SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Ceny leteniek začali stúpať a ich rast sa podľa expertov ešte zrýchli

Vyššie ceny prináša aj snaha o znižovanie emisií.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)

DAUHA. Ceny leteniek začali opäť stúpať po páde počas pandémie ochorenia Covid-19. Nahor ich ženie vysoká inflácia. A ich rast sa podľa expertov zrejme ešte zintenzívni v dôsledku environmentálnych tlakov. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Členovia Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA), ktorí sa tento týždeň zišli v Dauhe na svojom výročnom stretnutí, diskutovali aj o tom, do akej miery toto zdražovanie podkopáva ich ciele v oblasti nárastu počtu cestujúcich.

Ako a prečo stúpajú ceny leteniek

Letecký priemysel má za sebou dva ťažké roky, keď lietadlá pre pandémiu lietali s radmi prázdnych sedadiel, aj keď ponúkali oveľa nižšie ceny ako pred vypuknutím zdravotnej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

Letecký sektor sa pritom stále utápa v červených číslach, napriek tomu, že cestovné obmedzenia boli do značnej miery zrušené. Ale aj výhodné ceny leteniek sa už končia.

V Spojených štátoch priemerná cena vnútroštátnej letenky vystrelila z 202 USD (192,51 eura) v októbri 2021 na 336 USD v máji tohto roka.

V Európskej únii sa cena spiatočnej letenky pred zdanením v apríli vrátila na úroveň zaznamenanú v rovnakom mesiaci 2019, po takmer 20-percentnom poklese v roku 2020.

Prispel k tomu najmä strmý nárast cien ropy vyvolaný ruskou inváziou na Ukrajinu. Letecké spoločnosti odhadujú, že ceny palív budú v tomto roku tvoriť 24 percent ich celkových nákladov, čo je o päť percentuálnych bodov viac ako v minulom roku.

Ceny leteniek podporuje tiež širšia inflácia, ktorá je teraz vo vyspelých ekonomikách zhruba na 40-ročných maximách, ako aj väčší dopyt po cestovaní po zmiernení pandémie a nedostatok pracovnej sily.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosti čelia rastúcim nákladom

Analytici sú pritom opatrní, pokiaľ ide o to, ako dlho sa súčasný vysoký dopyt udrží vzhľadom na rast cien.

Okrem stúpajúcich nákladov čelia letecké spoločnosti aj záväzkom spojeným s prechodom na nulové emisie a zároveň stoja pred nimi náročné ciele.

Na jednej strane chcú do do roku 2050 dosiahnuť nárast cestujúcich na 10 miliárd zo 4,5 miliardy ľudí v roku 2019, a zároveň musia v rovnakom časovom horizonte dosiahnuť nulové emisie oxidov uhlíka.

Celkové náklady na prechod tohto sektora na nulu odhaduje IATA na neuveriteľných 1,55 bilióna USD.

"Letecké spoločnosti nie sú schopné absorbovať náklady na tento prechod," povedal tento týždeň generálny riaditeľ IATA Willie Walsh.

Vyššie ceny prináša aj ekológia

Pre zníženie emisií uhlíka potrebuje odvetvie udržateľné letecké palivá (SAF), ktoré sú v súčasnosti dva až štyrikrát drahšie ako letecké palivá na báze fosílnych palív.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré vlády už zaviedli kvóty SAF, aj keď v malých množstvách, v dôsledku čoho letecké spoločnosti následne zaviedli príplatky.

V utorok IATA vyzvala vlády, aby poskytli dotácie na zvýšenie produkcie SAF na 30 miliárd litrov do roku 2030, zo 125 miliónov litrov v roku 2021.

A chce to aj zníženie cien. No aj keď vlády poskytnú dotácie, "prechod na čistú nulu sa bude musieť prejaviť v cenách leteniek", upozornil Walsh.

Otázkou tak je, či to zvráti dlhodobý globálny trend v leteckej doprave, ktorá prestáva byť výsadou bohatých. Mnohé aerolínie sa obávajú, že takáto "demokratizácia" bude teraz "náročnejšia".

Nízkonákladové letecké spoločnosti priniesli svet, v ktorom ľudia v severnej Európe považovali za samozrejmosť, že môžu ísť na lacné dovolenky v južnej Európe. Pre vlády tak bude teraz "veľmi ťažké" vykoreniť takéto očakávania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 8. 2022)
USD 1.025
AUD 1.468
CZK 24.397
JPY 138.160
CAD 1.321
GBP 0.846
HUF 397.650
PLN 4.706
CHF 0.971
SEK 10.377

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 618
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 298
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 122
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 492
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 581
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 991
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 871
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 470

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 148
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 271
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 779
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 294
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 427
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 212
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 4 838
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 348
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.


10 h

Sledujte prenos z Európskej ligy naživo.


Sportnet 8 h
Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.


6 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

Snímka z výstavby diaľnice D4.

Projekt zahŕňa 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcii, kompletne celý je v prevádzke necelý rok.


SITA 5 h

Zamestnanec zarábajúci priemernú mzdu by si podľa Meravého po tomto kroku v čistom polepšil o viac ako 22 eur mesačne.


SITA 8 h
Všeobecná zdravotná poisťovňa.

Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa je v strate 131,4 milióna eur.


TASR 8 h
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Automat je schopný konverzovať takmer o čomkoľvek, pretože využíva umelú inteligenciu.


ČTK 9 h

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 148
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 271
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 779
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 294
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 427
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 212
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 4 838
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 348
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu