SME
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Aké má Slovnaft možnosti, ak príde o ruskú ropu? Vypočítal, koľko ho to bude stáť

Nejde len o technológie.

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

Bratislavská rafinéria Slovnaft je už niekoľko týždňov predmetom politických debát. Pre vysoké ceny benzínu a nafty ministerstvo financií zvažuje, že cenotvorbu podniku, ktorý ovláda väčšina slovenských čerpačiek, podrobí väčšej kontrole. Firme, ktorá patrí do maďarského koncernu MOL, od januára desaťnásobne vzrástli marže.

V hre je tiež zníženie DPH na pohonné látky. Toto opatrenie nedávno zaviedlo Poľsko, hoci problém s drahým benzínom a naftou tým vyriešilo len dočasne.

Ďalšou možnosťou je administratívne zastropovanie cien podľa vzoru Maďarska. Generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi však tvrdí, že je to "veľmi nebezpečná cesta", ktorá povedie k výpadkom v zásobovaní pohonnými látkami.

Súvisiaci článok Ruská ropa je pre Slovnaft zlatá baňa, Mol radšej zatajil maržu Čítajte 

Navyše ide o reguláciu, ktorej ukončenie je politicky náročná disciplína. Napríklad v Slovinsku zaviedli cenový strop dočasne v marci. Po jeho zrušení pred dvomi týždňami však ceny okamžite vystrelili nahor. Vláda v snahe upokojiť vodičov (a teda aj voličov) preto zaviedla cenový strop pred pár dňami opäť na kompromisnej cene 1,56 eura za liter benzínu a 1,668 eura za liter nafty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Po rozpútaní vojny na Ukrajine sa diskutuje aj o odstrihnutí Európskej únie od ruskej ropy. Maďarsko a Slovensko lobujú za prechodné dvoj- až trojročné obdobie, počas ktorého by sa MOL a Slovnaft technologicky adaptovali na iný typ ropy. V súčasnosti spracúvajú takmer výlučne ťažkú uralskú ropu.

Ako rýchlo sa dokáže Slovnaft prispôsobiť vypnutiu ruskej ropy? Aké investície si to vyžiada? INDEX analyzuje štyri hlavné problémy, pred ktorými stojí slovenská rafinéria a jej maďarská materská skupina.

Problém číslo 1: Úzke chorvátske hrdlo

Z ropovodu Družba berú ruskú ropu dve rafinérie MOL, Slovnaft v Bratislave a Duna v Százhalombatte, ako aj české závody Unipetrolu, ktorý patrí poľskej skupine PKN Orlen.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Platná 200-korunová bankovka hore a od júla neplatná, s tenším prúžkom pod ňou.

Ako platiť na dovolenke.


10 h
Stavenisko diaľnica D1 v Likavke.

Diaľničiari dostatočne nevysvetlili, prečo za rovnakú službu zaplatí Slovensko dvakrát.


a 3 ďalší 13 h
Vizualizácia novej etapy projektu Slnečnice

Stavať sa má hlavne v Bratislave.


30. jún
Motorom rastu cien bolo aj v januári zdraženie energií.

Trhové ceny elektriny dosiahli nové rekordy.


SITA 15 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


7 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


6 h
Jachtu Lady M v hodnote 65 miliónov eur patriacu Alexejovi Mordašovovi zadržali talianske úrady v marci.

Niektoré štáty sa boja precedensu.


8 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


2 h
SkryťZatvoriť reklamu