Bratislava 8. júla (TASR) Spoločnosť PPS Group, a. s., Detva si pripomína 50. výročie založenia strojárstva na Detve. Pri príležitosti výročia prináša TASR profil spoločnosti PPS Group, a. s., Detva.
Strojársky závod v Detve sa začal budovať v roku 1950. Prvým investorom bolo ČKD Sokolovo Praha. Rozhodnutím vtedajšieho ministra strojárstva bol 1. januára 1955 zriadený nový národný podnik Podpolianske strojárne so sídlom v Detve. Ten 1. januára 1978 premenovali na Závody ťažkého strojárstva, š. p., Detva.
Medzi prvé výrobky detvianskeho závodu pred 50 rokmi patrilo rýpadlo Škoda D500. Postupne zo závodu vychádzali ďalšie produkty napríklad zemná fréza PF 1900, snehová fréza SF 2700, motorové vozíky MV-25, terénny voz TV-5 a iné.
V roku 1962 sa v Detve začala vyrábať špeciálna (vojenská) technika. Išlo o pásový transportér OT-63, ktorý sa stal neskôr exportným sortimentom.
V roku 1966 sa v detvianskom závode začalo vyrábať teleskopické rýpadlo SATUR 035 k, ktoré svojím riešením predstavovalo skutočnú novinku na trhu stavebných strojov. Neskôr, v roku 1970, do výroby zaviedli nový typ nakladača UNC 151. V celom rozsahu išlo o vývoj detvianskeho podniku. V "špeciálke" sa začala výroba obrneného pásového transportéra, nazývaného bojové vozidlo pechoty (BVP-1). V tom čase išlo o špičkový produkt v tejto oblasti. V roku 1980 sa začala výroba v novom odbore priemyselné roboty a manipulátory pre zváranie. O 9 rokov neskôr detvianska firma nadviazala spoluprácu so zahraničnými partnermi. Jej predstavitelia podpísali kooperačnú zmluvu na výrobu a dodávky oceľových konštrukcií s nemeckou firmou Hanomag AG Hannover. V roku 1990 uzatvorili PPS Detva licenčnú zmluvu s talianskou firmou CESAB Spa Bologna na výrobu vysokozdvžných vozíkov. V tom istom roku sa začala spolupráca aj s americkou firmou CET Salt Lake City na vývoj typovej rady nakladačov CET.
V rokoch 1991 až 1996 došlo k rozsiahlym zmenám vo výrobnom programe závodu. Rozšíril sa výrobný program stavebných strojov, zväčšil sa rad kĺbových nakladačov typu Detvan, pre automobilový priemysel sa zaviedla výroba pevných hnacích náprav 11N, pre potreby poľnohospodárstva sa začali vyrábať zberacie kombajny na zemiaky a rajčiny. V tom období bol založený aj spoločný podnik PPS Krivbass na Ukrajine.
V rámci konverzie špeciálnej zbrojárskej výroby, ktorú priniesla v 90. rokoch 20. storočia politická zmena, došlo k výraznému útlmu až zastaveniu výroby špeciálnej techniky, čo malo nepriaznivý vplyv na ekonomiku podniku. V tom čase sa podnik vrátil k pôvodnému názvu Podpolianske strojárne Detva, š. p. V roku 1996 sa štátny podnik transformoval na akciovú spoločnosť, ktorá sa postupne začlenila do DMD Holding, a. s. V roku 1997 v dôsledku problémov vyplývajúcich z konverzie špeciálnej výroby sa firma PPS Detva, a. s., dostala do platobnej neschopnosti. Transformovala sa na PPS Holding, a. s., ktorá pokračovala v pôvodnom výrobnom programe. Holding však nedokázal pružne reagovať na krízu v stavebníctve v Európe a stagnáciu predaja stavebnej techniky, preto sa dostal do ekonomických problémov. Rozhodnutím Krajského súdu v Banskej Bystrici 9. mája 2002 bol na spoločnosť PPS Detva Holding, a. s., vyhlásený konkurz. Výroba sa však nezastavila.
V júni 2003 sa novými majiteľmi PPS Detva Holding, a. s., v konkurze stali švajčiarska spoločnosť jET Schweiz IT AG Ramsen, Sitno Holding, a. s., Bratislava a investičná spoločnosť Odien/Sevis reeng, a. s., Bratislava. Detvianske strojárne už pôsobia pod názvom PPS Group, a. s., Detva. Ich zámerom je adaptovať sa na nové podmienky európskeho trhu a stať sa dodávateľom pre výrobcov stavebnej a inej techniky. PPS Group je vybavená na kompletné spracovanie plechov. V súčasnosti má uzatvorené zmluvy s nemeckou KOMATSU HANOMAG, talianskou KOMATSU UTILITY EUROPE, švédskym VOLVO, s podnikom KAROSA z Českej republiky a talianskou spoločnosťou CESAB.
Viac informácií si možno pozrieť na internetovej stránke: www.ppsgroup.sk