SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

SkyTollu hrozí, že príde o nové mýto. Zasiahol úrad

Nedostatky súťaže na nové mýto už priznávajú aj diaľničiari.

Ilustračná foto R1.Ilustračná foto R1. (Zdroj: TASR/Ján Krošlák)

Autorka pracuje v Nadácii Zastavme korupciu.

Príliš nízka vysúťažená cena a nezrovnalosti okolo vlastníctva licencií nového mýtneho systému štátom. Tieto veci žiada opäť vyhodnotiť vytkol Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) súťaži na elektronické mýto 2. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) to akceptovala a výsledky súťaže prehodnotí (opravené 3.8. po reakcii NDS).

Viac zistení Nadácie Zastavme korupciu nájdete po kliknutí na logo. Viac zistení Nadácie Zastavme korupciu nájdete po kliknutí na logo.

Mýtny systém zabezpečuje výber poplatkov za užívanie diaľnic. Z nich sa potom financuje oprava a výstavba nových ciest.

Na rovnaké riziká upozorňovali aj neziskové organizácie Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital. Ich výhrady NDS aj ministerstvo dopravy doteraz bagatelizovali.

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž na mýto 2 je dôležitá pre historicky zlú skúsenosť s mýtnym systémom na Slovensku. Už vyše dekádu ho prevádzkuje za finančne veľmi nevýhodných podmienok pre štát firma SkyToll. Navyše, po skončení zmluvy vďaka zlému nastaveniu podmienok štát zaplatené mýto ani nevlastní. Preto ho teraz diaľničiari tendrujú nanovo. No aj v mýte 2 predbežne vyhrala firma blízka SkyTollu.

Prečo sú licencie kľúčové

ÚVO do súťaže vstúpil, pretože sa na neho s námietkou obrátil jeden z troch súťažiacich. Z rozhodnutia úradu možno vyčítať informácie, ktoré doteraz NDS nechcela zverejniť. No boli kľúčové pre posúdenie, či sa nemôžu zopakovať chyby z predošlého mýtneho tendra.

Takmer 70 percent nového mýtneho systému nedodá štátu predbežný víťaz CzechToll, ale úplne iná firma. Tá si môže nadiktovať licenčné podmienky. Pre štát to môže znamenať možnú licenčnú závislosť na tomto subdodávateľovi, a tým pádom zopakovanie chýb zo súčasnej mýtnej zákazky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pokuty, problémy s tunelmi aj zásah NAKA. Diaľničiari sa nepoučili Čítajte 

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) preto nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti výsledky súťaže prehodnotiť.

Licenčné podmienky sú v tomto prípade kľúčové pre celkovú cenu mýta 2. NDS už dlhšie uvádza, že sa poučila z chýb doterajšej zmluvy so SkyTollom. Pretože pri nej štát nevlastní takmer nič. Pri mýte 2 tak diaľničiari chceli dosiahnuť úplný opak. Aby štát mal k dispozícii čo najviac práv k softvéru.

68 percent od úplne inej firmy

ÚVO ale v aktuálnom rozhodnutí upozornil, že predbežný víťaz môže nároky NDS na široké licenčné a autorské práva obísť. Zmluva totiž umožňuje víťazovi využiť pri plnení zmluvy softvér iných tvorcov, takzvaných tretích strán, pričom NDS sa podvolí licenčným podmienkam nadiktovaným týmito tvorcami. Tie ale môžu byť voči NDS nevýhodné.

SkryťVypnúť reklamu

Až 68 % diela má zabezpečiť česká firma TollNet. Ide pritom o kľúčovú časť celej zákazky.

ÚVO upozorňuje, že „licenčné podmienky produktu TollNet k informačnému systému vylučujú odovzdanie zdrojových kódov“. Produkt od TollNetu nie je tiež bežne dostupný na trhu. Inak povedané, CzechToll ponúkol riešenie mýtneho systému, ktorý v takmer 70% nespĺňa požadované licenčné podmienky.

Keďže zadefinovanie povinností TollNetu nie je zo zmluvy jednoznačné, ÚVO nariadil vyhodnotiť podmienky postavenia subdodávateľov.

Práve fakt, že štát za doterajší mýtny systém zaplatil SkyTollu stovky miliónov eur, no nevlastní ho, kritizoval tak expremiér Igor Matovič, ako aj súčasný minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Pod jeho kompetenciu spadá aj NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Už NDS sa zdali ceny prinízke

Úrad nariadil diaľničiarom aj zopakovať hodnotenie cenových ponúk. Prvé dve ponuky totiž môžu byť podhodnotené, tým pádom nepokryjú dostatočne náklady na požadované služby a tovary, čo môže v budúcnosti viesť k riziku pri plnení zmluvy.

Tretí záujemca, ktorý podal námietku, minimálne náklady na súťaž pri dodaní všetkých požiadaviek vyčíslil na necelých 22 miliónov eur. Štát pritom zákazku odhadol na takmer 42 miliónov. Predbežný víťaz CzechToll ponúka necelých 14, teda tretinovú cenu. V poradí druhá firma ponúkla o dva milióny vyššiu cenu. Len ponuka tretej firmy, ktorá sa aj obrátila na ÚVO s podnetom, sa približovala odhadu NDS.

Súvisiaci článok Žilinka z údajov o 363 vyberá len čerešničky, aby vyzeral lepšie Čítajte 

S argumentom o mimoriadne nízkej cene prvých dvoch záujemcov sa stotožnil aj úrad, ktorý navyše upozornil, že nízke ceny sa nezdali už samotnej NDS. Jej hodnotiaca komisia preto žiadala aj dodatočné vysvetlenie, prečo sú „odchýlky“ niektorých položiek u prvého záujemcu oproti zvyšným dvom.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničiari ale zároveň podľa ÚVO nikdy neupresnili, v čom konkrétne sa im dve ponuky zdali podozrivo nízke. Postup diaľničiarov pri vyhodnotení tohto rizika označil úrad za “formálny”. ÚVO nevie tým pádom ani vyhodnotiť, prečo neskôr NDS už nízke ceny neriešila.

Na problematické časti zmluvy na nové elektronické mýto upozorňujú organizácie Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital, odkedy analyzovali návrh zmluvy. Podajú v tejto veci aj podnet na Najvyšší kontrolný úrad.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 10. 2022)
USD 0.975
AUD 1.508
CZK 24.549
JPY 141.010
CAD 1.340
GBP 0.883
HUF 422.180
PLN 4.848
CHF 0.956
SEK 10.899

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 217
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 934
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 860
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 583
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 873
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 759
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 538
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 494

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 822
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 739
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 6 668
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 5 712
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 665
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 846
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 2 882
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dni sa skracujú, svietiť treba. Ale za čo?

Problém môžu spôsobiť aj vyššie mzdy.


4 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


5 h
Polievanie záhrady.

Navŕtaná voda sa využíva najmä v záhradách, ale aj ako úžitková v dome.


5 h

Výrobcovia dostanú za megawatthodinu elektriny maximálne 180 eur.


10 h

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 822
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 739
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 6 668
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 5 712
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 665
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 846
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 2 882
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu