LONDÝN. Potraviny sú čím ďalej tým drahšie. Ale ľudia si možno nevšimli, že sa tiež zmenšujú. Ak potravinárska firma uvedie na trh napríklad menší pohár džemu, môže si účtovať vyššiu jednotkovú cenu, a pritom sa opticky vyhnúť "zdraženiu", ktoré by znížilo predaj.
Nie je to nová taktika, napísal spravodajský server Bloomberg, ale inflačné zmenšovanie je teraz opäť v móde, pretože priemysel čelí prudkému rastu nákladov na všetko od pšenice cez rastlinné oleje po energie.
Kedy sa to začalo?
Americký novinár a humorista Art Buchwald bol jedným z prvých, kto na túto praktiku upozornil v stĺpčeku nazvanom "Balíková inflácia", ktorý vyšiel v roku 1969. Rozšírila sa v 70. rokoch, keď výrobcovia hľadali kreatívne spôsoby, ako ochrániť svoje marže pred rastom nákladov a stagnáciou rastu.
V súčasnosti môžeme byť svedkami javu nazývaného anglickým termínom shrinkflation (zloženým zo slov shrink - zmenšiť sa a inflácia - inflácia), kdekoľvek od Austrálie po Indiu a Britániu.
Počas rokov nasledujúcich po hlasovaní o brexite zaznamenal britský štatistický úrad množstvo príkladov zmenšovania výrobkov, vrátane tých od spoločnosti Mondelez International Inc., ktorá znížila hmotnosť niektorých svojich čokoládových tyčiniek značky Toblerone. Avšak po protestoch spotrebiteľov sa opäť vrátili na pôvodnú veľkosť.
Akých druhov tovaru sa to týka?
Čokoľvek sa predáva v akomkoľvek balení, môže byť zmenšené. Od čokolády cez chipsy, cereálie až po polievku, a dokonca aj krmivá pre psov a pracieho prášku. Niekedy zostane cena menšieho produktu rovnaká, inokedy je znížená neúmerné poklesu veľkosti alebo hmotnosti, takže si zákazníci ťažšie uvedomujú, že za svoje peniaze dostávajú menej.
Podľa britského internetového obchodu Britsuperstore, ktorý analyzoval údaje na internetových stránkach Money Saving Expert Martina Lewisa, sa zákazníci v tomto ohľade najviac sťažujú na čokoládu, ďalej na syry a mlieko.
Ktoré značky sú najhoršími previnilcami?
Robí to väčšina veľkých výrobcov potravín, od spoločnosti Nestlé SA až po Mondelez, ktorý nedávno zožal kritiku za zníženie hmotnosti tyčinky Cadbury Dairy Milk z 200 gramov na 180 gramov. Nemecký výrobca mliečnych výrobkov Müller zmenšil svoje jogurty Corner zo 130 gramov na 124 gramov, zatiaľ čo britská spoločnosť Burton's Biscuit Company znížila balenie čokoládových sušienok Maryland z 230 gramov na 200 gramov.
V USA spoločnosť PepsiCo Inc. znížila počet chipsov vo svojich baleniach Doritos.
Dá sa s tým niečo urobiť?
V dnešnom svete baleného spotrebného tovaru je ťažké sa tomu vyhnúť, ak si nenájdete obchod, ktorý predáva tovar na váhu.
Spotrebitelia môžu porovnávať ceny na internete prostredníctvom porovnávacích stránok a uprednostňovať tovar predávaný pod značkami supermarketov, než od veľkých značiek, aby získali najlepší pomer ceny a kvality.
Ako to vysvetľujú potravinári
Spoločnosti uvádzajú rôzne vysvetlenia na zníženie veľkosti výrobkov. Niektoré tvrdia, že zákazníci radšej nakupujú o niečo menej, ak je to stále cenovo dostupné, iné uvádzajú, že je to spôsob, ako splniť ciele v oblasti verejného zdravia alebo chrániť životné prostredie.
Spoločnosť Mondelez uviedla, že je to prvýkrát za posledných desať rokov, čo zmenšila veľkosť svojich tyčiniek Dairy Milk, a že tak urobila, aby si udržala konkurencieschopnosť.
Podľa prieskumu spoločnosti Shopmate, ktorá prevádzkuje pokladničný systém pre obchody so zmiešaným tovarom, približne polovica britských maloobchodníkov uviedla, že pre ich tržby je lepšie znížiť veľkosť balenia ako zvýšiť ceny.