výroba zeleného vodíka v súčasnosti nákladná, jeho príležitosťou pre nasadenie v doprave by mohol byť rast cien fosílnych palív.

Dekan strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Jozef Živčák zdôraznil, že najpodstatnejšou výhodou používania vodíkových áut je nulová produkcia emisií počas spaľovania vodíka.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia BDO k tomu dodáva, že pozitívny dopad by mali mať vodíkové autá aj na životné prostredie pre relatívne jednoduchú recyklovateľnosť ich komponentov.

Súčasnú alternatívu vo forme elektromobilov by mali podľa Živčáka prekonať vozidlá na vodíkový pohon najmä väčším dojazdom a skrátením času tankovania, ktoré nepresiahne päť minút.

Súvisiaci článok Nie je vodík ako vodík. Skutočne zelené projekty sa rozbiehajú len pomaly Čítajte 

Využitie očakávajú aj v priemysle

Významný rast využívania zeleného vodíka očakávajú energetickí experti aj v priemysle. Veľký potenciál má podľa nich využitie vodíka pri výrobe ocele vo vysokých peciach. Úspešne túto metódu vyskúšali vo Švédsku.

"Zelený vodík má všetky predpoklady, aby sa stal kľúčovým prvkom trvalo udržateľného hospodárstva," dodal Peter Gunda, managing partner BDO.

Vodík

Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Najvyššiu finančnú podporu získala spoločnosť v Košickom kraji.


TASR 2
Prvý slovenský vodíkový ťahač homologizový pre európsky trh počas predstavenia na okruhu Slovakia Ring v Orechovej Potôni.

Ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 828
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 302
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 890
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 500
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 140
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 734
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 589
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 309
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Peter Pellegrini a minister obrany Robert Kaliňák.

Suchú kôrku nahradila iná firma, zákazku za 23 miliónov eur preveruje ÚVO.


a 5 ďalší 3
Mesto Hlohovec.

Zostavili sme rebríček najväčších dlžníkov.


Ekonóm Peter Gonda vysvetľuje, že komunistom sa podarilo u ľudí vyvolať ilúzie o nízkych cenách.

Prvky socializmu ostali v hlavách ľudí doteraz.


28
Jozef Krošlák

V minulosti bol hovorcom premiéra Vladimíra Mečiara.


TASR a 1 ďalší 49

Neprehliadnite tiež

Plnenie fľaše whisky The Chuan do fliaš v liehovare Chuan Malt Distillery vjuhozápadnej Číne, kde prevádzkuje liehovar spoločnosť Pernod Ricard.

Clá sa nedotknú koňaku Pernod Ricard, LVMH a Rémy Cointreau.


TASR
Ilustračné foto.

Európsky ekonomický systém sa ešte nesformoval, tvrdí ECB.


TASR
Pšenica vyniesla málo.

V roku 2024 sa doviezli výrobky za vyše 7,8 miliardy eur.


TASR 1
Sídlo OPEC vo Viedni.

Ťažbu zvýši osem členských krajín aliancie, medzi nimi USA aj Rusko.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 309
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 350
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 913
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 16 894
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 753
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 631
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 424
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 380
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu