O legendárnych nákladných autách značky Avia sa kedysi rozprávali vtipy. Vraj to boli najrýchlejšie autá v bývalom Československu, pretože na ceste večne viedli kolóny a statočne držali tempo.
Podniky či roľnícke družstvá používali Aviu na prevoz materiálu na drevenej alebo železnej korbe, vo verziách cisterny, vyklápača alebo s vysokozdvižnou plošinou. Na cestovanie zasa slúžia Avia v podobe karavanu a rozšírený bol aj model s škatuľovou skriňou, ľudovo zvaný aviabus.
Nadstavba sa vyznačovala tým, že cestujúci sa v nej v lete cítili ako v skleníku a v zime ako v mrazničke. Čo sa s ročným obdobím nemenilo, bol hluk, ktorý vydávala plechová škatuľa bez ohľadu na stav vozovky.
Nákladiaky s typickou modrou farbou už v ciest prakticky zmizli, ak neskončili v kovošrote, tak stále stoja (odhlásené z evidencie) na dvoroch ich majiteľov. Niekedy sa na online bazároch vyskytnú ako-tak funkčné kúsky za pár tisíc eur, ktoré cielia na záujemcov s nostalgickými pocitmi.

Značka Avia sa však nepreslávila len produkciou nákladiakov. Jej história je oveľa bohatšia. Jej strastiplný biznisový príbeh opisujeme v ďalšej časti seriálu Made in Czechoslovakia, v ktorom sa venujeme kultovým výrobkom, ktorých korene siahajú do čias spoločného česko-slovenského štátu.
Začalo sa to lietadlami
Prvá svetová vojna priniesla okrem miliónov ľudských tragédií aj štart aviatiky. V roku 1919 vojenskí piloti John Alcock a Arthur Whitten Brown ako prví na lietadle Vickers Vimy preleteli ponad Atlantický oceán a v tomto období vznikla aj najznámejšia značka lietadiel na svete, americký Boeing.
Vo vtedajšej prvej československej republike si prvé letecké pokusy na konto pripísali Pavel Beneš a Miroslav Hajn. Inžinieri a leteckí konštruktéri v dielni starého cukrovaru v pražských Vysočanoch založili značku Avia.